Nieuw projectje: it's alive!
#1
Ik heb na lang denken, wikken en wegen toch besloten om mn Swift te houden, maar dan wel in een verbeterde vorm. Toen ik van winter- naar zomerbanden wisselde zag ik wat roest in de wielkast, en daarop ben ik verder gaan kijken. Wat er ruim een jaar geleden nog piekfijn uitzag, daar zaten nu al behoorlijk wat bruine plekken, en een paar plaatsen in de kokerbalken waren er nog erger aan toe. Dus... wat te doen? Aanpakken die troep!

Al ruim een maand terug heb ik de bumpers en skirts eraf getrokken om de schade op te nemen. En zoals te zien: wat ooit zwart was is nu verandert in smerig bruin.
[Image: dsc033191fn.jpg]

Zowel de bumpersteunbalk, als de gewone carosseriedelen zagen er niet uit.
[Image: dsc033228pn.jpg]

[Image: dsc033235ld.jpg]

[Image: dsc033168ds.jpg]

Daarop heb ik maar eens een paar bussen zinkspray en (mat)zwarte lak gehaald, en een komstaalborstel voor op de haakse slijper. Geweldig ding, trouwens. Biggrin

Schuren en sprayen was het motto...
[Image: dsc033256fo.jpg]

[Image: dsc033263my.jpg]

En een busje blauwe lak om het allemaal wat op te kleuren.
[Image: dsc033289nn.jpg]

De bewerkte motorsteun:
[Image: dsc033374pn.jpg]

En toen was het stil... tot deze week. Ik heb een Dremel geval gekocht om het schuren en polijsten allemaal wat makkelijker te maken. Dat ding is echt een aanrader, vooral als je de slag een beetje te pakken krijgt.

Eerst maar eens de remklauwen bijwerken:
[Image: dsc034972to.jpg]

De plunjer die toch een paar deukjes en krasjes vertoont, die wordt dus vervangen.
[Image: dsc035000lp.jpg]

En de boel gaat in de hittebestendige verf:
[Image: dsc035028cr.jpg]

[Image: dsc035059uu.jpg]


Het doel is om de auto zoveel mogelijk roestvrij te krijgen, en dat alleen de onderdelen wat mogen kosten. Het werk wil ik zelf doen, een beetje hobbiën in de avonduren, en er nog wat van leren ook. De motor blijft er nog in, maar waarschijnlijk gaat die er volgend jaar uit voor een complete revisie. En dan...




tsja, dan zien we wel verder. 42
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#2
Klinkt heel positief! Succes met je Swift en het werk er aan45 39
Reply

#3
Zijn leuke klusjes, als de bouten niet vastzitten, je een leuke ruimte hebt, goed gereedschap en wat vrije tijd.

Veel plezier
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply

#4
Zo, je pakt 't meteen grondig aan...39 Ben benieuwd naar de update's...
Reply

#5
Respect! ben blij dat er meer mensen bezig zijn met het conserveren van Swiftjes 39
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#6
He! gaaf projekkie man! 39
Wel veel werkt zo te zien. Cry
Maargoed,als t strx klaar is dan is ie weer super strak.
Aan je einddemper hoef je niks te doen zie ik,die is nieuw! 34
Nou veel sterkte ermee.
Gr.

Richard
Link naar mijn oude liefde!
http://www.cardomain.com/ride/311033
Reply

#7
Tof dat je gekozen heb hem te houden!!39

En al erg goed bezig zo te zien!!39 45 45
Reply

#8
Quote:Originally posted by 2Tone
(a) Zijn leuke klusjes, (b) als de bouten niet vastzitten, © je een leuke ruimte hebt, (d) goed gereedschap en (e) wat vrije tijd.

Veel plezier
a. uiteraard
b. wel dus, maar een boormachine doet wonderen
c. dat ook nog (een oude stal die ook nog eens wordt verbouwd tot werkplaats, ergens dit jaar)
d. wordt aan gewerkt
e. tijd heb je niet, tijd maak je Biggrin
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#9
Quote:Originally posted by Dr.Insane
He! gaaf projekkie man! 39
Wel veel werkt zo te zien. Cry
Maargoed,als t strx klaar is dan is ie weer super strak.
Aan je einddemper hoef je niks te doen zie ik,die is nieuw! 34
Nou veel sterkte ermee.
Gr.

Richard
Yup, meer werk dan ik in eerste instantie dacht, maar ik kan het niet over mn hart krijgen om er in zo'n staat mee rond te rijden, laat staan te verkopen

Enne, reken maar dat die demper het niet lang vol houdt onder mn Swift Wink
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#10
Vandaag maar weer eens verder gegaan, en de eerste delen al gelast. Eerst begonnen met het strakmaken van de roestplekken.
[Image: dsc035084xa.jpg]

Daarna m'n broer maar eens aan het werk gezet, die moet toch wat te doen hebben. Tongue
[Image: dsc035141st.jpg]

En na een beetje bak- en braadwerk ziet het er al een heel stuk beter uit:
[Image: dsc035155mq.jpg]

Sfeerbeelden...
[Image: dsc035179dz.jpg]

En de rechterkant.
[Image: dsc035189ac.jpg]

En als laatste vandaag de handel geschuurd en bewerkt met zinkspray:
[Image: dsc035295gd.jpg]

[Image: dsc035320mp.jpg]

Volgende week meer. Biggrin
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#11
goed bezig, alleen moet ff 1 ding kwijt, die lasnaden zien er wel erg lelijk en roestig uit Wink
Reply

#12
mwah, vind het na die zinkspary behandeling er goed uitzien!! Succes verder 39
Reply

#13
Goed bezig 39

Lasnaden van binnenuit ook behandeld?
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#14
tja dat krijg je he bak en braadwerk met elektrode lassen
Reply

#15
Quote:Originally posted by tonie
tja dat krijg je he bak en braadwerk met elektrode lassen

Puzzled Volgens mij heb je niet goed gekeken . Bij electrode lassen heb je geen gasfles nodig en die zie je toch echt op de voorzijde staan . Als ik `t goed zie is het een mig/mag lasapp. 39 werkt `t best op een auto.

@ ikinks goed werk jho wordt goed aan gepakt zo tezien , en tof om te lezen dat je bij de swifer blijf . Pas wel op met bedrading he dat dat niet weg smelt andersheb je wel een probleem .
gr Denniszz
[Image: th_19092008274.jpg][Image: th_PIC-0010.jpg]
Reply

#16
ziet er goed uit 39 ik zouy als ik jou was wel een pot bitumen halen. dit kan je lekekr dik op smeren met een kwast, werkt ideaal 39
merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
[Image: onderschrift.jpg]



Reply

#17
Goed bezig zo te zien!!39
Reply

#18
Quote:Originally posted by Red_dragon
Quote:Originally posted by tonie
tja dat krijg je he bak en braadwerk met elektrode lassen

Puzzled Volgens mij heb je niet goed gekeken . Bij electrode lassen heb je geen gasfles nodig en die zie je toch echt op de voorzijde staan . Als ik `t goed zie is het een mig/mag lasapp. 39 werkt `t best op een auto.

@ ikinks goed werk jho wordt goed aan gepakt zo tezien , en tof om te lezen dat je bij de swifer blijf . Pas wel op met bedrading he dat dat niet weg smelt andersheb je wel een probleem .
gr Denniszz
Yup, het is inderdaad MIG/MAG laswerk, en dat heb ik nog nooit eerder gedaan. M'n broer wel (die is landbouwmonteur), dus dan mag hij het lekker voor me oplossen. Idea Het &*$#%-werk (plaatmetaal uitsnijden, voorbewerken en pasklaar maken) mag ik uiteraard doen. 42

Enne een emmer water met doek hoort bij de standaarduitrusting, op de één na laatste foto waar de kabel om de motorkap mee te openen zie je een rond gat waar die uit komt: als je daar iets dieper in kijkt dan zie je de ecu zitten, en die wil ik toch wel graag heel houden. Tongue
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#19
Quote:Originally posted by JerryR
ziet er goed uit 39 ik zouy als ik jou was wel een pot bitumen halen. dit kan je lekekr dik op smeren met een kwast, werkt ideaal 39
De zinkspray is alleen maar onderlaag om de roestvorming onder de laag tegen te houden, daarop komt nog een laag tectyl om het staal van buitenaf te beschermen.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#20
Quote:Originally posted by DGR
Goed bezig 39

Lasnaden van binnenuit ook behandeld?
Ik haal van de week denk ik een bus Tectyl ML, daar zit zo'n flexibel slangetje bij, kun je ook op de lastige plekken komen (hoop ik dan).
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.