Building an 1.6 GTi (R.I.P.)
#41
ja dat vroeg ik ook aan die gast of dat nog uit maakte en hij zei van niet.

hij zal het wel weten toch??
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#42
Quote:Originally posted by nox6
ja dat vroeg ik ook aan die gast of dat nog uit maakte en hij zei van niet.

hij zal het wel weten toch??

Die underdrive pulley heeft toch alleen invloed op de rolweerstand (voorwaartsekracht) op de weg, zal waarschijnlijk op zijn dyno weinig uitmaken. Hetzelfde als luchtweerstand die je op een dyno niet hebt.

Maar je rolt wel op een dyno.....ehm...nja laat maarPuzzled
~S~
Cobra
-------------------
Honda powerrr
Reply

#43
Door die underdrive pully komt je motor sneller op toeren, maar volgens mij verandert je maximale vermogen niet echt of helemaal niet.
Reply

#44
denk ook puur sneller oppakken van de motor

als het eenmaal rolt dan rolt het en zal dat ding er niet veel meer aan doen
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#45
Quote:Originally posted by Cobra
Quote:Originally posted by nox6
ja dat vroeg ik ook aan die gast of dat nog uit maakte en hij zei van niet.

hij zal het wel weten toch??

Die underdrive pulley heeft toch alleen invloed op de rolweerstand (voorwaartsekracht) op de weg, zal waarschijnlijk op zijn dyno weinig uitmaken. Hetzelfde als luchtweerstand die je op een dyno niet hebt.

Maar je rolt wel op een dyno.....ehm...nja laat maarPuzzled

ja maar het gaat dan om de software die geschreven word voor die motor, en daar maakt volgens hem geen verschil in
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#46
wat voor nokkenassen heb je er nu in?? en wat is de lift? want als ik me niet vergis rij je met originele klepveren en stoters toch?
Reply

#47
Quote:Originally posted by Mauspeed
wat voor nokkenassen heb je er nu in?? en wat is de lift? want als ik me niet vergis rij je met originele klepveren en stoters toch?


ja ik rij idd met standaard klepveren en stoters, de as die ik heb is het maximale en dat ie nog stationair draaid.

setje assen is ongeveer 350,- met inruil van oude assen
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#48
Greetz,

Het principe van de Underdrive is gewoon het feit dat je minder roterende massa hebt.
De motor op zich wordt er niet sterker van maar omdat je minder roterende massa aan je krukas hebt blijft er meer kracht over om op de wielen los te laten.
Verder is ie ook nog eens 25% underdriven, wat wil zeggen dat ie kleiner in omvang is en dus minder kracht nodig is om de dynamo en alle andere dingen aan te drijven.
Daarbij blijft dus weer meer kracht over om op de wielen los te laten.

De motor blijft dus gewoon zijn 101 pk geven maar in plaats van bijv. 17% verlies door de aandrijving wordt dit 13-14%, zo moet je het zien.

Waar je het vooral mee merkt is in zijn 2 en 3, dan pakt hij stuk makkelijker op uit de lage toeren, voel je wel degelijk.
Bovenin wordt het wat minder merkbaar aangezien de 1300 daar al enorm veel vermogen afgeeft, maar tis toch nog beetje te voelen.

Nadeeltjes plakken er ook aan en dat zijn er 2.

Je hebt t tegenovergestelde van snel opspinnen en dat is weer sneller zakken in toeren.
Aangezien er minder massa roteert dan met de standaard pully zal de motor sneller in toeren zakken zodra je het gas loslaat, maar dit weegt niet op tegen de voordelen.

Ander nadeel is nou net dat je pully het gewicht van de fabriek heeft meegekregen om een "balancerend" effect te creeeren.
Nu je daar een lichtere pully op gaat zetten zal dat balancerend effect voor een deel teniet worden gedaan waardoor je krukas meer vrijheid krijgt om te bewegen.
Dit kan op langere tijd betekenen dat je lagers en krukas zich naar de klote werken.

Maar wij als GTI rijders hebben groot voordeel dat het GTI blok al extreem stabiel en gebalanceerd is van de fabriek af, dus dit klein beetje extra slijtage zal de motor niet zo 1 2 3 kwaad doen.

Zo, nu heb ik weer meer dan genoeg getypt, niet om je topic te vervuilen nox6 maar ik wilde iedereen ff vertellen wat een underdrive nu eigenlijk doet.

Nogmaals, ik heb zelf ook een underdrive en ben er zeker tevreden over, je merkt idd dat de motor makkelijker van onderuit oppakt.

Maurice
Reply

#49
heey heb een kleine update beetje laat maar heb wat foto's van de nokkenassen.

op de foto zie je een oude en een nieuwe.

op de laatste foto kun je goed zien dat de nok iets van vorm is veranderd.

[Image: nokkenassen.jpg]
[Image: nokkenassen1.jpg]
[Image: nokkenassen2.jpg]
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#50
netjes! je ziet goed dat ie een stukkie scherper is!39
Geen Suzuki meer.
Reply

#51
Bedankt voor de duidelijke Pully - uitleg! Was wel ff nodig blijkbaar Wink Trouwus, is er geen Nederlandse benaming voor Underdrive Pully?
Reply

#52
Quote:Originally posted by jappie_
Bedankt voor de duidelijke Pully - uitleg! Was wel ff nodig blijkbaar Wink Trouwus, is er geen Nederlandse benaming voor Underdrive Pully?


krukaspoelie???
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#53
krukaspoellie
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#54

Echt een mega leuk en groot project dit.
Maar nog een vraag. Wat ga je nog meer aanpassen want je hebt er andere nokkenassen inzitten moet je dan nog iets van vervroeging toepassen zoals onsteking inspuiting of is dit niet nodig? Oh ja je was toch ook met een ECU bezig of word dat niks?
mazzll
[Image: swiffer006.jpg]
Reply

#55
Er zit een andere chip in, de ontsteking is vervroegd en de brandstofdruk is opgeschroeft, en binnenkort naar de ringsleutel om een hele custom chip te laten schrijven.
«Once a computer beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing.»
Reply

#56
YEAH BABY, kan niet wachten tot 19 maart!!

ff kijken of ik dan die revisie bak er ff in hang. Tongue
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#57
ff snel een update:

ben nu net klaar met werken. (of aanwezig zijn Tongue tis maar net hoe je het bekijkt)

en ga zo me versnellings bak eruit vissen, en dan snel ff de 5e versnelling over op me net gereviseerde gti bak zetten.

dan lekker naar huis, en morgen die bak er in gooien.

is het maar geregeld voordat ie de dyno op gaat.
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#58
nou hij zit er in hoor de bak!!!

tering, was wel een "minder prettig" klusje.

de oude bak eruit en de 5e versnelling overzetten was niet zo spannend, maar die nieuwe bak erin krijgen en goed passend?! dat was niet zo lekker klusje.

normaal past dat 1 op 1 alleen nu was ff passen en meten om de bak goed in lijn te krijgen met de krukas.

maar heb ff net klein stukkie gereden, er gaat niets boven een goed gereviseerde bak.

wat schakeld dat weer lekker, geen gekraak of moeizaam schakelen.

heb hier nog ff wat foto's

[Image: versngti4.jpg]

[Image: versngti5.jpg]

je ziet hier goed dat het 1.6 blok groter is dan het huis van de versnellings bak


[Image: versngti6.jpg]

Ow,ja vergeet ik bijna.

heb onder tussen ook me andere klepdeksel er op zitten.

[Image: klepdksl.jpg]
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#59
Ziet er, zoals gewoon, weer spatzuiver uit! Complements 45
Reply

#60
bij deze staat mijn afspraak voor de dyno run en nieuwe software voor zaterdag de 19e vast!!! bij de ringsleutel

om 9uur gaat tie naar binnen en dan word er software geschreven voor de 1.6 gti hehehe devil
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.