[HOW TO] Wiellager vervangen (achter) (Kan iemand het verhaaltje nog toevoegen?)
#41
LN2, werkt perfect! Smile
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#42
Heb dit topic even doorgelezen, want bij mijn oude Swift (inmiddels van mijn moeder) moeten beide wiellagers achter vervangen worden. Gaat om een 1.3 uit 1999. Conclusie:

https://www.winparts.nl/onderstel-aandri...eelnummers

Deze wiellagers kan ik er zelf eenvoudig in zetten? Omdat het trommels zijn heb ik geen pers nodig?
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#43
Volgens mij zit je wiellager om je as achter je remtrommel. Kortom, je moet de hele bende uit elkaar gaan halen tot je het deel met het lager los in je handen hebt.

Als je dan een busje/pijpje hebt van dezelfde maat als het lager of iets kleiner, kan je m eruit persen met behulp van een bankschroef.
Reply

#44
Bij een mk4 zonder ABS zit het lager in de remtrommel, ongeveer beschreven zoals in dit topic. Wel oppassen dat het nieuwe lager er recht in gaat, dit kun je het beste doen door het oude lager bovenop het nieuwe lager te leggen en er voorzichtig in tikken.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#45
Ik ga het gewoon proberen Smile Bij de garage vroegen ze 150 euro, terwijl een setje wiellagers 2 tientjes kost.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#46
Is heel goed te doen, de handleiding op pagina 1 is prima! Zelf een paar weken geleden ook gedaan. Zie meteen je wielremcilinders na, ik koop de skf lagers omdat die aan beide zijden dicht zijn, vorig jaar toen ik ze verving is er waarschijnlijk vuil ingekomen aan de linkse set, want die was na 20.000km weer stuk. Volgens mij is een dicht lager beter omdat er geen vuil in kan komen tijdens montage.
Opletten hoe je de bus tussen de lagers in de trommel terugzet, als de lagers er weer ingetikt zijn kun je die niet meer draaien zonder de lagers er uit te tikken en te beschadigen. Verkeerd om gemonteerd past de trommel niet meer op de as!
En er was ook een vraag over hoe vast de naafmoer weer aangezet moet worden, dit is (zonder abs, van ander type weet ik niet) 80nm.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#47
Ok top, bedankt! Dus even opletten hoe om het lager erin moet, want er komt geen tweede kans Tongue
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#48
De (lagers met open zijde naar elkaar toe, goed voorzien van lagervet als open), bus met kleine opening richting wielzijde in de trommel monteren.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#49
De 'dichte' kant naar buiten dus?
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#50
Ik heb de lagers ook al een paar keer vervangen. Het nieuwe lager een paar uur in de vriezer leggen en de trommel in de oven op 100 graden kan ook wel helpen met het lager er in tikken. Dan heb je namelijk iets meer ruimte. Kijk uit met je handen; verbrand ze niet!
Reply

#51
Las ik Rob, ga ik doen! Nogmaals bedankt voor de tip.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#52
Vandaag de wiellagers rechtsachter bij de Alto ('96) vervangen: het rechter achterwiel had duidelijk speling (en je hoorde het al een beetje als het hem los van de grond een zwiep gaf), dus die moest het zijn.
De originele open lagers tikte er redelijk makkelijk uit.
De nieuwe lagers gingen er overigens ook zonder verwarmen en afkoelen redelijk makkelijk weer in (met een dikke hamer en een vlakke drevel, dat wel Wink )

[Image: 48957975048_c56db76c37_z.jpg]

[Image: 48958712187_3d86c525d3_z.jpg]

Het was echt een werkje van nog geen 20 minuten.

Resultaat: geen gejank meer tijdens het rijden! Me happy.
Reply

#53
De rechtse remschoenen is nogal op lijkt me...
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#54
(26-10-2019, 00:13)Twenty-one Wrote: De rechtse remschoenen is nogal op lijkt me...

Valt heel erg mee, ik zou nog eens kijken! De voering begint niet direct op de houder.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.