Posts: 36
Threads: 3
Joined: Oct 2006
Hoi mensen,
Ik had eens een gek idee in de kop gehaalt om in een suzuki swift 1.3 GS een 1.6 16V blokje te leggen van een swift sedan.
Ik had dan echter wel een paar probleempjes.....
Voor ik de oude motor er uit ga bouwen dan zal ik eerst eens goed moeten gaan kijken.
Past deze motor wel gewoon in de motorsteunen en kom ik uit met de aandrijfassen?
en zijn er verder nog verassingen waar ik rekening mee dien te houden...
Groetjes
Arjan
Posts: 33
Threads: 5
Joined: May 2006
Auto: Suzuki Swift 1.6GLX
Posts: 2.180
Threads: 13
Joined: Jun 2005
Auto: Swift GTi Turbo
< zoeken
ff in het kort: het blok is hoger en de bak is anders.
Zoek maar even wat je voor de rest nog moet aanpassen.
En 1 topic is toch genoeg?
http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...p?tid=9861
Stel jezelf ook direct even voor in
Wie is Wie dan weten we direct wie je bent...
Posts: 36
Threads: 3
Joined: Oct 2006
ja klopt en ik heb al gekeken of ik er geen 1300 vliegwiel en bak achter kon maken maar dit is vrijwel niet mogenlijk....
dus zal ik dingen aan moeten passen als kabel schakelen en de bediening van de koppeling. opzich is dit wel tedoen, maar ik weet dus niet of ik meer verassingen tegen ga komen met de motorsteunen en de aandrijfassen.
ik heb nog nooit gehoord dat iemand dit gemaakt had dus zal het wel vrij lastig zijn!!!
en uuh ik heb even uitgelecht in wie is wie wie ik ben wat mijn werk is enz......
Posts: 3.570
Threads: 73
Joined: Dec 2004
Auto: 4x GS,2xSdn,2xGTi,1xGTX
motorophanging is niet anders...mits je sedan blok ook uit een mk2 swift sedan komt (90-92)
Posts: 701
Threads: 34
Joined: Dec 2004
Auto: '05 Seat Ibiza FR TDI
Arjan Wrote:ik heb nog nooit gehoord dat iemand dit gemaakt had dus zal het wel vrij lastig zijn!!!
Ik zou zeggen, vraag het Nox6.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07:
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu:
Posts: 32
Threads: 1
Joined: Aug 2006
Auto: Swift 1.6GLX 16v (1995)
Dacht dat de achterste motorsteun anders was?
Posts: 1.449
Threads: 11
Joined: Dec 2004
Auto: drie wieler
die achterste motor steun is ook anders.
maar als je die steun van de bak af haalt en het zaakje gewoon monteerd als in een 8 klepper door middel van de stang van af je versnellings pook aan de onderkant.
Posts: 36
Threads: 3
Joined: Oct 2006
Ja ik ben nu een beetje aan het passen en meten wat er mogenlijk is.
Als ik het nu dus goed begrijp dan past een gti bak achter een 1600 blok???
dat zal het voor mij al een stuk eenvoudiger maken!
Volgens mij zijn de aandrijfassen en de wielnaven van een gti en van een sedan ook het zelfde ofniet?
Dan zet ik in een keer alles over van de sedan... als de aandrijfassen niet telang zijn
Posts: 1.449
Threads: 11
Joined: Dec 2004
Auto: drie wieler
de gti bak past niet zomaar op een 1600 blok je kan beter de 1600 bak gebruiken.
Posts: 36
Threads: 3
Joined: Oct 2006
Ik heb nu even de schedel van het blokje gelicht en gekeken hoe het 1.6 blokje er uit zag!
Zag er goed uit als je het mij vraagt en dus heb ik de ko laten vlakken en heb ik gelijk even de kleppen er uit gehaalt en schoon gemaakt! hij gebruikte wel wat olie dus heb ik nieuwe klepsealtjes gemonteert....
Deze waren ook slecht!
Dus als ik weet eens een paar dagen aan mij zelf heb kan ik beginnen met bouwen en passen en meten.
Posts: 36
Threads: 3
Joined: Oct 2006
29-11-2006, 23:35
(This post was last modified: 29-11-2006, 23:36 by Arjan.)
Ik heb toch besloten maar weer eens verder te gaan met mijn project..
Ik kreeg een mooi aanbod van iemand voor een swifjje gs...
Ik heb eerst het blokje er maar eens uitgetrokken.
Al gauw bij het inbouwen kwam ik er achter dat de achterste motorsteun niet overeen komt!
Dit word dus aanpassen
Ik heb nu de steun van een 1.3 blokje op het 1.6 blokje geschroeft dit past op 2 bouten na!
Volgende week was ik van plan de aandrijfassen te gaan passen en de koppelingsgaffel aan te passen.
fotos volgen nog..
Posts: 3.570
Threads: 73
Joined: Dec 2004
Auto: 4x GS,2xSdn,2xGTi,1xGTX
ben benieuwd
Posts: 531
Threads: 43
Joined: Dec 2004
Auto: Lexus IS250
Nox6 heeft misschien nog wel wat spullen liggen van zijn 1.6 gti conversie.
Daarvoor hebben we toen een plaat gemaakt die je op het blok maakt waardan weer de motorsteun op kan.
«Once a computer beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing.»
Posts: 36
Threads: 3
Joined: Oct 2006
08-12-2006, 19:11
(This post was last modified: 08-12-2006, 19:11 by Arjan.)
Ben alweer een stukje verder.. ik heb een goeie vriend die thuis een bedrijf hebben die, alles op gebied van staal en kunstof kunnen dus daar ga in vanavond even met de motorsteun heen.......
Posts: 6.289
Threads: 13
Joined: Jul 2005
Koppelingssetjes voor hoog vermogen en lichte vliegwielen:
kijk eens in het topic van rvengeneering!!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project
Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Posts: 36
Threads: 3
Joined: Oct 2006
blokje loopt! ik kan al schakelen en koppelen, echter wel een probleempje met de koppeling en dat is dat het steuntje waar de buitenkabel in valt niet ... stevig op de bak zit.... moet dus nog wat aan gedaan worden!
Verder moet ik nu dus nog een uitlaat braaien en hem even uitlijnen! maar ik heb even vonder uitlaat gereden (aleen de voorpijp) maar hij vlamt er best redelijk overheen!
Nou had ik nog een vraagje.... onder aan de motor zit een steun die normaal onder het chassis geschroeft moet worden die de motor stabiel houd.( niet de achterste motorsteun) Hij zorgt er voor dat de motor niet kantelt. Moet ik perce deze steun monteeren of zou het zonder ook wel gaan?
Posts: 3.570
Threads: 73
Joined: Dec 2004
Auto: 4x GS,2xSdn,2xGTi,1xGTX
goed nieuws!
heb je nu ook de versnellingsbak en aandrijfassen overgenomen van een 1.6?
Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
Arjan Wrote:blokje loopt! ik kan al schakelen en koppelen, echter wel een probleempje met de koppeling en dat is dat het steuntje waar de buitenkabel in valt niet ... stevig op de bak zit.... moet dus nog wat aan gedaan worden!
Verder moet ik nu dus nog een uitlaat braaien en hem even uitlijnen! maar ik heb even vonder uitlaat gereden (aleen de voorpijp) maar hij vlamt er best redelijk overheen!
Nou had ik nog een vraagje.... onder aan de motor zit een steun die normaal onder het chassis geschroeft moet worden die de motor stabiel houd.( niet de achterste motorsteun) Hij zorgt er voor dat de motor niet kantelt. Moet ik perce deze steun monteeren of zou het zonder ook wel gaan?
Het kantelen van de bak is bij veel swifts een probleem bij hard optrekken. Dus alle fixatie die je kan maken aan het blok is mooi meegenomen.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 3.570
Threads: 73
Joined: Dec 2004
Auto: 4x GS,2xSdn,2xGTi,1xGTX
Thieuke Wrote:Arjan Wrote:blokje loopt! ik kan al schakelen en koppelen, echter wel een probleempje met de koppeling en dat is dat het steuntje waar de buitenkabel in valt niet ... stevig op de bak zit.... moet dus nog wat aan gedaan worden!
Verder moet ik nu dus nog een uitlaat braaien en hem even uitlijnen! maar ik heb even vonder uitlaat gereden (aleen de voorpijp) maar hij vlamt er best redelijk overheen!
Nou had ik nog een vraagje.... onder aan de motor zit een steun die normaal onder het chassis geschroeft moet worden die de motor stabiel houd.( niet de achterste motorsteun) Hij zorgt er voor dat de motor niet kantelt. Moet ik perce deze steun monteeren of zou het zonder ook wel gaan?
Het kantelen van de bak is bij veel swifts een probleem bij hard optrekken. Dus alle fixatie die je kan maken aan het blok is mooi meegenomen.
er hangt nu een bak onder van een sedan, deze werkt met slangen ipv stangen, is eht niet zo dat je dan zoiezo bij het schakelen geen last hebt van de kantelende motor?