Nou, afgelopen week heb ik me dus bezig gehouden met het bekleden van de hemel en de A-stijlen.
Eerst maar ff een korte uitleg (MK3 sedan). De A-stijlen zijn makkelijk los te klikken en je moet even een beetje buigen en wrikken om ze onder het daschboard uit te krijgen. Zoals te verwachten is de bestuurderskant het moeilijkste omdat het stuur en die bobbel voor je klokkenspel in de weg zit, maar met een beetje moeite lukt het.
Daarna is het de beurt aan de hemel. Zelf ben ik begonnen met de zonneschermen te verwijderen. dit is gewoon een kwestie van schroeven losdraaien en een kleine ruk aan de schermen om ze los te krijgen.
Nadat de schermen weg zijn, heb je genoeg werkruimte om de spiegel en het lampje vooraan te verwijderen. Haal het glaasje van de lamp af en verwijder het bescherm/sierkapje dat over de bevestigingspunten van de spiegel loopt. Nu kun je de schroeven eruit draaien. Begin met de spiegel en vervolgens de 4 schroeven van de verlichting. Als deze na het verwijderen van de schroven nog aan de hemel kleeft, geeft dan geen ferme ruk eraan, maar trek voorzichtig een beetje. Deze zit nl nog met een stroomdraadje en met een stekkertje vast. (de + dan, de - loopt via de schroef rechts voor naar de caroserie).
Vervolgens verwijder je de beugels die boven de deuren/ramen gemonteerd zijn om je eventueel aan vast te houden. Hierbij is het gebruik van een kleine platkop aan te raden om de "luikjes" open te maken waar de schroeven zich onder bevinden. Uiteindelijk verwijder je de resterende pinnetjes (gewoon eruit trekken).
De hemel hangt nu alleen nog maar vast een een strook lijm. Trek de hemel voorzichtig naar beneden en ga met je handen tussen de hemel en het dak in. Voorzichtig de hemel beetje voor beetje naar beneden trekken en met je vingertoppen de lijmlaag loswrikken. Koppel vervolgens het lampje in het midden los (deze zit niet aan de auto vast maar alleen aan de hemel). Let op, de hemel wordt nu nog tegengehouden door de C-stijl covers. Deze kun je lostrekken en dan naar binnen buigen zodat de punten van de hemel vrijkomen.
Nu moet de hemel de auto uit. Dit gaat bij een sedan het makkelijkste via de rechtervoordeur. Je klapt de stoelen plat en zet de pook in de 1 voor de beetje extra speling.
Nu heb je alles uit de auto en kun je beginnen om de te gebruiken stof grofweg op maat te knippen en lijm gaan kopen. Zelf heb ik gekozen voor bizo spuitlijm. 1 bus is voeldoende.
Spuit de a-stijlen in met een dun laagje lijm en spuit ook wat op de te gebruiken stof. Leg deze eroverheen, trek strak en plak de randen om.
Nu kun je alles gewoon laten drogen en je toeleggen op de hemel.
Om alles goed te plakken moet je eerst het lampje in het midden verwijderen zodat je hier de stof onder kunt laten komen.
Je legt de stof over de hemel heen en vouwt 1 helft terug (de breede kant). de onderkant van de hemel spuit je nu in met lijm. even wachten en dan de stof eroverheen spannen en vanuit het midden van de hemel strak trekken en de randjes omplakken. Doe dit ook voor de andere kant en laat alles drogen.
LET OP: spuit de lijm niet op de stof deze keer. Je werkt met een veel grotere oppervlakte dan bij de A-stijlen en corrigeren is veel moeilijker als je ook de stof hebt bespoten met lijm.
Nou komt het vervelende werk, nl de gaatjes in de stof maken. Erg simpel, maar ook erg geestdodend. Werk vanaf de bovenkant van de hemel door de orginele gaten. Daarnaast moet je ff een kleine insnede maken om de stekker doorheen te halen en je creeert de mogelijkheid om de verlichting terug te plaatsen in de uitsparing die er fabrieksaf is.
En dan nu, terugplaatsen
Nu is het handig om met 2 personen te werken.
Spuit een laagje lijm over de bovenkant van de hemel en plaats deze weer in de auto. Nu komt persoon 2 erbij en houdt de hemel omhoog tegen het dak aan, zodat je zelf de hemel vast kan zetten met de orginele schroeven etc. Vergeet niet dat je eerst de verlichting in het midden weer aansluit.
nu kun je gewoon alles weer terugmonteren. Let er op dat je als eerste de C-stijlen weer naar binnen buigt zodat deze weer mooi over de hemel vallen.
Dan, als alles vast zit, kun je je weer gaan amuseren met de A-stijlen. Mederom ff wrikken en buigen zodat ze weer onder het dasch komen en dan simpelweg vastklikken.
De prijs?
net geen 13 euro voor de lijm en, pak weg, zo'n 30 euro voor de stof (afhankelijk van welke je kiest etc.)
Resultaat?
Het is bij mij niet 100% strak, maar ik ben er zelf tevreden over.
(foto onderste boven)
En dan kun je ook nog de stoffengedeeltes van de deurpanelen overtrekken.
Deurpaneel losmaken, haakjes ombuigen en de stof eraf halen. Je eigen stof eroverheen leggen, grof op maat knippen, lijmen, strak trekken en terugplaatsen. Haakjes weer terug buigen, paneel erin klikken en klaar. (had ik al eerder gedaan, zie je op de eerste foto)
Edit:
Mocht de hemel op een plek breken, dan is er nog niks aan de hand. Bij de mijne is is schuin op een stukje gebroken, maar niet ernstig. Mocht de breuk de stevigheid aantasten, dan is er ook nog niets aan de hand. De hemel bevat nl een dun glasvezelmatje om de vorm erin te houden etc, dus dat kun je weer voorzichtig bij-poliën als het nodig zou zijn (niet te dik)
Eerst maar ff een korte uitleg (MK3 sedan). De A-stijlen zijn makkelijk los te klikken en je moet even een beetje buigen en wrikken om ze onder het daschboard uit te krijgen. Zoals te verwachten is de bestuurderskant het moeilijkste omdat het stuur en die bobbel voor je klokkenspel in de weg zit, maar met een beetje moeite lukt het.
Daarna is het de beurt aan de hemel. Zelf ben ik begonnen met de zonneschermen te verwijderen. dit is gewoon een kwestie van schroeven losdraaien en een kleine ruk aan de schermen om ze los te krijgen.
Nadat de schermen weg zijn, heb je genoeg werkruimte om de spiegel en het lampje vooraan te verwijderen. Haal het glaasje van de lamp af en verwijder het bescherm/sierkapje dat over de bevestigingspunten van de spiegel loopt. Nu kun je de schroeven eruit draaien. Begin met de spiegel en vervolgens de 4 schroeven van de verlichting. Als deze na het verwijderen van de schroven nog aan de hemel kleeft, geeft dan geen ferme ruk eraan, maar trek voorzichtig een beetje. Deze zit nl nog met een stroomdraadje en met een stekkertje vast. (de + dan, de - loopt via de schroef rechts voor naar de caroserie).
Vervolgens verwijder je de beugels die boven de deuren/ramen gemonteerd zijn om je eventueel aan vast te houden. Hierbij is het gebruik van een kleine platkop aan te raden om de "luikjes" open te maken waar de schroeven zich onder bevinden. Uiteindelijk verwijder je de resterende pinnetjes (gewoon eruit trekken).
De hemel hangt nu alleen nog maar vast een een strook lijm. Trek de hemel voorzichtig naar beneden en ga met je handen tussen de hemel en het dak in. Voorzichtig de hemel beetje voor beetje naar beneden trekken en met je vingertoppen de lijmlaag loswrikken. Koppel vervolgens het lampje in het midden los (deze zit niet aan de auto vast maar alleen aan de hemel). Let op, de hemel wordt nu nog tegengehouden door de C-stijl covers. Deze kun je lostrekken en dan naar binnen buigen zodat de punten van de hemel vrijkomen.
Nu moet de hemel de auto uit. Dit gaat bij een sedan het makkelijkste via de rechtervoordeur. Je klapt de stoelen plat en zet de pook in de 1 voor de beetje extra speling.
Nu heb je alles uit de auto en kun je beginnen om de te gebruiken stof grofweg op maat te knippen en lijm gaan kopen. Zelf heb ik gekozen voor bizo spuitlijm. 1 bus is voeldoende.
Spuit de a-stijlen in met een dun laagje lijm en spuit ook wat op de te gebruiken stof. Leg deze eroverheen, trek strak en plak de randen om.
Nu kun je alles gewoon laten drogen en je toeleggen op de hemel.
Om alles goed te plakken moet je eerst het lampje in het midden verwijderen zodat je hier de stof onder kunt laten komen.
Je legt de stof over de hemel heen en vouwt 1 helft terug (de breede kant). de onderkant van de hemel spuit je nu in met lijm. even wachten en dan de stof eroverheen spannen en vanuit het midden van de hemel strak trekken en de randjes omplakken. Doe dit ook voor de andere kant en laat alles drogen.
LET OP: spuit de lijm niet op de stof deze keer. Je werkt met een veel grotere oppervlakte dan bij de A-stijlen en corrigeren is veel moeilijker als je ook de stof hebt bespoten met lijm.
Nou komt het vervelende werk, nl de gaatjes in de stof maken. Erg simpel, maar ook erg geestdodend. Werk vanaf de bovenkant van de hemel door de orginele gaten. Daarnaast moet je ff een kleine insnede maken om de stekker doorheen te halen en je creeert de mogelijkheid om de verlichting terug te plaatsen in de uitsparing die er fabrieksaf is.
En dan nu, terugplaatsen
Nu is het handig om met 2 personen te werken.
Spuit een laagje lijm over de bovenkant van de hemel en plaats deze weer in de auto. Nu komt persoon 2 erbij en houdt de hemel omhoog tegen het dak aan, zodat je zelf de hemel vast kan zetten met de orginele schroeven etc. Vergeet niet dat je eerst de verlichting in het midden weer aansluit.
nu kun je gewoon alles weer terugmonteren. Let er op dat je als eerste de C-stijlen weer naar binnen buigt zodat deze weer mooi over de hemel vallen.
Dan, als alles vast zit, kun je je weer gaan amuseren met de A-stijlen. Mederom ff wrikken en buigen zodat ze weer onder het dasch komen en dan simpelweg vastklikken.
De prijs?
net geen 13 euro voor de lijm en, pak weg, zo'n 30 euro voor de stof (afhankelijk van welke je kiest etc.)
Resultaat?
Het is bij mij niet 100% strak, maar ik ben er zelf tevreden over.
(foto onderste boven)
En dan kun je ook nog de stoffengedeeltes van de deurpanelen overtrekken.
Deurpaneel losmaken, haakjes ombuigen en de stof eraf halen. Je eigen stof eroverheen leggen, grof op maat knippen, lijmen, strak trekken en terugplaatsen. Haakjes weer terug buigen, paneel erin klikken en klaar. (had ik al eerder gedaan, zie je op de eerste foto)
Edit:
Mocht de hemel op een plek breken, dan is er nog niks aan de hand. Bij de mijne is is schuin op een stukje gebroken, maar niet ernstig. Mocht de breuk de stevigheid aantasten, dan is er ook nog niets aan de hand. De hemel bevat nl een dun glasvezelmatje om de vorm erin te houden etc, dus dat kun je weer voorzichtig bij-poliën als het nodig zou zijn (niet te dik)
Viva la Gloria!
Y'all hail the South
Y'all hail the South