bekleden hemel en A-stijlen
#1
Nou, afgelopen week heb ik me dus bezig gehouden met het bekleden van de hemel en de A-stijlen.
Eerst maar ff een korte uitleg (MK3 sedan). De A-stijlen zijn makkelijk los te klikken en je moet even een beetje buigen en wrikken om ze onder het daschboard uit te krijgen. Zoals te verwachten is de bestuurderskant het moeilijkste omdat het stuur en die bobbel voor je klokkenspel in de weg zit, maar met een beetje moeite lukt het.
Daarna is het de beurt aan de hemel. Zelf ben ik begonnen met de zonneschermen te verwijderen. dit is gewoon een kwestie van schroeven losdraaien en een kleine ruk aan de schermen om ze los te krijgen.
Nadat de schermen weg zijn, heb je genoeg werkruimte om de spiegel en het lampje vooraan te verwijderen. Haal het glaasje van de lamp af en verwijder het bescherm/sierkapje dat over de bevestigingspunten van de spiegel loopt. Nu kun je de schroeven eruit draaien. Begin met de spiegel en vervolgens de 4 schroeven van de verlichting. Als deze na het verwijderen van de schroven nog aan de hemel kleeft, geeft dan geen ferme ruk eraan, maar trek voorzichtig een beetje. Deze zit nl nog met een stroomdraadje en met een stekkertje vast. (de + dan, de - loopt via de schroef rechts voor naar de caroserie).
Vervolgens verwijder je de beugels die boven de deuren/ramen gemonteerd zijn om je eventueel aan vast te houden. Hierbij is het gebruik van een kleine platkop aan te raden om de "luikjes" open te maken waar de schroeven zich onder bevinden. Uiteindelijk verwijder je de resterende pinnetjes (gewoon eruit trekken).
De hemel hangt nu alleen nog maar vast een een strook lijm. Trek de hemel voorzichtig naar beneden en ga met je handen tussen de hemel en het dak in. Voorzichtig de hemel beetje voor beetje naar beneden trekken en met je vingertoppen de lijmlaag loswrikken. Koppel vervolgens het lampje in het midden los (deze zit niet aan de auto vast maar alleen aan de hemel). Let op, de hemel wordt nu nog tegengehouden door de C-stijl covers. Deze kun je lostrekken en dan naar binnen buigen zodat de punten van de hemel vrijkomen.
Nu moet de hemel de auto uit. Dit gaat bij een sedan het makkelijkste via de rechtervoordeur. Je klapt de stoelen plat en zet de pook in de 1 voor de beetje extra speling.

Nu heb je alles uit de auto en kun je beginnen om de te gebruiken stof grofweg op maat te knippen en lijm gaan kopen. Zelf heb ik gekozen voor bizo spuitlijm. 1 bus is voeldoende.
Spuit de a-stijlen in met een dun laagje lijm en spuit ook wat op de te gebruiken stof. Leg deze eroverheen, trek strak en plak de randen om.
Nu kun je alles gewoon laten drogen en je toeleggen op de hemel.
Om alles goed te plakken moet je eerst het lampje in het midden verwijderen zodat je hier de stof onder kunt laten komen.
Je legt de stof over de hemel heen en vouwt 1 helft terug (de breede kant). de onderkant van de hemel spuit je nu in met lijm. even wachten en dan de stof eroverheen spannen en vanuit het midden van de hemel strak trekken en de randjes omplakken. Doe dit ook voor de andere kant en laat alles drogen.
LET OP: spuit de lijm niet op de stof deze keer. Je werkt met een veel grotere oppervlakte dan bij de A-stijlen en corrigeren is veel moeilijker als je ook de stof hebt bespoten met lijm.

Nou komt het vervelende werk, nl de gaatjes in de stof maken. Erg simpel, maar ook erg geestdodend. Werk vanaf de bovenkant van de hemel door de orginele gaten. Daarnaast moet je ff een kleine insnede maken om de stekker doorheen te halen en je creeert de mogelijkheid om de verlichting terug te plaatsen in de uitsparing die er fabrieksaf is.

En dan nu, terugplaatsen39
Nu is het handig om met 2 personen te werken.
Spuit een laagje lijm over de bovenkant van de hemel en plaats deze weer in de auto. Nu komt persoon 2 erbij en houdt de hemel omhoog tegen het dak aan, zodat je zelf de hemel vast kan zetten met de orginele schroeven etc. Vergeet niet dat je eerst de verlichting in het midden weer aansluit.
nu kun je gewoon alles weer terugmonteren. Let er op dat je als eerste de C-stijlen weer naar binnen buigt zodat deze weer mooi over de hemel vallen.
Dan, als alles vast zit, kun je je weer gaan amuseren met de A-stijlen. Mederom ff wrikken en buigen zodat ze weer onder het dasch komen en dan simpelweg vastklikken.
De prijs?
net geen 13 euro voor de lijm en, pak weg, zo'n 30 euro voor de stof (afhankelijk van welke je kiest etc.)

Resultaat?
Het is bij mij niet 100% strak, maar ik ben er zelf tevreden over.


[Image: IMG_0200.JPG]

[Image: IMG_0201.JPG]
(foto onderste boven)

[Image: IMG_0197.JPG]

[Image: IMG_0198.JPG]

[Image: IMG_0204.JPG]

En dan kun je ook nog de stoffengedeeltes van de deurpanelen overtrekken.
Deurpaneel losmaken, haakjes ombuigen en de stof eraf halen. Je eigen stof eroverheen leggen, grof op maat knippen, lijmen, strak trekken en terugplaatsen. Haakjes weer terug buigen, paneel erin klikken en klaar. (had ik al eerder gedaan, zie je op de eerste foto)


Edit:
Mocht de hemel op een plek breken, dan is er nog niks aan de hand. Bij de mijne is is schuin op een stukje gebroken, maar niet ernstig. Mocht de breuk de stevigheid aantasten, dan is er ook nog niets aan de hand. De hemel bevat nl een dun glasvezelmatje om de vorm erin te houden etc, dus dat kun je weer voorzichtig bij-poliën als het nodig zou zijn (niet te dik)
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#2
stoer!! maare erg roodTongue
Reply

#3
dat noem ik nou creatief bezig zijn. Ziet er leuk uit zo.
34
Reply

#4
Quote:Originally posted by hennep
stoer!! maare erg roodTongue

wordt nog roder als het dasch, de stoelen en de vloer klaar zijn, samen met gebroken wit, maar dat komt nog wel een keer als ik weer geld en tijd teveel heb en dus aan de rest begin.
C-stijlen worden ook nog bekleed, maar daar wacht ik ff mee tot de audio erin gaat. De hoedenplank moet er dan toch ff uit en dan kan dat meteen in 1 keer door.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#5
WOW das echt geil man

goed bezig.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#6
Quote: Originally posted by engeltje
Quote: Originally posted by hennep stoer!! maare erg roodTongue
wordt nog roder als het dasch, de stoelen en de vloer klaar zijn, samen met gebroken wit, maar dat komt nog wel een keer als ik weer geld en tijd teveel heb en dus aan de rest begin. C-stijlen worden ook nog bekleed, maar daar wacht ik ff mee tot de audio erin gaat. De hoedenplank moet er dan toch ff uit en dan kan dat meteen in 1 keer door.


Wij kunnen elkaar de handen schudden; ik ga ook rood 34

Wat voor stof heb je gebruikt ? Alcantara Puzzled
[Image: avatar3yb.jpg]
Reply

#7
nope, gewoon rode jeansstof (niet te dik)
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#8
Wat voor stof heb jij nou gebruikt? Velours?

(sorry te laat)Tongue
Reply

#9
lekker hoor, rood licht erin zou ik zegggen.
devil
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#10
Dit moet ik ook hebben man, in dat blauw dat JErry heeft.

weer nieuw projectje. Moet echt minde rgaan forummen, krijg ammel te gekke ideeen
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#11
Quote:Originally posted by salto
lekker hoor, rood licht erin zou ik zegggen.
devil


kun jij gedachten lezen ofzodevil
rood bij de voeten is, voor onder de stoelen heb ik liggen en in de hemel komt met ledjes.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#12
Quote:Originally posted by Thieuke
weer nieuw projectje. Moet echt minde rgaan forummen, krijg ammel te gekke ideeen

ach, op andere sites kun je ook gekke ideeën krijgendevil
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#13
ja zoals blijkt he, stomme redlinegti ook, wrom moest ik nou net daar kijken DOH
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#14
ik vind het echt een überPIMP kleur... Biggrin

rood lampje binnen en je bent klaar! 39
[Image: autootje.jpg]
Reply

#15
martin dit ziet er gaaf uit maarre
[Image: IMG_0198.JPG]
dit gaat gegarandeerd loslaten
sloomste,maar best klinkende suzuki
[Image: 358703_81_full.gif]
Reply

#16
je bedoelt die plaatsen waar het nog niet vast zit?
Wordt nog aan gewerkt met de rest van de verlichting.

Kleine tip trouwens nog. Let op met welke stof je koopt als je rookt in de auto. Neem niet iets wat makkelijk vlam vat als je er met je peuk tegenaan komt.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#17
dus je bent kaal nu34 devil
sloomste,maar best klinkende suzuki
[Image: 358703_81_full.gif]
Reply

#18
Leuk gedaan!!
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.