Dreekes auto kwam niet door de keuring vanwege een doorgerotte (roest) draagarm achter.
Daarop is er door hem besloten de draagarm te laten vervangen. Hij heeft daarbij de hulp
ingeroepen van Spawn. Die een plekje beschikbaar had bij Seat Donkers in Moergestel.
Ik had die dag niks te doen en ben dus op pad gegaan om foto's te maken voor een How to,
die hieronder volgt.
Eerst de schade:
Daarna moest natuurlijk het wiel eraf:
Dan hou je dus dit over:
In principe geldt deze how to voor alle swifts, alleen bij de GTi heb je nog een
stabilisatorstang. Het handigste is om die er eerst af te halen. Dit omdat als je het
met teveel geweld doet je de koppeling kapot draait em dan moet je nieuwe halen, en dat
kan wel zonder stabilisatorstang, maar niet zonder draagarm.
Die koppeling Zit in het midden van de draagarm:
Hierbij heb je echter wel twee sleutels(14) nodig, anders blijf je draaien. Maar doe het vooral voorzichtig!!!!!
Nu ga je het onderdeel los halen. Je ziet dat de draagarm eigenlijk 3 einden heeft die
aan de auto vast zitten. Eerst haal je de bout het dichts bij het wiel eraf:
LEt op hij zit met eem bout en een moer vast. Het kan dus zijn dat je met twee sleutels
moet werken.
Nu heb je de eerste los. Nog twee te gaan.
Nu ga je de volgende los maken, die is heel makkelijk. Er zitten twee bouten door een
beugel in de bodem van de auto geschroefd. Die haal je eruit:
Nu zit ie nog maar aan één kant vast. Helaas heb ik daar geen fotos van gemaakt, maar
werkt eigenlijk als de eerste. Die kan je gewoon los draaien.
Nu zal die waarschijnlijk vanzelf naar beneden komen. Let wel op de veer, die zit namelijk
al los. Als je die er in een eerder stadium eruit kan halen kan je dat het beste doen.
Hier even een foto van het verschil tussen de oude en de nieuwe:
Vergeet niet de beugel over tezetten:
Nu ga je alles terug zetten in de omgekeerde volgorde. En dan ben je klaar
Als ik nog iets vergeten ben, even een reactie neerzetten dan
Daarop is er door hem besloten de draagarm te laten vervangen. Hij heeft daarbij de hulp
ingeroepen van Spawn. Die een plekje beschikbaar had bij Seat Donkers in Moergestel.
Ik had die dag niks te doen en ben dus op pad gegaan om foto's te maken voor een How to,
die hieronder volgt.
Eerst de schade:
Daarna moest natuurlijk het wiel eraf:
Dan hou je dus dit over:
In principe geldt deze how to voor alle swifts, alleen bij de GTi heb je nog een
stabilisatorstang. Het handigste is om die er eerst af te halen. Dit omdat als je het
met teveel geweld doet je de koppeling kapot draait em dan moet je nieuwe halen, en dat
kan wel zonder stabilisatorstang, maar niet zonder draagarm.
Die koppeling Zit in het midden van de draagarm:
Hierbij heb je echter wel twee sleutels(14) nodig, anders blijf je draaien. Maar doe het vooral voorzichtig!!!!!
Nu ga je het onderdeel los halen. Je ziet dat de draagarm eigenlijk 3 einden heeft die
aan de auto vast zitten. Eerst haal je de bout het dichts bij het wiel eraf:
LEt op hij zit met eem bout en een moer vast. Het kan dus zijn dat je met twee sleutels
moet werken.
Nu heb je de eerste los. Nog twee te gaan.
Nu ga je de volgende los maken, die is heel makkelijk. Er zitten twee bouten door een
beugel in de bodem van de auto geschroefd. Die haal je eruit:
Nu zit ie nog maar aan één kant vast. Helaas heb ik daar geen fotos van gemaakt, maar
werkt eigenlijk als de eerste. Die kan je gewoon los draaien.
Nu zal die waarschijnlijk vanzelf naar beneden komen. Let wel op de veer, die zit namelijk
al los. Als je die er in een eerder stadium eruit kan halen kan je dat het beste doen.
Hier even een foto van het verschil tussen de oude en de nieuwe:
Vergeet niet de beugel over tezetten:
Nu ga je alles terug zetten in de omgekeerde volgorde. En dan ben je klaar
Als ik nog iets vergeten ben, even een reactie neerzetten dan
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)