Posts: 41
Threads: 6
Joined: Feb 2005
Auto: Suzuki Swift GTI Rally
Voor diegene die een lekkende versnellingsbak hebben en regelmatig het peil moet bijvullen heb ik een alternatief gaatje gevonden waar je makkelijk aan kan.
Daar waar de koppelingspook bevestigd zit op het versnellingshuis (drie bouten) kan je de meest rechtse (gezien vanaf achter naar voor) gebruiken om af te vullen. Voor de zekerheid de normale dop lossen om te zien wanneer hij overloopt.
Dit gat gaat volledig door de bak heen en is gewoonweg een stuk minder tobben, trechtertje insteken en klaar.
Ik ben iig blij dat ik het gevonden heb omdat het niet te doen was met dat slangetje en dikke olie.
Posts: 6.289
Threads: 13
Joined: Jul 2005
Dat kan wel eens handig zijn ja! Mooie bruikbare tip!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project
Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Posts: 4.284
Threads: 63
Joined: Dec 2004
Auto: Mazda Premacy 1.8 Active
Snap eigenlijk niet helemaal waar je bedoelt...
Ik gebruik altijd (naja altijd = tot nu toe maar één keer
) dit ding om te vullen:
ff 4 boutjes los en voila een giga opening om te vullen
Om te legen gebruik ik ook een alteratief, namemelijk een plaatje aan de onderkant met die 3 boutjes
Posts: 41
Threads: 6
Joined: Feb 2005
Auto: Suzuki Swift GTI Rally
ik bedoelde die linkse bout net naast de stofhoes va
Posts: 41
Threads: 6
Joined: Feb 2005
Auto: Suzuki Swift GTI Rally
n je koppelingskabel. Handig die foto ;-)
Posts: 734
Threads: 39
Joined: Dec 2004
Auto: Chrysler Neon 2.0 16V
ik gebruik ook de zelfde opening als jelle. nu hopelijk voor de laatste keer gebruikt ahahah
merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
Posts: 333
Threads: 2
Joined: Dec 2004
Auto: Mitsubishi Eclipse
Hej,dat wist ik niet.Ik sta aldoor te kutten met een slangetje !
Kheb die btw aan een oliespiutje zodat ie nog bestwel snel vol is,maar dit lijkt me beter !
Posts: 4.284
Threads: 63
Joined: Dec 2004
Auto: Mazda Premacy 1.8 Active
Posts: 160
Threads: 9
Joined: Oct 2005
als je de bout uit dat ding draait heb je ook al een gat groot genoeg om alles bij te vullen
vergeet dan niet de ring er weer achter te plaatsen want toen ik mijn huidige gti kocht een paar jaar terug schaklelde hij heel verrot en schoot uit de versnelling af en toe en na enig zoeken kwam ik erachter dat de ring achter deze bout het probleem was (zat er dus nie meer op)
Als het niet goed is zorg ik dat het goedkomt.
Posts: 72
Threads: 4
Joined: Dec 2004
Auto: Swift Gti
Onder die drie boutjes zitten veertjes bij mij en kreeg er geen ml olie in....
huisje er proberen af te halen...maar die moet je ook weer dichtsmeren met vloeibare pakking dus word ook weer duurder..
ik blijf bij het originele vullen! je kan de bout van boven af losdraaien , tuinslang erin , trechter erop en gieten maar!
Damien....Wat zeg je van franse auto\'s ????
Posts: 333
Threads: 2
Joined: Dec 2004
Auto: Mitsubishi Eclipse
en een half uur later zit wel weer vol !
Posts: 72
Threads: 4
Joined: Dec 2004
Auto: Swift Gti
Hobby kent geen tijd
Damien....Wat zeg je van franse auto\'s ????
Posts: 714
Threads: 12
Joined: Jan 2005
Auto: Opel Astra G 2.216V
18-11-2005, 16:00
(This post was last modified: 18-11-2005, 16:03 by Dr.Insane.)
Quote:ik bedoelde die linkse bout net naast de stofhoes va
Ooww...dat roestige M6 boutje door t plaatje heen waar je koppelingskabel in geklemt zit!?!?
Uuuhhhh....maar hoe weet je dan dat er genoeg in de bak zit??
Bij lekt ie ook iets(al sinds ik deze 2e hands bak heb),maar dat kon ik oplossen met kit.
T is namelijk helemaal onderaan,daar waar de 2 helften samenkomen??
Is dit een kwaaltje of zo??
Maargoed bij de garage hebben ze die kit er af gehaald zonder ff te vragen(GRRR) en nu lekt ie ook weer iets.
Posts: 4.284
Threads: 63
Joined: Dec 2004
Auto: Mazda Premacy 1.8 Active
Dan is de pakking slecht tussen de helften, daar hoort vloeibare pakking tussen te zitten. Wta ik gewoon doe is de bak legen en 2 L nieuwe olie in aanbrengen. Er hoort eigenlijk 2,3 liter in, maar er blijft altijd wel wat restjes achter en dan kan je gewoon 2 busjes met 1 L kopen dus scheeld weer geld en is ook wel genoeg.
Onder dat huisje hoeft overigens geen pakking hoor
Posts: 41
Threads: 6
Joined: Feb 2005
Auto: Suzuki Swift GTI Rally
als je de originele vuldop opent dan merk je vanzelf wanneer ze vol is....Vullen van boven en beneden zien wanneer het genoeg is dus, het kan zo gemakkelijk zijn
Posts: 307
Threads: 21
Joined: Aug 2005
Auto: BMW 530d '99
En dat kan bij een GTi ook zo bijvullen zoals of de foto van Jelle?
Hoeveel moet er bij een GTi in? Ook 2,3 ( of 2 zoals Jelle zegt ) ?
Gr, Dennis
Je hoeft niet te denken dat je een F1 coureur moet zijn om snel te zijn.
Posts: 639
Threads: 10
Joined: Apr 2005
Ik ben erg lui en moet voor het vullen van de bak 1 M6 boutje los draaien.
Ik trek gewoon de KM teller aandrijving er uit en knijp gewoon Mn bak olie flessen er in leeg.
Een klein stukje tuinslang kan makkelijk zijn.
Posts: 2.180
Threads: 13
Joined: Jun 2005
Auto: Swift GTi Turbo
Aan de flessen die ik koop zit altijd gewoon een slangetje.
Met me oude versnellingsbak(mk3) zat een moer die je eruit moest draaien, bij me nieuwe bak(mk2) kan je met dopsleutel 20 een moer losdraaien.
Gewoon vinger op het slangetje wat op het flesje zit, je propt het slangetje in dat gaatje en vullen maar.
Makkelijker kan volgens mij niet
Posts: 307
Threads: 21
Joined: Aug 2005
Auto: BMW 530d '99
05-02-2007, 22:08
(This post was last modified: 05-02-2007, 22:10 by E28.)
rvengineering Wrote:Ik trek gewoon de KM teller aandrijving er uit
Das dat gekke ding met dat rubbere tandwiel gebeuren?
Die ongeveer rechtsonder het inlaat spruitstuk zit vlakbij
de startmotor?
Ik zag bij de benzine pomp versnellingsbak olie staan van
Kroon. Dat zou erin mogen? Dat schijnt universeel te zijn.
Je hoeft niet te denken dat je een F1 coureur moet zijn om snel te zijn.
Posts: 73
Threads: 10
Joined: Mar 2010
Sorry begrijp er niks van. Kan iemand zeggen waar de normale vulopening zit? Aan de zijkant van de bak of?
Bij voorbaat dank,