Turbo taal (Een topic over turbo motoren.)
#1
Zoals beloofd heb ik deze topic opgezet voor turbo motoren.

Ik hoop met deze topic alle informatie over turbo motoren in 1 topic te kunnen verzamelen.

Een turbo set-up in het algemeen:

Voor veel mensen die een turbo of snelle nokken op of in het blok willen zetten geld weet wat je van je set-up verwacht.
Het lijkt wel of iedereen voor de hoofdprijs wil gaan als het om power gaat, echter in de praktijk blijven heel wat turbo set-ups hangen bij 0,6 bar turbo druk wat overigens een leuk vermogen oplevert en niet al te veel de betrouwbaarheid van je auto ondermijnd.

Je kunt natuurlijk een turbo aanschaffen die 300Pk aan kan. De meeste van dit soort turbo’s word pas echt wakker als je boven de 4000 toeren komt, beetje zonde van het geld als je het mij vraagt.

De meest ideale turbo is een turbo die opspoelt bij 2000 toeren en bij pak weg 3500 tot 3800 toeren zijn maximale druk bereikt, of dit nu 0,6 of 1.2 bar druk is maakt niet veel uit.
Waarom heb je het liefst dat een turbo al bij 2000 toeren wakker word, nou omdat een turbo of je het nu wil of niet meer tegendruk in de uitlaat geeft waardoor je laag in druk (ongeveer tot 0,2 bar) vermogen inlevert ten opzichte van een N/A motor.
Ons turbo blokje heeft maar 107 Pk aan de wielen bij 0,3 bar druk. Daarboven loopt het vermogen wel rap op want bij 0,4 kan je al rekenen met 120 Pk met onze set-up.
Dus een turbo set-up met 0,3 bar is denk wel een beetje geld verspilling, neemt niet weg dat de auto met 107Pk toch wel een stuk sneller is omdat het gemiddelde vermogen door een koppel stijging veel vlakker is.

Even en lijstje van turbo’s die op G13B motoren goed werken.

TD04H-13C-6CM2 VOLVO 950
TD04H-16 Subaru GT turbo
GT1549 GARRETT

Linke naar de GARRETT turbo specificatie lijst

linkje naar team swift.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#2
Ik zat even met een hersenspinsel Smile

Het blokje van een swift geeft met z'n 100 pktjes relatief "weinig" vermogen.

Is het niet een beter idee om er bijv. een honda v-tec blok met 150pk erin te hangen.
Hier kan je dan weer een kant en klare turbokit voor aanschaffen zodat je ook meer zekerheid heb over de werking van setup.


Of zit de lol hem bij jullie er juist in om het "onmogelijke" mogelijk te maken ? Smile
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#3
Quote:Originally posted by WireWess
Ik zat even met een hersenspinsel Smile

Het blokje van een swift geeft met z'n 100 pktjes relatief "weinig" vermogen.

Is het niet een beter idee om er bijv. een honda v-tec blok met 150pk erin te hangen.
Hier kan je dan weer een kant en klare turbokit voor aanschaffen zodat je ook meer zekerheid heb over de werking van setup.


Of zit de lol hem bij jullie er juist in om het "onmogelijke" mogelijk te maken ? Smile
Ach ja het is al eens gedaan. vraag me af wat voor merk je dan krijgt. een Su-honda of zo. Nee Jo het is gewoon de kik om uit een 1.3 liter een bups vermogen te halen.
Als je dan toch bezig ben neem dan een motorfiets blok of zo.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#4
Hayabusa blok, blijf je nog bij suzuki ook nog45

Maargoed daar gaat topic niet over, denk dat het goedkoper en makkelijker is om de aanpak van rvengineer te nemen...

Maar het beloofd een handig topic te worden voor de mensen die aan een turbo willen gaan!45
Reply

#5
blok van een ander merk erin? Dan is het (in mijn ogen) geen pure suzuki meer. Mij lijkt het, als noob zijnde, het mooiste om er een turbo aan te hangen van een blok met (ongeveer) dezelfde ilinderinhoud, of vergis ik mij?

Maar is het niet makkelijkr om een compressor te monteren? Me lijkt dat de uitlaat dan gelijk kan blijven (mits de pijpen dik genoeg zijn om alle gassen af te voeren.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#6
Zal goed kunnen dat het makkelijker is, maar het geeft wel minder resultaat als een turbo...

Van wat ik begrepen heb komt dat doordat een turbo tevens de uitlaat gassen uit je cilinders zuigt, waardoor er minder gassen blijven hangen in de cilinders en je dus een betere vulling krijg met benzine damp / lucht bij compressie slag... Een compressor doet dit uiteraard niet... (Correct me if'I'm rong)


Maargoed neemt niet weg dat een compressor tevens erg leuk is en op dit moment stukke orgineler! Voor zover ik weet rijdt alleen Vloerdwijl op het moment met een compressor...
Reply

#7
zit er aan te denken een g-lader op me swift tebouwen Tongue
een gek die met een heftruck racet

live starts @550 bhp +

http://www.liamdoran.com

www.eqin.eu

Reply

#8
kan best, maar merk je dat ook? Ik bedoel, kom je zover dat je een turbo meer vermogen laat leveren dan een compressor kan? Uiteindelijk zal denk ik toch het blok en de koppeling de beperkende factor zijn. (denk ik dan).

Vraag me af wanneer een andere motor eens wordt aangepakt. Me lijkt dat een charade turbo ook wel leuk op een 800 cc altootje moet kunnen. Zou dan denk ik toch rond de 80 PK moeten kunnen komen. (ik heb echt veel te veel projecten in gedachten voor m'n budget34 )
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#9
Ik kwam deze link nog tegen:
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm

Hier staat in koetjes en kalfjes taal hoe een turbo in z'n werk gaat.

Een van de opties die ze daar ook aangaven is een dubbele turbo.
Dan gebruik je een kleinere turbo die snel opspint voor in de lage toeren en een grotere turbo voor in de hogere toeren.

Daar heb ik alleen nog niemand mee zien stoeien op een swift ?


Ook heb ik vandaag geleerd dat een turbo in de uitlaat zit om daar druk te krijgen zodat hij kan opspinnen.
De turbo's die ze hier gebruiken zitten echt IN het spruitstuk.
Maar is het misschien een idee om een "dubbel" spruitstuk te maken.. zodat de uitlaatlijn minder last heeft van de weerstand van de turbo.

Of komt de turbo dan druk te kort om op te spinnen?
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#10
Ik hoor het al ideeën zat maak ik zou zeggen keep it simpel.
Twin turbo, s klinkt leuk maar gezien het werk en extra geld wat daar in gaat zitten en het kleine beetje extra wat het op kan leveren denk ik dat het geen goed idee is.
Een GARRETT GT1549 is een turbo maarmee je laag in toeren letterlijk je blok mee op kan blazen zo snel komt hij op druk.
Waar we nu al een beetje achter zijn is het hoge koppel van pak weg 240 a 250Nm wat problemen gaat geven met de koppeling.
En denk NOX6 en Sebaszz net als wij ook tegen dit soort problemen aan gaan lopen dat de koppeling het vermogen niet of nauwelijks aan kan.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#11
De orginele koppeling begeeft het toch al rond de 150Nm?

Waarom gooi je er dan niet een heftige koppeling in die het wel aankan?
Of zijn die extreem aan de prijs?
en rvengineering als je de koppeling vervang door een exemplaar wat zeer veel aan kan.
Wat is dan de volgende bottleneck?

Ik weet nu hoe de meganische kant werk van de turbo.
Maar hoe werkt zo'n boostcontroller dan?
Regelt hij de wastegate zodat de overtollige druk eruit gaat oid?
Of gaat het op een andere manier?

Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#12
NIet bij 150Nm, maar 150 pkWink
Reply

#13
Quote:Originally posted by WireWess
De orginele koppeling begeeft het toch al rond de 150Nm?

Waarom gooi je er dan niet een heftige koppeling in die het wel aankan?
Of zijn die extreem aan de prijs?
en rvengineering als je de koppeling vervang door een exemplaar wat zeer veel aan kan.
Wat is dan de volgende bottleneck?

Ik weet nu hoe de meganische kant werk van de turbo.
Maar hoe werkt zo'n boostcontroller dan?
Regelt hij de wastegate zodat de overtollige druk eruit gaat oid?
Of gaat het op een andere manier?
er zit bij mij al een sinterbrons race koppeling, maar goed dat kan jij niet weten.
Op de werking van een boostcontroller, daar kom ik nog op terugWink
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#14
Compressor en bootscontroller.

Snelle Jelle gaf het al aan dat een compressor minder wielvermogen oplevert omdat een compressor krukas vermogen weg pakt om de lucht te kunnen comprimeren.
Ik denk dat voor een half bar laaddruk je ongeveer 10 a 15 krukas pk,s in moet leveren.
Vloerdweil heeft een compressor op zijn Swift gebouwd en dat loopt wel aardig geloof ik.
Een combinatie van een compressor en turbo zie je ook steeds vaker. Laag in toeren de compressor en zodra de turbo mee gaat doen word de compressor buiten werking gezet waardoor hij niet meer zo veel vermogen wegpakt van de krukas.
Op deze manier kan je een lomp grote turbo pakken zonder dat je laag in toeren geen trekkracht meer hebt.

Bootscontroller:
Klinkt leuk maar wat doet het? En hoe werkt het? De turbodruk word geregeld door een klep in het uitlaat systeem, deze kan in de turbo zitten of op het uitlaatspruitstuk.
Deze waste gate (klep in de uitlaat) regelt de hoeveelheid uitlaatgas die door de turbine stroomt waardoor de turbine en de daar aan gekoppelde compressor harder of zachter gaat draaien waardoor je minder of meer druk uit je compressor komt.
De waste gate word bediend door de waste gate activator waar in de meeste gevallen de druk van de compressor op gezet word, bij diesel motoren wil de activator ook wel bediend worden door vacuüm.
De druk naar de waste gate activator kan je regelen door daar een bleedvalve (een klep die een deel van de lucht weg laat lekken) te gebruiken.
De bleedvalve zorgt er voor dat er drukval ontstaat in de leiding naar de waste gate activator waardoor deze pas opent bij een hogere turbodruk.
De bleedvalve kan een elektrische klep zijn die door een schakelaar bedient kan worden of door het motormanagement of ECU.
Het tweede type klep is een 3/2 ventiel. 3 aansluitingen 2 posities. Deze klep sluit de lucht naar de waste gate activator deels af waardoor de druk naar de activator geregeld word dus ook weer de turbodruk.
Dit type klep kan alleen door een PMW spanning aangestuurd worden omdat de klep een zwevende positie aanneemt tussen geopende en gesloten klep.
Wij gebruiken een 2/3 ventiel om de turbodruk te regelen via de ECU.
Het nadeel van deze klep is dat als je hem niet goed inregelt de turbodruk door het dak heen schiet, een bleedvalve is wat dat bederft wel makkelijker en veiliger maar minder makkelijk als je de turbodruk een aardig stuk op wil gaan schroeven want dan heb je in de meeste gevallen een ander activator nodig.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#15
g-lader is zonde van je tijd...

compressor heeft als voordeel dat ie veel sneller druk kan leveren dan een turbo, nadeel is dat deze mechanisch moet worden aangedreven vanaf de krukas met de juiste verhouding, daarnaast levert deze naarmate de compressor meer druk levert ook meer weerstand, een sterke riem hiervoor uitzoek levert nogal wat problemen net als het op spanning houden e.d., kortom meer werk als een turbo...

bij een koppeling draait het om koppel en niet om pk's! er zijn idd sterkere koppelingen te leveren, deze heb ik er onder andere inzitten. ze zijn alles behalve goedkoop reken op 450 euro voor drukgroep en koppeling. de versie die ik heb is de zwaarste, voorzien van sinterbrons pads die meer wrijving bieden te opzichte van origineel, de drukgroep is een stuk sterker en in tegenstelling tot origineel niet geveerd. het nadeel hierbij is dat de koppeling een korte en zware slag levert, oncomfortabel voor straatgebruik ook is het nog de vraag of deze het houd bij echt zware vermogens...

boostcontrollers laten een deel van de lucht die naar wastegate voor toegevoerd ontsnappen indien nodig. je regelt de turbodruk door deel v/d druk naar de wastegate te voeren, de rest gebruik je niet. er zijn verschillende versies zo heb je elektronische boostcontrollers die de druk afregelen aan de hand van een ingestelde druk. bleedvalves werken mechanisch dmv een kraantje regel je de uiteindelijke druk. standalone's ecu's kunnen druk regelen aan de hand mapping waarop inspuiting en onsteking ook weer staat afgesteld.

twin turbo's zijn overdone op onze auto's, de echte modernere turbo's werken zo efficient en over een veel groter bereik als vroeger. echter zit hier ook een prijskaartje aan gebonden, het uitzoeken van een goede turbo is erg belangrijk. hou rekening met toekomstige plannen en uiteindelijk gebruik. de ihi vf38 ball bearing titanium twin scroll turbo is de beste voor onze gti (heb ik ook), alleen deze zijn schaars en erg duur....daarnaast vragen deze turbo een apart ontwerp spruitstuk....

Reply

#16
Quote:Originally posted by saurons-swift
zit er aan te denken een g-lader op me swift tebouwen Tongue


jaah en dan zeker nog meer vlammen uit je uitlaat Puzzled
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#17
Heren... Ik heb op de nieuwegein meeting het werk van Nox6 gezien... Zag er ontzettend goed uit. Ik heb een vraag aan de deskundigen op het turbogebied:

Wat me opvalt is dat we het steeds over de GTi hebben... laat ik nou een van de vele gelukkigen zijn die een GS rijdt...
Oftewel een GTi met een GL aandrijflijn... (Hij mist wat de GTi anders maakt, enz. enz.) en daar wil ik nou eens wat aan gaan doen!

Nou wil ik o.a. graag aan de RVS uitlaat + spruitstuk, ook dat is slecht / niet te krijgen voor de GS dus dat wordt ws. custom. En dan komt er ineens een "projectje" om de hoek kijken...

Een turbo erop... Ik mis vooral onderin nogal wat trekkracht, en bovenin wat vermogen lijkt het...
De wagen begint nu bij ong. 2500 RPM lekker te lopen en dat houdt op bij 4500 / 5000 RPM. De rek is er dan volledig uit.
Heb nu een GTi versnellingsbak eronder zitten maar mis nog dat echte sprintvermogen van de GTi. (keertje met Arco mee mogen rijden, wéreld van verschil qua optrekken)
Het idee is om uiteindelijk een GTi 1, 2, 3 en een GL / GS 4 en 5 te plaatsen. Snel optrekken en dan lang doorhalen is het idee ('t is een idee, ik weet echt niet of het haalbaar is!!)

De GS mist standaard iets van 10Nm op de GTi, en daar zit het 'm nou in denk ik...
Ik zoek niet naar een auto die 200+ km/h kan, maar een auto waarmee ik lekker mee kan optrekken en die lekker vlot en pinnig op het gas reageert, m.n. in de wat lagere toeren.

Ik rijdt doorgaans een bus met een 2.0JTD motor die ong. hetzelfde toerenbereik heeft als de Swift. Deze is ontzettend krachtig in de lage toeren, turbo komt goed bij rond 1700 RPM. Maar ook deze motor laat het "afweten" boven de 4500 RPM, maar da's niet erg.

Kortom, ik ben iegenlijk opzoek naar een mogelijkheid om een turbosetup voor een GS te maken. Is deze motor daar geschikt voor (low boost overigens!!) en zo niet kan iemand me mss uitleggen waarom dan niet?
Ik denk dat voor de wensen die ik heb een snel opspinnende turbo met een open in- en uitlaatsysteem aan de wensen kan voldoen. Meer in- en uitlaatgas flow (en dus ook vermogen?) bij hogere toeren, meer kracht bij de lagere door de snel opspinnende turbo.

Wie kan me wat duidelijkheid verschaffen of heeft links of aanwijzingen voor interessante literatuur?!

Bedankt alvast,
The Force
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#18
zal weer lekker eigenwijs doen....

koop dan gewoon een GTi ipv een turbo op een GS te knallen, GTi trekt gewoon beter dan GS. en als je op een GS een race spruit, chip en katvervanger knalt trekt ie ook nog eens ff vet harder Wink
Reply

#19
alles is mogelijk 42
een gek die met een heftruck racet

live starts @550 bhp +

http://www.liamdoran.com

www.eqin.eu

Reply

#20
Ik hoop dat we ons op deze topic een beetje kunnen consenteren op de GTI motor.
Ten slotte alles is bijna mogelijk, dus ook een turbo op een Gs 8 klepper. Denk alleen dat het duurder is als op een GTI en het niet oplevert wat je er van verwacht. 34 Tongue
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.