25-04-2006, 17:58
(This post was last modified: 25-04-2006, 18:33 by swiftcruiser.)
Zo bijna klaar met alweer een project.
Het project wat ik nu gedaan heb is een motorwissel. De oude motor, een 1.3 L 8V stelt bij een beetje suzuki tuning goeroe al ... meer voor, no offence...
Nu weten we allemaal dat er al een GTi gemaakt is van de 1300. De verschillen in deze blokken zit hem vooral in de kop.
De 1300 kop heeft 1 nokkenas, 8 kleppen en mono of singlepoint injectie, geen centraal gelegen bougie's etc.
Maar aangezien ik iets uniek wilde ben ik op zoek gegaan naar een GTi. Helaas zijn deze voor een leuke prijs niet snel te vinden. Daarbij kwam ik wel uit bij een 1600 met een 1300 GTi kop. Dat kom je ook niet veel tegen. Ik heb toevallig gezien dat er iemand is geweest die het gemaakt heeft, maar problemen kreeg met de oliedruk.
Nou hier komen enkele foto's....
donor auto
twee suzi's
nieuw motorblok uit donorauto
vooraanzicht
binnenkant, kaal
voorbereiding sloop
ja ook suzi's roesten
dorpels
er was helemaal ... meer van te maken
nieuwe kop
kop
motor eruit
nieuwe motor1
1300
1300 eruit
nieuwe 1600 klaar
aanpassen schutbord
1600 erin
alles schoon en gespoten
aangepaste motorsteun
nou nu even genoeg foto's, de uitleg van het project.
wat moet er allemaal gebeuren, wat heb je nodig;
- volledig ingerichte gereedschapskist
- takel bokken en krikken
- motorblok
- bekabeling 1300 GTi
- pedalenset 1600 (hydraulische koppeling)
- versnellingsbak (bowdenkabels) van 1600
- motorsteun Links 1600
- motorsteun Rechts 1600
- motorsteun Achtermidden 1300 !!!
- anti kantelsteun van 1600 met bevestingsplaat/beugel
- steekassen 1600 (remschijven ook groter--> meer remkracht)
- schakelpook 1600
- koolstoffilter (assan) GTi
zo zien jullie al, er zijn heel veel dingen die je nodig hebt voor zo'n motor te bouwen. Het is niet even gedaan. Het schutbord is lichtelijk anders.
wat er moet gebeuren
- motorsteun aanpassen
- tunnel dichtlassen
- hydrau koppeling gaten boren
- motorsteun aanpassen!!!
- takelbeugel monteren
- kabelboom wisselen
Nu heb ik zelf nog stuurbekrachtiging erin zitten, limited model. Dat past wel, alleen icm de luchtfilter moeten er aparte beugels gemaakt worden.
Om de remkrachten te vergroten van zowel de voor als de achterremmen heb ik natuurlijk voor de 1600 remmen gemonteerd (als ik me niet vergis, zelfde als GTi standaard) en de achterremmen heb ik ook van GTi gemonteerd. Dit is zeker niet lastig en zo om te zetten.
oude remtrommels
schijven
schijven 1
schijven 2
remleidingen
vanuit de wielen
lastafhankelijke remkrachtverdeler
Nu heb ik verder nog een chip gekocht, die als het goed is volgende week erin wordt gezet, en andere kleine projecten lopen nog, een klein overzicht.
- voorbumper met mistlampen
- custum made achterbumper
- knipperlichten verwijderen voorbumper
- aansluiten extra klokken/meters
- tweede japstyle demper
- spuiten
- misschien achterdeuren strak maken
- strakke achterklep
- hier en daar nog een paar kleine dingentjes
Nou zoals jullie misschien wel een vermoeden hebben, heb ik uiteraard een helehoop spullen over.
Sommige voor directe verkoop, andere kunnen alvast gereserveerd worden.
Mocht er interesse zijn....
oude motor (150.000 km)
interieur onderdelen
deuren/schermen
veren, dempers, etc.
delen van kabelboom
en nog heeeel erg veel klein rommel.
misschien nog een leuk detail om te vertellen.
Dit alles heb ik in mn eentje gedaan, slecht met het wissel van motor heb ik hulp gehad ivm gewicht. Alles is bij mij voor op de oprit gebeurt. Leuke bijkomstigheid, het hele dorp weet nu dat er een snel blok inligt.
Geschat wordt dit blok, na afwerking op ongeveer 125 Pk en een max koppel van 140 Nm.
Als jullie nog vragen of opmerkingen hebben hoor ik het graag.
Gr Swiftcruizer vanuit het zonnig limburg
Het project wat ik nu gedaan heb is een motorwissel. De oude motor, een 1.3 L 8V stelt bij een beetje suzuki tuning goeroe al ... meer voor, no offence...
Nu weten we allemaal dat er al een GTi gemaakt is van de 1300. De verschillen in deze blokken zit hem vooral in de kop.
De 1300 kop heeft 1 nokkenas, 8 kleppen en mono of singlepoint injectie, geen centraal gelegen bougie's etc.
Maar aangezien ik iets uniek wilde ben ik op zoek gegaan naar een GTi. Helaas zijn deze voor een leuke prijs niet snel te vinden. Daarbij kwam ik wel uit bij een 1600 met een 1300 GTi kop. Dat kom je ook niet veel tegen. Ik heb toevallig gezien dat er iemand is geweest die het gemaakt heeft, maar problemen kreeg met de oliedruk.
Nou hier komen enkele foto's....
donor auto
twee suzi's
nieuw motorblok uit donorauto
vooraanzicht
binnenkant, kaal
voorbereiding sloop
ja ook suzi's roesten
dorpels
er was helemaal ... meer van te maken
nieuwe kop
kop
motor eruit
nieuwe motor1
1300
1300 eruit
nieuwe 1600 klaar
aanpassen schutbord
1600 erin
alles schoon en gespoten
aangepaste motorsteun
nou nu even genoeg foto's, de uitleg van het project.
wat moet er allemaal gebeuren, wat heb je nodig;
- volledig ingerichte gereedschapskist
- takel bokken en krikken
- motorblok
- bekabeling 1300 GTi
- pedalenset 1600 (hydraulische koppeling)
- versnellingsbak (bowdenkabels) van 1600
- motorsteun Links 1600
- motorsteun Rechts 1600
- motorsteun Achtermidden 1300 !!!
- anti kantelsteun van 1600 met bevestingsplaat/beugel
- steekassen 1600 (remschijven ook groter--> meer remkracht)
- schakelpook 1600
- koolstoffilter (assan) GTi
zo zien jullie al, er zijn heel veel dingen die je nodig hebt voor zo'n motor te bouwen. Het is niet even gedaan. Het schutbord is lichtelijk anders.
wat er moet gebeuren
- motorsteun aanpassen
- tunnel dichtlassen
- hydrau koppeling gaten boren
- motorsteun aanpassen!!!
- takelbeugel monteren
- kabelboom wisselen
Nu heb ik zelf nog stuurbekrachtiging erin zitten, limited model. Dat past wel, alleen icm de luchtfilter moeten er aparte beugels gemaakt worden.
Om de remkrachten te vergroten van zowel de voor als de achterremmen heb ik natuurlijk voor de 1600 remmen gemonteerd (als ik me niet vergis, zelfde als GTi standaard) en de achterremmen heb ik ook van GTi gemonteerd. Dit is zeker niet lastig en zo om te zetten.
oude remtrommels
schijven
schijven 1
schijven 2
remleidingen
vanuit de wielen
lastafhankelijke remkrachtverdeler
Nu heb ik verder nog een chip gekocht, die als het goed is volgende week erin wordt gezet, en andere kleine projecten lopen nog, een klein overzicht.
- voorbumper met mistlampen
- custum made achterbumper
- knipperlichten verwijderen voorbumper
- aansluiten extra klokken/meters
- tweede japstyle demper
- spuiten
- misschien achterdeuren strak maken
- strakke achterklep
- hier en daar nog een paar kleine dingentjes
Nou zoals jullie misschien wel een vermoeden hebben, heb ik uiteraard een helehoop spullen over.
Sommige voor directe verkoop, andere kunnen alvast gereserveerd worden.
Mocht er interesse zijn....
oude motor (150.000 km)
interieur onderdelen
deuren/schermen
veren, dempers, etc.
delen van kabelboom
en nog heeeel erg veel klein rommel.
misschien nog een leuk detail om te vertellen.
Dit alles heb ik in mn eentje gedaan, slecht met het wissel van motor heb ik hulp gehad ivm gewicht. Alles is bij mij voor op de oprit gebeurt. Leuke bijkomstigheid, het hele dorp weet nu dat er een snel blok inligt.
Geschat wordt dit blok, na afwerking op ongeveer 125 Pk en een max koppel van 140 Nm.
Als jullie nog vragen of opmerkingen hebben hoor ik het graag.
Gr Swiftcruizer vanuit het zonnig limburg