Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
12-01-2006, 17:32
(This post was last modified: 12-01-2006, 17:36 by Thieuke.)
dB is volume van het geluid.
hoe harder het geluid hoe meer dB
Maar als je dus twee bronnen van zeg 50 dB naast elkaar zet, dan wordt er 53 gemeten??? zoiets???
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 108
Threads: 13
Joined: May 2005
Auto: Swift Sedan 1.6 GLX
ja klopt dan wordt het 3db meer!! is het enige wat ik ooit met natuurkunde heb opgestoken..
Posts: 4.284
Threads: 63
Joined: Dec 2004
Auto: Mazda Premacy 1.8 Active
Oke hier staat alles in over geluid en decibels:
http://home.wanadoo.nl/ellywaterman/gelu...ic_decibel
dit vond ik in Paragraaf 2.2:
Quote:Het menselijk gehoor werkt ook min of meer volgens een logaritmische schaal. Een toename van 3 dB ervaart de mens als "iets harder", terwijl de geluidsdruk in Pascal dan 2x zo hoog is.
Dus helaas geld er niet wat ik eerder gezegd heb, het geluid is wel 2x zo sterkt maar het oor ervaart het zo dus niet... MAW 2 dB verschil is voor het gehoor niet erg veel verschil.
En dit vond ik nog in paragraaf 2.5 over het optellen van geluid:
Quote:Bij optelling van twee verschillende geluiden, kan het totale niveau nooit meer zijn dan 3 dB boven de hoogste van de twee geluidsniveaus. Als er echter een fase relatie (correlatie) is tussen de twee geluidsbronnen, dan kan het totale niveau maximaal 6 dB hoger zijn dan de hoogste van de twee waarden.
Met dat correlatie word bedoeld dat de twee geluidsbronnen elkaar versterken omdat ze op zelfde frequentie zitten...
En hier kun je goed het verschil horen tussen 3, 6, 10 en 20 db verschil:
http://www.measure.demon.co.uk/Acoustics..._demo.html
Posts: 701
Threads: 34
Joined: Dec 2004
Auto: '05 Seat Ibiza FR TDI
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07:
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu:
Posts: 1.798
Threads: 36
Joined: Dec 2004
Auto: Swift Sport
Quote:Originally posted by RealManiac
maar met E-keur val je zeker binnen die normen. Gegevens voor je auto zijn bij de RDW opvraagbaar.
Ik heb op mijn Sebring waarschijnlijk wel TÜV en E-Keur, maar met de huidige uitlaatlijn val ik vast niet binnen de normen
Posts: 734
Threads: 39
Joined: Dec 2004
Auto: Chrysler Neon 2.0 16V
12-01-2006, 19:46
(This post was last modified: 12-01-2006, 19:59 by JerryR.)
Quote:Originally posted by Thieuke
Jerry had een hele tijd geleden 91 dB, dus dan maak ik mij voorlopig nog niet druk dat ik daar in de buurt kom.
ik had 118 DB
en hebnog geen prent gehad.
met die skytune zonder kat had ik zeker wel 130 ofzo
nu heb ik een mooi beschaafd geluidje
merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
Posts: 98
Threads: 5
Joined: Dec 2004
Posts: 1.826
Threads: 8
Joined: May 2005
Auto: Seat Ibiza Cupra 20vT
Ik zou wel eens willen laten meten
Seat Leon 2.8 V6 4-motion on the go!
The Force & AR : Voor al uw bouw&verbouwplannen!
Posts: 2.180
Threads: 13
Joined: Jun 2005
Auto: Swift GTi Turbo
aha.. vandaar dat ik 2 dagen zonder gehoor zat nadat ik bijna 140dB op de meter neer zette (dit keer met audio en in me auto
)
Posts: 734
Threads: 39
Joined: Dec 2004
Auto: Chrysler Neon 2.0 16V
merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
Posts: 1.267
Threads: 18
Joined: Jun 2005
Auto: Suzuki Swift Mk3 gti 93
ik wil je systeem zondag wel ff horen jer
, ff kijken hoe het klinkt
Streetrides Member