Turbo taal (Een topic over turbo motoren.)
Quote:Originally posted by Puppetmaster
Quote:Originally posted by rvengineering
klepje om het activator ding aan te sturen dacht iets van 50 Euro nieuw maar op de sloop eentje vinden van een 1.8 turbo van een Audi, VW of Seat kost minder. Als je niet te ver moet rijden anders kost ie nog meer aan benzine.

Bedoel je met "dit klepje" toevallig de boost solenoid? Want de meeste after market boost controller hebben inderdaad deze solenoid nodig om te kunnen werken. En dat was nou precies wat er aan ontbrak.

Mijn doel is namelijk:
- snellere spool up rond de 3500 toeren (dat duurt nu namelijk een eeuwigheid)
- niet meer dan 0,6 bar (voor dit moment dan) bij volgas
Boost solenoid. Zo kan je hem noemen ja.Tongue
Met een activator die op 0,3 bar werkt kan je zeker de druk omlaag halen.
En met een boost solenoid en een closed loop wastegate controller (bijvoorbeeld een apexi of Adaptronic enz) kan je dan de druk zo instellen als je zelf wil hebben. Zet je er dan nog en schakelaar tussen dan kan je de druk ook nog veranderen van Low naar Hi boost voor een sprintje of zo. Knicht rijder had dat ook34 Je weet wel van vroeger op TVWink
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

Sinterbrons race koppelingen.

We weten nu ook dat het niet goed gaat komen met een origineel vliegwiel in combinatie met een sinterbrons plaat.

De stinterbrons pats die heel veel koppeling fabrikanten gebruiken hebben standaard afmetingen.
De hoogte van veel van deze pats is vaak breder dan de binnen diameter van het frictie oppervalk (deel waar de koppeling plaat tegen het vliegwiel komt) waardoor een deel dan de pad naast het frictie oppervalk komt en het vliegwiel daar schuin weg slijt.
Wat een zootje geeft dat, het maakt van de vliegwiel een grammofoonplaat en je kan heb weggooien als je koppelingplaat versleten is. Klapperen van de koppeling zou daar door kunnen komen, maar daar komen we vanzelf achter als we Bjorn zijn koppeling onder handen nemen.
Ben dus ook niet echt meer een voorstander van sinterbrons race koppelingen want je schrijft in 1 keer alles af van je koppeling inclusief je vliegwiel die standaard 190 Euro kost, hoop dus ook dat een Centerforce er wat minder een zootje van maakt als hij aan vervanging toe is. ,aar laten we hopen dat Jasper er nog heel lang van mag genieten.

Het is misschien niet goed te zien op de foto maar de pats zijn hol weggesleten.
[Image: 676857_240_full.jpg]

Aan de lichtere kleur van het sinterbrons kan je zien dat hij aan de binnenkant van het vliegwiel geen aanlegdruk heeft gehad waardoor je dus ook minder vermogen op je koppeling kwijt kan.

[Image: 676857_241_full.jpg]

op de foto hier onder zie je de koppelingplaat van de SJ4.13. op deze plaat zijn de pats kleiner gemaakt door er aan de binnenkant een stukje van af te draaien.

[Image: 676857_213_full.jpg]
Reply

Ik zie iedereen een wastegate actuator van een andere auto gebruiken... Waarom? Is de standaard wastegate actuator van de Garrett GT1549 niet goed genoeg?
Reply

Deze GT1549 komt van een diesel en daar werkt de actuator op vacuum, en bij benzine motoren op overdruk. Daarom kan je de standaard actuator niet gebruiken.
«Once a computer beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing.»
Reply

Cipher Wrote:Deze GT1549 komt van een diesel en daar werkt de actuator op vacuum, en bij benzine motoren op overdruk. Daarom kan je de standaard actuator niet gebruiken.

Oke thanx... Ben nog een newbie als het op turbo's aankomt Tongue
Reply

rvengineering Wrote:
Quote:Originally posted by Puppetmaster
Quote:Originally posted by rvengineering
klepje om het activator ding aan te sturen dacht iets van 50 Euro nieuw maar op de sloop eentje vinden van een 1.8 turbo van een Audi, VW of Seat kost minder. Als je niet te ver moet rijden anders kost ie nog meer aan benzine.

Bedoel je met "dit klepje" toevallig de boost solenoid? Want de meeste after market boost controller hebben inderdaad deze solenoid nodig om te kunnen werken. En dat was nou precies wat er aan ontbrak.

Mijn doel is namelijk:
- snellere spool up rond de 3500 toeren (dat duurt nu namelijk een eeuwigheid)
- niet meer dan 0,6 bar (voor dit moment dan) bij volgas
Boost solenoid. Zo kan je hem noemen ja.Tongue
Met een activator die op 0,3 bar werkt kan je zeker de druk omlaag halen.
En met een boost solenoid en een closed loop wastegate controller (bijvoorbeeld een apexi of Adaptronic enz) kan je dan de druk zo instellen als je zelf wil hebben. Zet je er dan nog en schakelaar tussen dan kan je de druk ook nog veranderen van Low naar Hi boost voor een sprintje of zo. Knicht rijder had dat ook34 Je weet wel van vroeger op TVWink

begrijp ik dit goed; als ik bijv een apexi boost controller op de auto ga hangen, kan ik dan de wastegate ook eerder open laten daan dan normaal, zeg maar bij 0,4 bar ipv 0,6 ofzo?
als dit zo zou zijn dan zou de solenoid druk toevoegen in het slangetje naar de wastegate-actuator, is dit uberhaubt wel mogelijk, dan zou t een klein compressortje zijn als ware42
Reply

nee zo werkt het niet helemaal.

om de druk op een bepaald hoogte af te regelen zal je een goed regelbare actuator nodig hebben.

als je bijv. de druk op max 0.4bar wil hebben zul je een actuator nodig hebben die zelfs iets onder die 0.4 bar kan werken.

nu kan je door middel van een bleed valve of solenoid de druk af kunnen regelen.

een vrij makkelijke aanpassing is de bleed valve, die stel je in en de actuator zal minder snel openen omdat de druk die hem stuurd een gedeelte weg lekt door de bleed valve

dit kun je ook doen met een soleniod, je kan doormiddel van duty cycly (boost controller) die soleniod aansturen en de druk weg laten lekken.

wat ook een mogenlijkheid is, doormiddel van een 2-3 weg klep solenoid de druk afregelen.
zo kun je doormiddel van een aansturing (adaptronic) een vooraf bepaalde druk laten afregelen. en doormiddel van een drukknop/schakelaar de druk verhogen/inschakelen.

tis maar net wat je wil?
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

jah dat snap ik wel hoe dat allemaal werktWink
maar wil straks er niet achter komen dat mn turbo veeeeeel te veeeel druk geeft ofzo, wil mn blok niet opblazen, maar juist netjes blazen42
het is dat ik in begin geen piggyback of dergelijke ga gebruiken & dus mn onsteking zo ver trug stellen dat ie zonder boost geen vermogen heeft & op boost wel netjes & rijk genoeg loopt.
ik ga dan ook voor een rising rate drukregelaar die de druk opvoert zodra ie boost krijgt, op die manier loopt ie niet te rijk zonder boost & kan ik nog redelijk zuinig rijden als ik geen boost gebruikSmile
Reply

als je bang bent voor een te hoge druk? zet je toch gewoon de wastegate max open? Puzzled zal ie niet de pan uit schieten en je kunt hem stap voor stap dicht zetten
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

nox6 Wrote:als je bang bent voor een te hoge druk? zet je toch gewoon de wastegate max open? Puzzled zal ie niet de pan uit schieten en je kunt hem stap voor stap dicht zetten

Hoewel dit verhaal bij onze turbo volgens mij niet op gaat. Het enige verschil wat ik had met waste gate max open en waste gate max dicht is dat de turbo veel trager op spoelt. Maar ook met de gate open klom ie (na veel vijven en zessen) alsnog naar de 0,7 bar.
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

ik kwam op die manier volgens mij niet boven de 0.5 bar uit? meen ik want toen reed ik nog met standaard ecu.
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

Hoge druk onder de 5000 toeren kan funest zijn maar als je boven de 5000 toeren zit dan mag de druk best oplopen naar 0,7 bar omdat je vulling graat terug loop omdat je kleppen korter open staan.
Als je een compressie verhouding van 8,5:1 hebt dan kan je met gemak de motor met 1 bar of meer vol pompen laag in toeren. Mijn turbo levert 1 bar bij 3600Rpm op een koude dag wat netjes gaat en trekt als een idioot.

Dus met een standaard motor oppassen dat je laag in toeren niet de volle mep er in pomp en je ontsteking flink later zet. Om toch nog een beetje vermogen over te houden laag in toeren kan je beter een SMT6 gebruiken als het goedkoop moet, maar dat geeft nog niet het resultaat wat je kan krijgen als je een Adaptronic gebruikt.

Een Adaptronic rijd soepeler en je kan ook meer druk draaien door dat wij maar 1 keer per 720 graden inspuiten wat tevens ook als voordeel heeft dat je met de standaard injectoren meer vermogen aan kan omdat er minder dode tijd is omdat je de injector langer open kan laten staan. Op de een of andere manier loopt de motor ook rustiger in boost, waarschijnlijk heeft dat toch iets met mengselvorming te maken, vraag me niet waarom?

Even een klein reken voorbeeld. 7000 toeren is 116Hz en je hebt maar 20 mili seconde nodig om 380 krukas graden te overbruggen.
Als we 1 maal per 720 graden injecteren dan hebben we met 0,7 bar boost 18 mili sec nodig.
Op het moment dat je even van het gas af gaat en het er weer vol er op zit geven we 100% meer brandstof voor 300 mili seconde dus injecteren we 36 mili seconde en dat red je bijna niet met een standaard systeem.
Reply

rvengineering Wrote:Hoge druk onder de 5000 toeren kan funest zijn

In welk opzicht funest? Want ik denk dat wij rond de 3000 a 3500 toeren gewoon 0,7 bar boost draaien. Overigens zonder al te veel problemen.
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

Puppetmaster Wrote:
rvengineering Wrote:Hoge druk onder de 5000 toeren kan funest zijn

In welk opzicht funest? Want ik denk dat wij rond de 3000 a 3500 toeren gewoon 0,7 bar boost draaien. Overigens zonder al te veel problemen.
Gek genoeg tussen de 3000 en 3500 toeren heb je met de standaard ECU geen centje pijn.
Alleen tussen de 4000 en 5000 toeren moet je oppassen. Bij 0,6 bar turbo druk zitten we bij 4100 toeren op 210Nm aan de krukas, dat is 20Nm meer als je Rascal waaruit blijkt dat of de vulling graat hoger is bij de SJ4.13 of het mengsel en ontsteking afstelling meer koppel geven.
Blijft een beetje een vraagteken vind ik wat nu wat doet. Weet alleen dat je met een 0,7 a 0,8 bar en een foute instelling zo van je zuiger af bent.Cry blijft dus opppassen42
Reply

Ik zat te denken, .......
een GTi twinturbodevil
Is dat mogelijk?
Je hoeft niet te denken dat je een F1 coureur moet zijn om snel te zijn.
Reply

jah, is mogelijk als je het kwijt kanWink maar is totaal nutteloos want met 1 turbo heb je al meer als voldoendeWink
Reply

Stel dat je het kwijt kunt, hoezo is het dan nutteloos?
Dr zijn toch meer auto's met 2 turbo's?
Je hoeft niet te denken dat je een F1 coureur moet zijn om snel te zijn.
Reply

E28 Wrote:Stel dat je het kwijt kunt, hoezo is het dan nutteloos?
Dr zijn toch meer auto's met 2 turbo's?

Klopt, maar bij een Swift zul niet zo snel nog ruimte kunnen maken voor een extra turbo.
En dan nog... je krijgt het vermogen bijna niet op de weg.
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

Jammer, had me wel leuk geleken.

Misschien als je 4WD zou hebben?
Je hoeft niet te denken dat je een F1 coureur moet zijn om snel te zijn.
Reply

wat vinden jullie van een turbo op een G16B motor? (zonder DOHC kop)
wat zou een mooie (en niet te ingewikkelde) setup zijn hiervoor?

ben bang na de swap nog meer power te willen42 lijkt me een leuk project voor in de toekomstBiggrin

hoeft geen 150+pk
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2025 Melroy van den Berg.