..::SpeedSwiftMarky::.. Back on Track
heey maar jasper zei ook dat ie de smt anders had aangesloten dan dat ze zeggen bij PP.
en jasper kan de in en output van de ontsteking ook gebruikt hebben voor een ander circuit?
en dan zou je misschien B10 en B11 moeten hebben ipv ing driver signaal???

het is maar een ideetje?, want ik weet niet zo 123 of de smt wat met dat signaal kan?

en nog een ander dingetje, je praat over posieve triggering? mijn ecu triggert juis op negatieve flank. dus misschien heeft dat er iets mee te maken??

[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

@Mark: Dat is oude info. We hadden de SMT6 aangesloten aan de pickup spoel, maar zoals ik al eerder tegen je zei over de tel, het starten ging toen erg slecht. Tevens hadden we geen MAP sensor. Ik spreek me niet tegen, je gebruikt oude info van mij. Ik heb het al verschillende keren uitgelegd aan de tel.....

Nogmaals.......Gebruik geen TPS voor load sensing, alleen MAP (je rijdt immers turbo, waardoor de luchtdruk de load bepaald en niet de TPS (ivm lagging)).

De manual van PP is niet geschikt voor turbo swiffies.

Nogmaals: VERGEET DE PICKUP SPOEL, DIE HEB JE <b><I>NIET!!!!</I></B> NODIG.

Er gaat een draad van de ECU naar de power-module. Die moet je hebben.

Stuur het volgende naar mij:
- Kleur draden en betekenis van smt6;
- Elec. schema van de auto (mk3);
- alle manieren van triggering in de smt6 software;

Dan teken ik een schema voor jullie, zodat hopelijk de rode draad die smt6 heet, eens kan verdwijnen.

PS: mail het naar: trineous at hotmail.com
Reply

You've got mailMessage
....Drivin' the Rival....
Reply

toch wel tof die ie ff schema wil maken Tongue
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

Quote:Originally posted by nox6
toch wel tof die ie ff schema wil maken Tongue

Dat wordt op zekers ook héél erg gewaardeerd39
We wachten in spanning af34
....Drivin' the Rival....
Reply

Oke, ik heb alles gechecked en zover ik kan zien heb ik geen fout gemaakt. Eerst maar eens het schema, daarna leg ik het een en ander nog uit.

[Image: smt6_aansluitschema.jpg]

De MAP haalt dus zijn voeding van de TPS vandaan. De massa van de MAP (of AMP) sensor komt aan pin A13 van de ECU. De voeding van de SMT6 zit op de geschakelde 12v en op B16 van de ECU.

De pickup spoel wordt dus niet gebruikt. De power module (klein zwart blokje op de bobine in een mk3) stuurt de bobine aan. Dit is in principe gewoon een zware transistor. Het signaal wat dit blokje nodig heeft komt van de ECU. Zover ik me nog kan herinneren (ooit gemeten met een scoop), is het signaal positief als de bobine opgeladen wordt. Hij wordt 0v als de bobine de spanning moet ontladen over een bougie (geeft dus een vonk).

De SMT6 moet je instellen op mode 1 of 10 (kweet niet precies meer). Ik zou beginnen met mode 10. Zorgen dat input en output polarity hetzelfde zijn (begin met triggeren op de opgaande flank (0 meen ik). Mocht de motor slecht lopen (vooral tijdens hogere belastingen), dan moet je mode 1 gebruiken. Aangezien het ff geleden is, kan ik hier niet echt antwoord op geven. We hebben wat instellingen geprobeerd en deze werkte. Bedenk wel dat er totaal 2 pulsen per krukas omwenteling komen. Elke puls is een ontsteking. Ik weet vrij zeker dat het mode 10 was.... Puzzled

Verder moet je windows instellen op de amerikaanse tijd en getal notatie voordat je mappen in de software veranderd (eigenlijk voordat je de software opstart). De software is buggie en corrupt de mappen omdat hij de . en de , verwisselt (europa gebruikt de . als duizend notatie en een , voor getallen achter de komma Smile. Amerika gebruikt de , als duidend notatie en de . voor getallen achter de 'komma'). Niet vergeten, anders raken eventueel je mappen corrupt en moet je de smt6 directory weggooien en de software opnieuw installeren (of de mappen editen, wat ik wel eens gedaan heb).

De dwell tijd hoef je niet in te stellen, die is bedoelt als je een digitale onsteking mbv de SMT6 wilt maken. Gewoon op 0 laten staan.

Analoog input bereik moet je van 0 tot 4,98 volt laten lopen. Aangezien de SMT6 zijn mappen niet interpoleert, is de horzontale resolutie vrij beperkt (eigenlijk erg beperkt. Maar 8 velden). Deze velden gebruik je voor de load (load deflection). Hier heeft de MAP sensor dus invloed op (zo hoort het ook en op deze manier kan je de turbo auto laten rijden alsof hij van de fabriek komt). Omdat de resolutie vrij laag is, is het het beste om maximaal gebruik te maken van de velden. Dit doe je door te gaan tijden, veel toeren te maken (onder belasting) en dan gas los te laten. De MAP sensor meet dan maximaal vacuum. Kijk in de map waar de cursor terrecht komt (als je trace mode aan hebt staan). Dit is de minimale waarde. Stel deze in voor de horizontale as. Als je gaat rijden met boost, kijk je waar de trace cursor komt als je maximale boost hebt. Dit is de maximale waarde. Stel deze waarde ook in voor de horizontale as. Op deze manier maak je maximaal gebruik van de 8 horizontale kolommen.

Zow, nou denk ik dat ik wel genoeg info heb gegeven. Zo niet, dan hoor ik het nog wel...

PS: In de SMT6 aansluitschema staat een fout, want dan wordt een uitgang van de smt6 verbonden met C6 van de ECU (wat ook een uitgang is). Dat gaat dus nooit werken...
Reply

Hartstikke bedankt Jasper39 45
Zodra ik tijd heb zal ik het zo aansluiten en je uiteraard laten weten of de motor start39

Maar dan heb ik nog een hele domme vraag42

Als je nou nog geen MAP sensor hebt en je sluit de rest zo aan zoals je hier hebt neergezet. Zou dan de motor ook moeten starten??
Of start de motor dan niet en lul ik gewoon weer onzinTongue Lul ik onzin??...Dan heb ik niks gezegt42

Uiteraard schaf ik wel een MAP sensor aan. Ben al aan het zoeken naar een MAP sensor.
Ik had vandaag de Opel dealer gebeld voor een MAP sensor maar die wisten niet welk bestelnummer zo'n ding had en eerst wisten ze niet eens waar ik het over hadstupid
....Drivin' the Rival....
Reply

Om tegenwoordig iets te betellen bij een dealer kan alleen nog maar als je een wandelende onderdelencatalogus bent... Probeer eens bij een automaterialenzaak a la Brezan... Meestal werken daar échte liefhebbers van hun vak en kunnen ze je wel verder helpen!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

Ik heb het wel eens gevraagd bij Rijsbergen Automaterialen en die wisten wel wat ik bedoelde maar konden niks vinden in de catalogus. Zelfs niet in de computer.
Dan maar langs Brezan39
....Drivin' the Rival....
Reply

In Oss weet ik een tweetal zaken te zitten die in allerlei onderdelen handelen voor allerlei soorten auto's:

Hacos BV
Parallelweg 20
5349AD Oss
Tel: 0412 622665

Mevo-Oss BV
Palestrinastraat 8
5344AA Oss
Tel: 0412 630778

Misschien heb je er iets aan?!



'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

Superrrrrrrrrrrrrr Jasper! Ik ga morgen meteen even proberen. Zodra het werkt, laat ik het even weten.

Bedankt Jasper! 39
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

Quote:Originally posted by SpeedSwiftMarky
Hartstikke bedankt Jasper39 45
Zodra ik tijd heb zal ik het zo aansluiten en je uiteraard laten weten of de motor start39

Maar dan heb ik nog een hele domme vraag42

Als je nou nog geen MAP sensor hebt en je sluit de rest zo aan zoals je hier hebt neergezet. Zou dan de motor ook moeten starten??
Of start de motor dan niet en lul ik gewoon weer onzinTongue Lul ik onzin??...Dan heb ik niks gezegt42

Uiteraard schaf ik wel een MAP sensor aan. Ben al aan het zoeken naar een MAP sensor.
Ik had vandaag de Opel dealer gebeld voor een MAP sensor maar die wisten niet welk bestelnummer zo'n ding had en eerst wisten ze niet eens waar ik het over hadstupid

De motor zou ook moeten starten, maar dan heb je geen load deflectie. Je kan de load (blauw) tijdelijk aan het TPS signaal hangen, of aan de MAF (wat we in het begin ook gedaan hadden). Neemt niet weg dat een MAP sensor echt een MUST is. Nieuw kost ie 100e bij de Opel dealer (GM).

Bestelnr: zie uitleg GM MAP sensor

Maar ik zal je ff op weg helpen: 16040609 is het bestelnr. Ik meen dat dit al een oud, niet meer leverbaar onderdeel is. Maar... ze hebben een vervangde welke precies hetzelfde is. Dat bestelnr. kunnen ze opzoeken.

Moet ik ook alles doen??? Tongue
Reply

Quote:Originally posted by Ice
Moet ik ook alles doen??? Tongue

Als dat zou kunnen42 Tongue


Die had ik inderdaad gevonden. Ik belde gisteren de Opel dealer hier in Leiden op en die wisten eerst niet eens wat ik bedoeldestupid
Toen vroeg hij een bestelnummer, dus ik gaf die aan hem en hij kon niks vinden.
Stelletje prutsers bij slOpel34
Ik ga dus wel even kijken waar ik 'm dan vandaan haal maar iig weer bedankt.39
....Drivin' the Rival....
Reply

ga je lekker naar een andere opel dealer.

ken wel ff aan me maatje vragen die werkt bij de opel.
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

Ik heb nog even een vraagje voor de specialisten onder ons op turbo gebied42
Ik heb een hele mooi BOV van Forge. De eerste die ik kocht was schijnbaar een enkelzuiger BOV en op aanraden van Ice heb ik toen een dubbelzuiger BOV gekocht.

Als je naar de BOV kijkt zoals hij uit de doos komt, dan zie je dat de zuiger "dicht" is. Dus alle afblaasgaatjes zijn dus afgesloten. Dat kun je bijvoorbeeld ook goed zien bij de BOV van Nox6.
Als de motor stationair draait, moeten dan ook alle afblaasgaatjes afgesloten zijn??
Bij mij is dit dus niet het geval. Ik heb dus het idee dat er dan valse lucht wordt aangezogen.
Misschien is dat dus de reden dat de motor stationair een beetje rot looptPuzzled
Als de motor warm is en de koelvin slaat aan, dan gaat het torental omhoog en dan loopt de motor wel goed stationair. Welliswaar op +/- 1500RPM maar goed....


Dan heb ik nog een "probleem" nummer 2:

Als ik dus nu zo ga rijden (koude motor) en ik rij een constante snelheid, dan is er niks aan de hand. Zodra ik het gaspedaal loslaat, dan voel je een stoot als of hij ineens hard afremt op de motor. Nou remt hij wel normaal af op de motor, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Als je dan ineens een beetje gas geeft dan krijgt de motor weer een stoot.
Anders gezegd....Als ik met koude motor rij op en constante snelheid, dan wil hij ook wel eens stoten. Net alsof hij wil afremmen op de motor en wil accelereren.
Het lijkt dus net of hij te veel lucht krijgt (of teveel benzine).
Weet iemand wat dat kan zijn?



....Drivin' the Rival....
Reply

Quote:Originally posted by SpeedSwiftMarky
Ik heb nog even een vraagje voor de specialisten onder ons op turbo gebied42
Ik heb een hele mooi BOV van Forge. De eerste die ik kocht was schijnbaar een enkelzuiger BOV en op aanraden van Ice heb ik toen een dubbelzuiger BOV gekocht.

Als je naar de BOV kijkt zoals hij uit de doos komt, dan zie je dat de zuiger "dicht" is. Dus alle afblaasgaatjes zijn dus afgesloten. Dat kun je bijvoorbeeld ook goed zien bij de BOV van Nox6.
Als de motor stationair draait, moeten dan ook alle afblaasgaatjes afgesloten zijn??
Bij mij is dit dus niet het geval. Ik heb dus het idee dat er dan valse lucht wordt aangezogen.
Misschien is dat dus de reden dat de motor stationair een beetje rot looptPuzzled
Als de motor warm is en de koelvin slaat aan, dan gaat het torental omhoog en dan loopt de motor wel goed stationair. Welliswaar op +/- 1500RPM maar goed....


Dan heb ik nog een "probleem" nummer 2:

Als ik dus nu zo ga rijden (koude motor) en ik rij een constante snelheid, dan is er niks aan de hand. Zodra ik het gaspedaal loslaat, dan voel je een stoot als of hij ineens hard afremt op de motor. Nou remt hij wel normaal af op de motor, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Als je dan ineens een beetje gas geeft dan krijgt de motor weer een stoot.
Anders gezegd....Als ik met koude motor rij op en constante snelheid, dan wil hij ook wel eens stoten. Net alsof hij wil afremmen op de motor en wil accelereren.
Het lijkt dus net of hij te veel lucht krijgt (of teveel benzine).
Weet iemand wat dat kan zijn?

En dat is nu precies waarom je een dubbelzuiger BOV hebt Smile Een enkele zuiger (of membraam) BOV wordt JUIST al open getrokken door het vacuum van de motor (wat je nu ook ziet). Doordat deze geen extra zuiger/klep hebben, zuigt een enkele zuiger/membraam BOV dus valse lucht aan (dat is wat Dimi en ik dus ook in het begin hadden).

Als je goed kijkt in je BOV, zie je idd een cylinder welke de gaatjes afdekt. Deze komt naar boven als je de motor start/stationair laat draaien. Dat is normaal. De extra klep zie je ook zitten (kijk maar eens aan de onderkant; deze is zwart). Deze klep zit nog gewoon dicht. Je kan met je vinger de klep naar binnen drukken.

Hoe werkt z'n BOV? Simpel. Tijdens hoog vacuum (stationair en gaslos) wordt de zuiger omhoog getrokken. De klep in de BOV blijft dicht. Er wordt dus GEEN valse lucht aangezogen. Nog ga je gas geven. De zuiger gaat naar beneden. Nu kunnen er twee dingen ontstaan:
1) De turbo begint de spoolen waardoor er druk opgebouwd wordt. De klep in de BOV wordt nu open gedrukt. De overdruk wordt nu echter tegen gehouden door de zuiger in de BOV. Maw, je blijft gewoon druk houden in je systeem;

2) Nu ga je schakelen. Er onstaat een flink vacuum in het spruitstuk. De zuiger wordt daardoor omhoog getrokken. De klep was al open (door de overdruk). Nu kan de overdruk ontsnappen uit het systeem.. psssst. Zodra de overdruk weg is, sluit de klep zich weer. Of, als je gas gaat geven, sluit de zuiger weer en is het systeem weer dicht.

Simpel he? Dus als antwoord op je vraag... Nee, via jouw BOV kan je geen valse lucht aanzuigen (mits deze niet defect is natuurlijk).

Het lijkt wel, dat je valse lucht aanzuigt. Check alles na de MAF. Buizen, slangenklemmen, extra gaatjes in je spruitstuk, enz. Check ook je benz. druk regelaar, want die was ook gaar, toen ik je aan de tel. had. Dit kan er ook mee te maken hebben. Dus monteer eerst een ander, dan kan je dat uitsluiten.
Reply

We kunnen morgen mijn benzinedruk meter er wel even aan hangen. Kun je meteen zien of daar het probleem zit. Wink
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

Even een heel klein updeetje...

Vandaag de SLM metertjes in de A-style houder geplaatst. Ik moest wel de gaten voor de metertjes een beetje bij schuren, omdat de metertjes er niet in één keer in paste.

[Image: A-Style_1.JPG]

[Image: A-Style_2.JPG]


Van het weekend hoop ik tijd te hebben om het in te bouwen in de auto en aan te sluiten.
Kan ik eindelijk zien hoeveel boost de turbo geeft. De andere 2 metertjes zijn oliedruk en olietemeratuur.
....Drivin' the Rival....
Reply

Quote:Originally posted by SpeedSwiftMarky

Dan heb ik nog een "probleem" nummer 2:

Als ik dus nu zo ga rijden (koude motor) en ik rij een constante snelheid, dan is er niks aan de hand. Zodra ik het gaspedaal loslaat, dan voel je een stoot als of hij ineens hard afremt op de motor. Nou remt hij wel normaal af op de motor, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Als je dan ineens een beetje gas geeft dan krijgt de motor weer een stoot.
Anders gezegd....Als ik met koude motor rij op en constante snelheid, dan wil hij ook wel eens stoten. Net alsof hij wil afremmen op de motor en wil accelereren.
Het lijkt dus net of hij te veel lucht krijgt (of teveel benzine).
Weet iemand wat dat kan zijn?

Dat hadden wij ook precies zo met lekker hoge benzinedruk! Durf te wedden als je hem weer terugdraait naar normalere waarden dat het weer minder wordt! Als je straks je wide band erin hebt zitten zul je zien dat de druk nieteens zo achterlijk hoog hoeft te staan, mooiste is zo rond een waarde dat je de velden van de SMT ongeveer netzoveel in de plus bij max. boost staan als in de min als de turbo nog niet meeblaast.
Reply

Ik denk dat de veer in de BOV niet zwaar genoeg is zodat hij met hoog vacuüm al open gaat.
Hoog vacuüm is ongeveer 30Kpa absolute. Je BOV moet dus een delta p van 35Pka om de BOV dicht te houden.
Normaal gesproken heb je turbodruk zeg maar 120Kpa absolute en in het inlaatspruitstuk met een dichte gasklep 30Kpa, dus heb je een delta p van 90Kpa, das 0,9bar druk verschil.
Dus bij 0,2 bar turbodruk op het moment dat je de gasklep dicht zet heb je een drukverschil over de gasklep van 0,9 bar.
Je begrijp dat je in een BOV best wel een stevige veer nodig hebt om Zn klep dicht te houden.
Dubbel of enkel werkend maakt dus niks uit zolang de delta p maar klop van de klep.
NOX6 heeft een enkelwerkende klep.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.