wegligging is niet meer wat het was (veren en dempers vervangen)
#1
afgelopen tijd krijg ik van anderen die in mn swift rijden (omdat ik mn been in het gips hadTongue)steeds klachten over de wegligging. en idd als ik er op let dan merk ik ook dat de vering niet meer zo was als toen ik de GS net had gekocht. ik vermoed dan ook dat er 1 of meer dempers stukzijn/lekken.

nu wou ik toch al mn auto verlagen door een setje apex veren dus wil dit nu i.c.m. evt. nieuwe dempers doen.

ik denk dat ik het ga laten doen omdat ik buiten moet werken en het niet echt lekker weer is hier (sneeuw!). en ik beschik helaas nog niet over een veerspanner.

ik wil graag weten wat me zoiets gaat kosten...

-wat kosten dempers per stuk en waar kan ik die het beste halen en laten monteren?(suzuki dealer/kwik-fit?)
-weet iemand toevallig het dichtst bijzijnde adres van een Apex leverancier regio friesland?

bvd


[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#2
De veren voor een GTi kosten 79 euro bij Biesheuvel als ik me niet vergis. Daar komen nog bezorgkosten bij, dus je hoeft de deur niet uit.

Ik heb de mijne laten monteren bij Carspecials in Amsterdam. Daar was ik 90 euro kwijt en kreeg een heerlijke bak koffie. Wink

Ik geloof dat er forumleden zijn die het nog wel voor minder doen. Biggrin
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#3
of je schokdemper slecht zijn kun je testen. Loop een rondje om je auto en duw flink op elke hoek. De auto moet bij het omhoog komen eigenlijk vrijwel in 1x weer stabiel zijn. Dus als jij op een hoek duwt, en de auto veert weer op, dan weer in en weer op, dan is de schokbreker op die hoek kapot. De auto mag dus niet deinen na het duwen op een hoek.

Verder kun je apex veren op verschillende internetsites bestellen, verzenden zal niet zoveel kosten. Meer dan 85 euro hoeven de veren in elk geval niet te kosten. Voor schokbrekers zou ik even rondneuzen. Je kan er natuurlijk voor kiezen om alleen de kapotte schokbreker te vervangen, in dat geval zou ik er een bij de suzuki-dealer halen. Wil je ze gelijk alle 4 vervangen, tja dan kun je ook kijken of er geen leuke koni's ofzo te koop zijn...
Reply

#4
ben net eventjes om de auto heen gelopen en ben elke hoek bij langs gegaan.
het is duidelijk dat links-voor stuk is. de rest is nog okee.
Thnks Spark!

ongelovelijk dat 1 kapote schokdemper je al doet denken dat je in een Dr. Dre videoclip zit op de snelwegTongue

kan het slechte weggedrag ook liggen aan de ouwe veren? ikheb het idee dat deze dr alle 15 jaar omheen hebben gezeten.

wordt dus 1 demper vervangen (kost dat ongeveer?) en 4 apex veren bestellen.

zit er verschil in dempers voor/achter links/rechts?

[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#5
Voor en achter zijn anders, links en rechts niet. Maar het verschil is duidelijk te zienWink
Reply

#6
toen ik het voor de eerste keer dee toen heb ik er 1,5 uur over gadaan rondom veren

is makkelijk te doen zonder veren spanners.

Gr JerryR
merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
[Image: onderschrift.jpg]



Reply

#7
okee, ik kom net bij de suzuki dealer weg en zegt dat ik 150 Eurie voor de schokdemper kwijt ben en dat het een uur (!)werk is om dat ding eronder te krijgen.

ze zeiden ook dat links en rechts ook nog verschillend waren.

maar als ik het goed begrijp dan is het vervangen toch net zo simpel als verlagings veren er onderhangen???(toch?) hoe kunnen ze er dan een uur over 1 dempertje doen(!).

ik vind het een beetje vaag allemaal en ook heel erg duur. ik denk dat ik zelf de demper en veren maar ga monteren. en misschien op de sloop kijken of er nog een goed dempertje ligt.

-zijn die schokdempers echt zo duur?
-is de schokdemper makkelijk zelf te vervangen?
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#8
schokdemper vervangen is simpel, en voor het monteren van de veren moet ie er toch af...

lees even de "how to" over verlagen in de rubriek "tips 'n tricks" Wink
Reply

#9
Quote:Originally posted by VR
ben net eventjes om de auto heen gelopen en ben elke hoek bij langs gegaan.
het is duidelijk dat links-voor stuk is. de rest is nog okee.
Thnks Spark!

ongelovelijk dat 1 kapote schokdemper je al doet denken dat je in een Dr. Dre videoclip zit op de snelwegTongue

kan het slechte weggedrag ook liggen aan de ouwe veren? ikheb het idee dat deze dr alle 15 jaar omheen hebben gezeten.

wordt dus 1 demper vervangen (kost dat ongeveer?) en 4 apex veren bestellen.

zit er verschil in dempers voor/achter links/rechts?

is bij mij ook alleen linksvoor eigenlijk. Tsja, die heeft het meest te lijden (leiden) denk ik.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#10
heb bij kwik-fit geweest en daar constateerden ze ook dat de linker schokdemper bijna niks meer deed...prijs opgave: 140 Euro incl. montage

Kijk! dat ziet er al een stuk beter uit

toen ff op de sloop gekeken en daar hadden ze nog een goeie monroe demper met veer liggen...kosten: 35 Euro.

deze heb ik maar meegenomen en die ga ik er donderdag zelf onderhangen.

...en zo leefde iedereen nog lang en gelukkig...Tongue
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#11
let er wel ff op dat links/rechts WEL verschillend zijn...clipje van de remleiding moet toch wel aan de goeie kant zittenWink
Reply

#12
Quote:Originally posted by swift tuning
let er wel ff op dat links/rechts WEL verschillend zijn...clipje van de remleiding moet toch wel aan de goeie kant zittenWink

GS heeft dat "clipje" niet geloof ik.
maar aan het kaartje wat er aanhing staat op "links-voor"...moet goed zijn
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#13
Quote:Originally posted by VR
Quote:Originally posted by swift tuning
let er wel ff op dat links/rechts WEL verschillend zijn...clipje van de remleiding moet toch wel aan de goeie kant zittenWink

GS heeft dat "clipje" niet geloof ik.
maar aan het kaartje wat er aanhing staat op "links-voor"...moet goed zijn

geloof me, gs heeft ook dat clipje! anders had ik nu zwevende remleiding!
maar beter voor je dat je er zo snel 1 heb gevonden
Reply

#14
Quote:Originally posted by swift tuning
let er wel ff op dat links/rechts WEL verschillend zijn...clipje van de remleiding moet toch wel aan de goeie kant zittenWink
Oh stom had het over de veren...stupid

Idd ff opletten voor dat lipje, zitte er wel degelijk op bij de gs! Maar volgens mij zat daar ook geen verschil in hoor, maar dat weet ik niet voor 100% zeker...
Dus idd ff opletten; zitten de lipjes bij de nieuwe schokbrekers Links en rechts op dezelfde plaats (en dus niet in spiegelbeeld) maakt het niet uit anders wel natuurlijkWink
Reply

#15
dat lipje/clipje had de demper inderdaat.

vanmiddag ouwe demper+veer er onderweg gehaald. de bouten van de demper/as zaten flink vast maar uiteindelijk is het gelukt. nieuwe demper met veer eronder en klaar is kee..uh...VR Tongue

de ouwe was inderdaat helemaal verrot en lek.

heb er nu nog geen apex ondergehangen maar kan met de ouwe demper mooi kijken hoe de veren dr af zijn te halen.

conclusie na een kort maar krachtige proefrit:
een wereld van verschil!

geen dr. Dre videoclip tafrelen meer op de snelwegBiggrin
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#16
Mooi zo! Biggrin
Reply

#17
Beter!Biggrin Wanner de apexjes eronder gaan zal weg ligging nog stukke beter worden:dWink
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.