GS-tuning project: carburateurs binnen (13-05-08) foto's pag. 6
#1
Ik heb mijn project opgestart.

Eerst komt er een Blokrevisie (boren, honen, nieuwe zuigers en veren, nieuwe krukaslagers, drijfstanglagers en axiaallager) kost ongeveer 550 euro.

Compressietest is gedaan en er kwam dit uit:

[Image: compressietest2.jpg]

De 1e cilinder geeft een waarde van 10 bar aan,
De 2e cilinder geeft een waarde van 10,5 bar aan,
De 3e cilinder geeft een waarde van 11 bar aan,
De 4e cilinder geeft een waarde van bijna 11 bar aan

Waarden bij nieuw blok tussen de 12 en 13 bar. Niet gek na 252.000 km

- geflowde en gevlakte kop

[Image: kop5a.jpg]

- geflowde inlaatspruitstuk

[Image: inlaat1a.jpg]

- snelle nokkenas

[Image: nokkenas1a.jpg]

- lichte krukaspoellie (bijna in bestelling)
- vliegwiel afdraaien (waarschijnlijk 4 maart)

In een later stadium komen er ook nog carbs aan het blok, maar dit volgt later.
Dat was het eventjes.

Meer foto's/gegevens en geschiedenis op:
http://www.members.lycos.nl/suzukiswiftgs/home.htm
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#2
Succes kerel 39
Seat Leon 2.8 V6 4-motion on the go!

[Image: Banner.jpg]
The Force & AR : Voor al uw bouw&verbouwplannen!


Reply

#3
Omdat ik na het tunen wel continu de staat van de motor wil kunnen bekijken ga ik een drietal meters aanschaffen met de olietemperatuur, oliedruk en benzinedrukmeter.

Om die oliedruk en temperatuurmeters aan te kunnen sluiten heb ik het volgende gekocht bij ShowoffImports!!!

[Image: adapter1.JPG]

[Image: adapter2.JPG]

[Image: adapter3.JPG]

[Image: adapter4.JPG]

Dit komt dus tussen het blok en het oliefilter in te zitten.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#4
Zorg er wel even voor dat als je je sensoren erin vast zet, je wel even de schroefdraad inwikkeld met teflon tape. Dit voorkomt lekkage.

Ook even een beetje olie op het rubber en op het oliefilter doen voor een goede afsluiting.
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#5
Uiteraard het STC forum op de achtergrond aanTongue

Leuk spul hoorWink
Reply

#6
[Image: adapter1.JPG]

je hebt die bout verkeerd zitteIdea


@Puppetmaster: ik weet nie hoe die (niet standaard) sensoren eruit zien maare meestal zitten er afdichtringen tussen..Puzzled niet dat ik iets tege die tape heb hoorTongue
d'r WAS er maar ééntje gek genoeg om met markeerstift groene Viperstrepen en Kever-style Harley uitlaten te gaan rijden!
Now driving: Ford Focus Wagon & Mazda RX-8
Reply

#7
Quote:Originally posted by Spawn
@Puppetmaster: ik weet nie hoe die (niet standaard) sensoren eruit zien maare meestal zitten er afdichtringen tussen..Puzzled niet dat ik iets tege die tape heb hoorTongue

Nope... je krijgt (aftermarket) gewoon "kale" sensoren, zonder ringen e.d.
Buiten dat.... als je teflon tape gebruikt, weet je zeker dat het niet gaat lekken. Want dat is echt de laatste plaats waar je lekkage wil hebben. Wink
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#8
als je teflon tape gebruikt zorg er dan wel voor dat de sensoren goede massa hebben!
want ze maken contact via de schroefdraad, als daar een isolerend laagje tape omheen zit werkt het natuurlijk niet..
Reply

#9
Quote:Originally posted by Mauspeed
als je teflon tape gebruikt zorg er dan wel voor dat de sensoren goede massa hebben!
want ze maken contact via de schroefdraad, als daar een isolerend laagje tape omheen zit werkt het natuurlijk niet..

De teflontape wordt op de schroefdraden gewoon doorgesneden en maakt zodoende dus massa. Alleen in de lege gaten vult het op. Idea
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#10
hey thieuke,

mooie plannen ziet er strak uit allemaal. ook al vraag ik me af hoe je aan al die onderdelen komt. zijn die voor een GS? en gaat hij er echt sneller van worden?! tuurlijk een revisie dat zal nooit weg zijn. als je er in slaagt ben ik de eerste die je opvolgt. ik volg je op de voet!

groeten en super veel suc6 Patjuh

P.S. en hou me maar op de hoogte Wink
[img]http://members.lycos.nl/lieverdjuhs/auto's/mijn%20auto/neon/neon%20picture.jpg[/img]
Reply

#11
Je zult er wel heel goede redenen voor hebben, en ik wil je project echt de grond niet in trappen. Maar ik vind het zonde. Echt, waarom zo moeilijk doen als het makkelijk, goedkoop, betrouwbaar en waarschijnlijk ook nog sneller kan? Straks verkoop je over een paar maanden dat 'ouwe barrel' en had je de investeringen beter in de aanschaf van een jongere auto kunnen doen. En zeg nou niet dat je dat nooit zal gebeuren. Ik had hier ook een complete turbo-kit liggen, de oude kleine set zat er nog op. Nooit meer van gekomen om af te maken en ik heb ongebruikt hardstikke mooi spul verkocht. Op een dag ben je er klaar mee, of in ieder geval met een 15+ jaar oude Swift. En dan stap je in een modernere compacte (of misschien wel grote) auto en denk je bij jezelf 'dat had ik veel eerder moeten doen'!

Dit is niet om te flamen, maar om je te waarschuwen voor dingen zoals al velen ze vaker meegemaakt hebben. En zeker als dadelijk de resultaten gaan tegenvallen (wat niet onwaarschijnlijk is, anders werd dat 8 kleppertje wel vaker goed getuned). En je gaat mij niet vertellen dat jij zoveel geld hebt dat je het niet mist34 (Anders reed je waarschijlijk ook wel in een Beemer of met een Ster op de neus oid...).

Je kunt het natuurlijk als een soort van experiment zien. Ik heb het ook allemaal geroepen, hobby mag geld kosten, we zien wel, etc. Maar achteraf, als ik zie hoeveel geld er in deze bodemloze put is gaan zitten. Zonde gewoon.

Mijn wijze raad voor jou is: denk er nog maar eens ZEER goed over na. 42 (Klink ik nu als je pa zeker? hahahaBiggrin )
Reply

#12
ik zou geen andere auto willen hebben als een swift(zelfde prijsklasse)34
ik heb al in veel autos gereden maar een swift is echt het fijnst, het enige wat ik jammer vind is dat er binnenin de auto veel kraakjes en piepjes zitten, verder top auto hoor

dus gewoon doorgaan met je projectje komt helemaal goed, en het maakt niet uit al is de auto 20 jaar oud als hij technisch en optisch toch goed is waarom niet39
[Image: Animation2.gif]
HU: JVC AVX22
Compo voor: Soundstream TRC6N
Speaker Amp: Soundstream LW4.500
Sub Amps: B2 Audio M1 8500W rms
Subwoofers: 4x 15" Ascendant Audio Chaos
Reply

#13
geen teflon tape, wanneer teflon verbrand wat best kan gebeuren met zulke temperaturen kan er zenuwgas ontstaan !!

gebruik gewoon goede vloeibare pakking, in weze hoeft het niet omdat npt draad van zichzelf al voldoende afsluit...
Reply

#14
ik vind het een Uber vet project. benbenieuwd of je de laatste tijd er nog verder mee gekomen bent

39
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#15
Quote:Originally posted by dimi
Je zult er wel heel goede redenen voor hebben, en ik wil je project echt de grond niet in trappen. Maar ik vind het zonde. Echt, waarom zo moeilijk doen als het makkelijk, goedkoop, betrouwbaar en waarschijnlijk ook nog sneller kan?

saai hoor.

Quote:Straks verkoop je over een paar maanden dat 'ouwe barrel' en had je de investeringen beter in de aanschaf van een jongere auto kunnen doen. En zeg nou niet dat je dat nooit zal gebeuren. Ik had hier ook een complete turbo-kit liggen, de oude kleine set zat er nog op. Nooit meer van gekomen om af te maken en ik heb ongebruikt hardstikke mooi spul verkocht. Op een dag ben je er klaar mee, of in ieder geval met een 15+ jaar oude Swift. En dan stap je in een modernere compacte (of misschien wel grote) auto en denk je bij jezelf 'dat had ik veel eerder moeten doen'!

Wil je mijn autootje niet zo beledigen, vinden wij niet leuk

Volgend jaar komt er een andere auto ja, maar dan hoeft de Swift niet weg

Quote:Dit is niet om te flamen, maar om je te waarschuwen voor dingen zoals al velen ze vaker meegemaakt hebben. En zeker als dadelijk de resultaten gaan tegenvallen (wat niet onwaarschijnlijk is, anders werd dat 8 kleppertje wel vaker goed getuned). En je gaat mij niet vertellen dat jij zoveel geld hebt dat je het niet mist34 (Anders reed je waarschijlijk ook wel in een Beemer of met een Ster op de neus oid...).

Ik denk dat de rede dat een 8-klepper niet vaker getuned wordt puur in het feit ligt dat er iets beters op de markt is, waardoor men eerder dat koopt om te tunen.

Trouwens waarom gebruiken jullie dan een GTi blok, Je weet zelf ook heel goed dat je meer uit een V12 kan halen?? Waarom ga je die niet tunen. (is trouwens ook makkelijker, zit je meteen op 600 pk in je swift)

Quote:Je kunt het natuurlijk als een soort van experiment zien. Ik heb het ook allemaal geroepen, hobby mag geld kosten, we zien wel, etc. Maar achteraf, als ik zie hoeveel geld er in deze bodemloze put is gaan zitten. Zonde gewoon.

Mijn wijze raad voor jou is: denk er nog maar eens ZEER goed over na. 42 (Klink ik nu als je pa zeker? hahahaBiggrin )

Mijn pa heeft er helemaal niks over te zeggen.

Nee ik snap helemaal waar je het over hebt hoor, tis de moeilijke weg, er is beter spul op de markt enz. enz. maar er is altijd beter spul op de markt. Waarom heb je een swift gekocht en ga je er voor veel geld een turbo op zetten??? Voor het geld van die turbo en alles wat erbij komt kijken had je ook een Subara impreza kunnen kopen bijvoorbeeld. Toch koos je voor deze moeilijkere weg.

Jij kent me dus duidelijk helemaal niet, hoe ik in elkaar zit. Als je dat had geweten had je dit allemaal niet gezegd.

Ik ga gewoon door met mijn project. En maak je over mij vooral geen zorgen.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#16
Goed bezig man. Echt leuk om te zien dat er ook mensen zijn die het 8v motortje kunnen waarderen. Ik denk zelf dat de 8 klepper best veel potentie heeft en dat je na al deze aanpassingen best kan winnen van een standaard of iets gechipte GTI.

Erg veel respect en ik ben trouwens wel een beetje benieuwd naar de vorderingen afgelopen tijd?! 45
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply

#17
Quote:Originally posted by Leon GS
Goed bezig man. Echt leuk om te zien dat er ook mensen zijn die het 8v motortje kunnen waarderen. Ik denk zelf dat de 8 klepper best veel potentie heeft en dat je na al deze aanpassingen best kan winnen van een standaard of iets gechipte GTI.

Erg veel respect en ik ben trouwens wel een beetje benieuwd naar de vorderingen afgelopen tijd?! 45

En waar baseer jij dat op? Een 8v motor is niet onaardig, maar echt veel potentie zit er nu ook weer niet in hoor. Het is zeker geen state-of-the-art motor.

@Thieuke: Ik ben het verder helemaal met Dimi eens. Tuurlijk kan je bij wijze van spreken een impreza kopen voor het geld wat we in de swift+turbo gestoken hebben (met nadruk op bij wijze van spreken, want een impreza zat er echt niet in hoor). En tuurlijk kan/mag je geld steken in je hobby. Als je een 8v wilt tunen, be my guest. Maar je opent een topic over je project en dus kan je 'kritiek' verwachten. Als je alleen maar positieve dingen wilt horen, buigende smilies wilt zien en dat soort dingen, dan moet je naar mijn mening geen topic openen.

Maar om even terug te komen op het 'zonde van het geld' onderwerp. Kijk, je zal best wel wat prestatiewinst zien. Zeker met een blok van 250+dkm met slechte compressie. Zeker als je je kop flowt, vlakt, enz. Maar dat zijn echt procenten. Je steekt er bv 1000e in (niet onrealistisch en waarschijnlijk zal het nog meer zijn). Wat krijg je ervoor? Ervaring, het houdt je van de straat, een 'nieuwe' motor, (iets) betere prestaties, enz. Maar win je er echt iets mee? Nee, niet echt. PK en koppel winst zal niet veel zijn. Maw, je prestaties worden niet echt verbeterd (en dat wil je toch (ook) neem ik aan).

Voor dat geld kan je ook een GTi blok, GTi bak, remmerij, enz kopen. Krijg je ook ervaring, heb je ook een goede motor (met veel meer potentie), je prestatieverbetering is enorm (tov een GS), enz. Dus veel meet value-for-money. Daar doelde Dimi op. Het is gewoon zonde van je geld om een GS 8v blok te reviseren/tunen (da's dus ook mijn mening).

Nog even voor de duidelijkheid over je opmerking dat wij kozen voor een GTi+turbo ipv een Impreza. Voor het geld wat wij erin gestoken hebben kregen we er ook een behoorlijke prestatiewinst voor terug. Dus is dat in mijn ogen veel minder geld verspilling dan een 8v reviseren/tunen.

Maar nogmaals... als jij je 8v wilt reviseren/tunen be my guest. Ik hoop dat het leerzaam is voor je en dat je er plezier aan beleeft. Hopelijk lukt het en krijg je er een mooi vers blok voor terug.

Reply

#18
Quote:Originally posted by Ice
Voor dat geld kan je ook een GTi blok, GTi bak, remmerij, enz kopen. Krijg je ook ervaring, heb je ook een goede motor (met veel meer potentie)

Mathieu had al eerder aangegeven dat ie dát nou net niet wilde. Een GTi blok erin lepelen is allang niet orgineel meer. Wat Thieuke doet wel...
Ik denk dat het niet helemaal begrepen wordt. Het gaat 'm niet om de prestatie winst, maar om de prestatie. Wink
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#19
Sorry als ik je beledigd heb, excuus (had ik bij voorbaat al gedaan, overheen gelezen?) voor het feit dat jij je nogal snel aangevallen voelt als mensen kennlijk een andere (beter onderbouwde?) mening op na houden of anders wel door schade en schande zelf uit ervaring kunnen spreken...

Jij geeft naar mijn idee niet één goede reden in je topic aan waarom je dit gaat doen. Mensen die eventueel ook geïnteresseerd zouden zijn in het tunen van en 8V omdat ze een GTI niet aandurven lezen dus geen enkel motief waarom je hier aan zou moeten beginnen en komen wellicht onterrecht in de veronderstelling (zoals ik dus ook gedeeltelijk deed) dat jij potentie verwacht van de 8 klepper. En dat is helemaal niet onmogelijk, immers iedereen kan hier de vorderingen van je project meelezen maar niet iedere 8-V-tuning-geïnteresseerde zal misschien al jouw andere topics gelezen hebben.

Verder vind ik het weinig spannends wat je doet. Je gaat een oud blokje laten opknappen. Kan dus weer 250.000 km/15 jaar mee. Over 3 jaar moet er zoveel aan de bodem of carosserie gelast worden dat de (originele! zeer belangrijk) motor er nog knap bij staat en al het plaatwek al eens vervangen is... bij wijze van spreken dan he. Je moet voor ogen hebben WAAROM je een blok wilt reviseren. Omdat je nog een jonge auto hebt bv en je 'niet weet wat je terugkoopt' als je een ruilmotor monteert. Of als de betreffende auto een klassieker in spé zou zijn. Of als je extreem gaat tunen > maar dat doe jij niet.
Sja, en een kop vlakken... hoevel gaat er af? 0,1mm? Of durf je tot het meest extreme te gaan? Ga je voor maximale compressie? Bijvoorbeeld door met een proefopstelling de speling te meten die je kleppen nog hebben tov je zuiger, of door uit te rekenen naar en bepaalse C/R hoeveel je er af moet slijpen? Of misschien heb je info van iemand anders gekregen die dit allemaal al uitgezocht en geprobeerd heeft? Een gevlakte kop klinkt in jouw context dus meer als een revisie item dan een tuning-issue.

Als je nou bang bent voor verzekeringsproblemen omdat er een GTi in je auto zou liggen, of je hebt als argument dat een 8 klepper meer 'low down torque' heeft dan kan ik je nog een beetje volgen, nu vroeg ik mij (niet ontereecht) af of je niet gewoon je geld in de sloot aan het gooien bent.

Verder zou ik nog eens heroverwegen of je niet met een ander blok je project met gaan starten. Scheelt een hoop tijd. En je laat toch alles opboren/honen ed. Beetje revisiebedrijf meet sowieso alle van belang zijnde toleranties op, perst de koelkanalen af en zal de oliekanelen controleren. En verder heb ik nog amper van gescheurde onderblokken gehoord of is het en bekend gegeven dat ze snel defect gaan. De kans dat jij dus (onbedoeld) een verrot onderblok koopt is dus mininmaal. Zeker als je wat overneemt van een bekende hier.

Als ik dan misschien nog met je mee mag denken over hoe je sommige zaken zou kunnen aanpakken...

Heb je bekeken of het niet slimmer is om een GTi onderblok te nemen? Heb je meteen een GTi kruk-as (beresterk, beter gebalanceerd, meer geschikt voor performance), GTi druifstangen/zuigerpennen kunnen ongetwijffeld ook meer aan dan van een 8V (al heb ik ze nooit gezien, maar die van de G16 zijn duidelijk een stuk dunner). Zet je daar je 8V zuigers in. Of koop je die eventueel nieuw. Laat je GTi blok alleen honen/reinigen. Meer hoeft niet als je eigen zuigers niet zo ovaal als een paasei zijn.

Verder zou je in de toekomst carbs willen. Als ik topic van Junnio Maffia gelezen heb had hij maar 15 PK winst tov fabrieksopgave (IRL hebben veel GTi's ook al bijna dezelfde waarden standaard). Koppel nauwelijks meer. Gaat natuurlijk te ver om te concluderen dat carbs dus nooit iets is. Maar het geeft niet een extreme verbetering tov de standaard multipoint injecti kennelijk. Daarom zou ik eens bekijken of je bv je inlaatkanalen zo kan aanpassen dat er een GTi inlaat op past, idem voor de uitlaat. Die originele inlaat-/uitlaatspruitstukken kun je toch niet serieus nemen johThumbsdown Dat heeft helemaal niks met performance te maken, maar met kostenreductie.
Bouw je monopoint om naar multipoint met je originele ECU, koop gewoon 4 matchende hoge impedantie injectoren. Beetje uitzoeken en proberen, ik denk niet dat het onmogelijk is.
Dan bouw je dus een in feite een 8 kleps GTi, en waarom ook niet. VW en Opel hebben ook zulke concepten gehad. Maar dan moet je dus wel daar mee gaan spelen en wat investeren (al kost dat spul ook weinig). Zou ik persoonlijk veel eerder doen, DAN heb je wat unieks!

Quote:Originally posted by Puppetmaster
Quote:Originally posted by Ice
Voor dat geld kan je ook een GTi blok, GTi bak, remmerij, enz kopen. Krijg je ook ervaring, heb je ook een goede motor (met veel meer potentie)

Mathieu had al eerder aangegeven dat ie dát nou net niet wilde. Een GTi blok erin lepelen is allang niet orgineel meer. Wat Thieuke doet wel...
Ik denk dat het niet helemaal begrepen wordt. Het gaat 'm niet om de prestatie winst, maar om de prestatie. Wink

Als het niet op de prestatiewinst gaat dan mag het de titel 'tuning-project' niet dragen....

Succes kerel!
Reply

#20
39 Veel suc6 Thieuke

@ Dimi, nog niet begrepen dat Thieuke dit doet omdat hij dit juist wil doen, niet omdat dit de beste/goedkoopste,snelste manier is Puzzled
en hoe is het met je engels? het tunen van je motor betekent het afstellen/aanpassen van je motor om een verandering van je motor te bewerkstelligen, ongeacht prestatiewinst...

Maar ik wens iig Thieuke veel suc6 toe met zijn project en ik ben benieuwd naar de resultaten 39
[Image: SpijkerAvatar.gif]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.