Inbouw audio
#1
Hey mensen!

Ik had wat vragen mbt het inbouwen van een mooie en goede audio-instal.

Ik beschik over de volgende:

Sony cdx ca900 radio (heb deze vandaag erin gezet ter vervanging van mn Pioneer deh 2100r
2 ovale speakers van Pioneer, de TS-A6947
1 kist met 2x 10 inch woofers (oude van moasse)
1 Weier versterker de XXL B500 (2 uitgangen van 400 watt) deze wordt gebruikt voor de sub
1 Rockwood versterker 4x 75 watt (voor de 2 ovalen)

Verder heb ik nog een composet van JBL liggen, de GTO 6506ce

Nu komen de vraagjes...

Deze sony radio heeft meerdere uitgangen voor versterkers, en aparte uitgang voor woofer als ik me niet vergis, is het verstandig om ook alles apart aan te gaan sturen?


Wie heeft hier goede nuttige info waar ik op moet letten bij het inbouwen, hoe kan ik alles mooi afwerken (mbt hoeken etc) en wie kan me uitleggen hoe ik de tweeters het best kan monteren (evt poly). En wie kan me uitleggen hoe ik een kist het makkelijkst en mooist met skai ofzo kan bekleden zonder overal randen te zien! Kun je skai ook een beetje rekken trouwens? Voor over bepaalde rondingen (als ik tweeters in a-styl wil?)

Welke kabels raden jullie verder aan? Ik weet dat ze gescheiden moeten liggen, en dat dat op de foto niet zo is, maar op het moment rij ik gewoon rond met een mooi fluittoontje, meestal staat ie hard genoeg dat je dat niet hoort devil

Kan ik trouwens ook mn ovalen en mn JBL allebei via die 4x75 watt laten gaan? De sub via weier laten, en de weier aansturen via sub uit van de radio..?

Nuttige tips hoe ik wat het beste kan aansluiten graag welkom.
Mvg Lex!

Owjah, geen op of aanmerkingen waarom ik het een of het ander gekocht heb, tis heel simpel uit te leggen. Ik heb voor die pioneer radio + weier versterker + ovalen helemaal ... betaald, gekregen via via. Die sony radio heb ik voor 75 euro gekocht, das ook geen geld vind ik, en die JBL GTO voor 100 euro nieuw gekocht.


[Image: B232A533A20C708A9D110E360F2FCEAB.jpg]
[Image: CBC8A924ADB8E6CB9D110E36ED75FEAB.jpg]
[Image: 6089A7AE6FAFAC289D110E362A7D1FAB.jpg]
[Image: F3A9AE7DBC6C07499D110E3648CF4FAB.jpg]

Voor evt duidelijke foto's van de kist, kijk even bij moasse op de cardomain, kon niet weer alles gaan liggen schuiven Smile[Image: Sony_CDX-CA900.jpg]
[Image: deh2100r.jpg]
Reply

#2
Kan nou niemand op dit forum met 255 forumleden waarvan dik de helft actief antwoord geven op mijn vraag???
Reply

#3
vooruit maar weer Tongue (geintje)

ff een paar dingen om te leren

showyoursound
12v hifi

bij showyoursound ff de search functie gebruiken vind je alles in detail.

en 12v hifi voor de technische kant
Reply

#4
ik zou idd alles appart aan sturen..

dat hou in:

sub amp --> line out sub
8er speakers amp --> line out rear
en voor direct op de radio of ook via en amp maar dan ook via de line out

waarom??

omdat je dan de radio zelf het minst belast.
dan loop je dus ook het minst risico dat dus je radio ineens uitvalt omdat ie te veel stroom trekt door n eigenlijk veel te klein draadje

verder word je versterker van ej auto niet veel belast dus zal het geluid ook minder snel vervormen..

hjou geod in de gaten dat je je voedingskabels bij je amp aansturing weghoud..
dit kan voor storing zorgen zoals dynamo geluid en schakeling geluiden
maar blijkbaar weet je dat..

verder zou ik voor de ckerheid een condensator plaatsen.

+ direct op de accu en - direct op t chasis
+ voor de amps ook op de + van de condensator

remote van de amps op de remote van de radio..

en ik zou de ovalen idd op de 75 watt aansluiten en dan gebrugd denk ik...
omdat die speaker volgens mij n hogere RMS hebben dan de amp heeft...

sterkte ermee iig...

als ik foutjus heb gemaakt mag iedereen mij verbeteren hoor...
ik weet ook niet alles.. Biggrin

gr Cotjuh

Volvo 4 Life
[Image: onder.JPG]

Cotjuh zijn home page
Reply

#5
Thnx! Hier heb ik al wat aan!

Zelf zou ik dus nooit de ovalen gebrugd hebben laten spelen, k vind de kwaliteit ervan 3x bagger! Misschien helpt het enigzins als ze gebrugd worden aangestuurd!
Condensator was ik zelf ook aan het denken, maar duurt dan enige tijd voordat ik deze aanschaf, heb ook nog andere plannen namelijk (heb doorgelaste achterklep liggen)
Heeft een condensator bij deze opstelling een toegevoegde waarde? (behalve dat het er ook leuk uitziet)

Mensen met eigen theorieén/ideeén ook graag antwoorden Wink

Mvg Lex!
Reply

#6
ja het heeft .... een toegevoegde waarde

het vangt dus de piek spanning die je amps vragen op die je accu/ dynamo as t ware eigenlijk niet goed kunnen leveren..
Is even simpel gezegd maargoed..

die condensator kan dat dus wel, maw. je behoud je accu en je dynamo langer..
die slijten minder snel.. en je loopt minder risico dat as je dus het hele spul vol aan zet .. alles ineens uit flikkert omdat ie dus die stroom niet kan leveren Wink

dus zeer .... van essentieel belang
gr Cotjuh

Volvo 4 Life
[Image: onder.JPG]

Cotjuh zijn home page
Reply

#7
Volume kan vol open zonder problemen (tenminste met die pioneer, sony nog niet geprobeerd), dan gaat mn ma eikelen.

Accu zit er trouwens nieuw in sinds december, en heb al een accu wat meer Ampere/Hour heeft dus opzich moet ie het makkelijk kunnen trekken.

Verder dacht ik dat het niet nodig was omdat ik opzich niet zoveel vermorgen rms heb, en k hou met die kist niet echt ruimte over in mn kofferbak zoals je ziet op de foto's! Ben dus ook zwaar aant nadenken hoe ik dit mooi kan inbouwen.

Verder zat ik met pioneer radio, radio vol open, ongeveer op 110 db (heb zelf een db meter dus) opzich vond ik dat netjes! Zal denkelijk nog wel wat meer worden met die sony, omdat deze meer vermogen uitstuurt (boxen begonnen te vervormen toen ie half open stond...) En ik heb de jbl set nog niet erin, mede omdat ik nog geen goede tips heb gekregen om dit mooi te doen Wink

Verder nog even een vraag met betrekking tot het storen van de kabels ten opzichte van elkaar...Als ik de + voor de versterkers direct van de accu pak, dan door het rubber dopje bij het chassis, en zo naar achter, als ik dan mn jbl set monteer in de deuren moet ik vanaf daar de kabel of naar achter naar de versterker laten lopen of direct naar de radio, maar dan kom ik toch altijd OVER de voedingskabel? Met andere woorden storing. Was zelf al aan het denken om de kabel via het schutbord te laten lopen, en dan weer naar binnen, maar dan ligt ie er direct naast, dit heb ik ook als ik hem naar achter wil leggen naar de versterkers...hoe hebben jullie dit opgelost?

Mvg Lex!
Reply

#8
als je goede kabels hebt dan zal je weinig storing hebben.
ik doe normaal altijd zover gescheiden houden maar achterin heb je toch vaak de kans dat ze elkaar kruisen. dit is nu eenmaal maar bij goede kabels die goed zijn afgeschermt heb je hier zeer weinig last mee het enigste dat je kan doenis effe proberen en dan verder kijken....oja de storing komt negen van de tien keer van de radio af ....zorg dat de radio een goede min heeft en je insturing is al storingsvrij....
houdoe en bedankt!!!!!

http://gtracer.net/profiles/alfaracer
Reply

#9
Ik zou zeggen zet de subs achterin (joh Tongue) en doe ze op je weier versterker, dan de compo voorin in de deur, de tweeters kun je in de deur doen, of a-stijl ofzo, en sluit deze aan op die andere versterker. Dan hou je op die 2de versterker nog 2 kanalen over voor je ovaaltjes, maar of dit verstandig is om deze aan te sluiten is de vraag. Het geluid zal er harder van worden, maar misschien niet mooier.

In dat geval kan je er ook voor kiezen de kanalen te bruggen en je compo met dubbel vermogen aan te sturen als deze dit kan hebben.

O en voor het trekken van de kabels: haal je stoelen en achterbank er ff uit, vouw de vloerbekleding op naar het midden toe, en verdeel alle kabels netjes over de bodem. Zorg dat tussen alle kabels een cm of 15 ruimte zit. Dan weet je in elk geval zeker dat je daardoor geen gepiep ofzo kan krijgen. Ik had m'n kabels eerst gescheiden langs de zijkanten lopen, en had toch een piep. NU netjes alles verdeeld en nergens last meer van Smile.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.