[HOW TO] draagarm achter vervangen (vopor alle typen Swift mk2/3/4/5)
#1
Dreekes auto kwam niet door de keuring vanwege een doorgerotte (roest) draagarm achter.

[Image: draagarm2.JPG]

[Image: draagarm1.JPG]

Daarop is er door hem besloten de draagarm te laten vervangen. Hij heeft daarbij de hulp
ingeroepen van Spawn. Die een plekje beschikbaar had bij Seat Donkers in Moergestel.

Ik had die dag niks te doen en ben dus op pad gegaan om foto's te maken voor een How to,
die hieronder volgt.

Eerst de schade:

[Image: draagarm.JPG]

Daarna moest natuurlijk het wiel eraf:

[Image: draagarm13.JPG]

Dan hou je dus dit over:


[Image: draagarm12.JPG]

In principe geldt deze how to voor alle swifts, alleen bij de GTi heb je nog een
stabilisatorstang. Het handigste is om die er eerst af te halen. Dit omdat als je het
met teveel geweld doet je de koppeling kapot draait em dan moet je nieuwe halen, en dat
kan wel zonder stabilisatorstang, maar niet zonder draagarm.

Die koppeling Zit in het midden van de draagarm:

[Image: draagarm9.JPG]

Hierbij heb je echter wel twee sleutels(14) nodig, anders blijf je draaien. Maar doe het vooral voorzichtig!!!!!

[Image: draagarm8.JPG]

Nu ga je het onderdeel los halen. Je ziet dat de draagarm eigenlijk 3 einden heeft die
aan de auto vast zitten. Eerst haal je de bout het dichts bij het wiel eraf:

[Image: draagarm11.JPG]

LEt op hij zit met eem bout en een moer vast. Het kan dus zijn dat je met twee sleutels
moet werken.

[Image: draagarm10.JPG]

Nu heb je de eerste los. Nog twee te gaan.

Nu ga je de volgende los maken, die is heel makkelijk. Er zitten twee bouten door een
beugel in de bodem van de auto geschroefd. Die haal je eruit:

[Image: draagarm7.JPG]

Nu zit ie nog maar aan één kant vast. Helaas heb ik daar geen fotos van gemaakt, maar
werkt eigenlijk als de eerste. Die kan je gewoon los draaien.

Nu zal die waarschijnlijk vanzelf naar beneden komen. Let wel op de veer, die zit namelijk
al los. Als je die er in een eerder stadium eruit kan halen kan je dat het beste doen.

Hier even een foto van het verschil tussen de oude en de nieuwe:

[Image: draagarm5.JPG]

Vergeet niet de beugel over tezetten:

[Image: draagarm4.JPG]

[Image: draagarm3.JPG]

[Image: draagarm14.JPG]

Nu ga je alles terug zetten in de omgekeerde volgorde. En dan ben je klaar

Als ik nog iets vergeten ben, even een reactie neerzetten dan


Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#2
Moet hier nog tectyl op? of roest dit niet meer door? als hij er toch vanaf is kan je er wel makkelijk bij Smile 39
[Image: stc_banner.jpg]
Reply

#3
deze is al zwart gespoten dus roest in principe niet, tsja tot de eerste beschadiging in de lak en dan kan het natuurlijk gaan roesten.

Maar de eerste zat er al meer dan 10 jaar op bij Dreeke, dus het gaat wel een tijd mee, en trouwens de mijne zitten er al 16 jaar op en die zijn nog niet geroest, dus het kan langer zijn, moeilijk te zeggen van te voren dus.......
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#4
die luchtsleutel is mun maat34 ik sta best vaak op de foto Thumbsdown

maare de veer hangt er dus zoals gezegt ook tussen maare daar kan best wat spanning op staan dus let ff goed op dat je draagarm nie tege je neus aan vliegt...Tongue desnoods ff veerspanner regelen.. en hem dus aan het begin aandraaien dat hij nie meer op spanning ligt... of je moet thieu erbij roepe die is best goed in de draagarm omhoog houde Tongue
d'r WAS er maar ééntje gek genoeg om met markeerstift groene Viperstrepen en Kever-style Harley uitlaten te gaan rijden!
Now driving: Ford Focus Wagon & Mazda RX-8
Reply

#5
Bij Dreeke had ikwel verwacht dat het niet erg zo gaan srpingen. Het zijn ver ingezakte verlaginsveren dus zoveel spanning staat er niet op nee. Maar bij gewonen veren zou ik idd op passen. En anders idd, kan ik je wel uit de brand helpen. hahahahahaha
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#6
misschien is het een idee om de opstaande rand waar de draagarm was doorgerot dicht te kitten bij de nieuwe draagarm zodat er geen water kan blijven staan? dit is namelijk eeen befaamde rot plek bij de swift.
Reply

#7
mijn draagarmen zitten er ook al weer 11 jaar onder en geen probelemen mee, bij dreeke is die denk gewoon een keer goed hard geraakt door ene steen oid. waardoor meneertje roes aan de slag kon. ik zou wel de beugel in de sjit spuiten. onder de beugel zit weinig/geen tectiel dus als er water onder kruipt... maar tectiel kan nooit geen kwaat uiteraard

trouwens al aardig door gerot, hadden ze dit al niet moeten zijn bij de vorige apk??
nog pecies op het punt waar d emeeste kracht op komt te staan

en is uitlijnen geen must nu???
merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
[Image: onderschrift.jpg]



Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.