Operatie scheur in spoiler (Bijna klaar..nieuwe foto's!)
#1
Voor mezelf en jullie vind ik het wel leuk om dit project hier neer te zetten en vragen te stellen/beantwoorden.

Er was eens..

Een spoiler die geen scheur behoorde te hebben, maar die dat wel had door mijn vriendelijke collega's bij de post waarschijnlijk.

Maar dat terzijde:

Het begon met deze scheur:

1.
[Image: scheur_spoiler.jpg]

Er zit niets anders op dan het te maken, anders heb ik helemaal niets.

Dus dit zijn de ingrediënten die ik denk nodig te hebben:
2.
[Image: 020805_2.jpg]
Glasvezelplamuur
Auto spuitplamuur
Schuurpapier (waterbasis)
flexibele plamuur uitstrijker

Na de benodigdheden gehaald te hebben ben ik begonnen met het opveilen van de scheur en het opschuren van barsten om te kijken hoe diep ze gingen.
Het veilen heb ik gedaan in een V-vorm zodat de plamuur zometeen een goed draagvlak heeft en hecht zoals het hoort.

3.
[Image: 020805_4.jpg]

De scheur ziet er nu al wat maakbaarder uit. De volgende stap vandaag was om de directe omgeving van de scheur lakvrij te maken zodat het wederom beter hecht dan op lak.
Na zo'n 1,5 uur licht opschuren ziet het er nu zo uit:

4.
[Image: 020805_6.jpg]

5. Plamuren
[Image: 040805_1.jpg]

6. Geschuurd plamuur
[Image: 040805_2.jpg]

7. Polyesteren
[Image: 040805_3.jpg]

8. Folietje er af
[Image: 040805_4.jpg]

9. Op onderstaande foto is de spoiler weer helemaal glad bij waar de scheur zat. Met meerdere keren plamuren en schuren is ie nu toch eindelijk spuitklaar, op die plek althans.
[Image: 190805_1.jpg]

Ook bij 1 van de ophangpunten zat er een scheur in (vermoedelijk ook gebeurd bij de transport). Ik durfde het niet aan om die te laten zitten in verband met verder uitscheuren dus heb die ook maar gelijk aangepakt.

10. Eerst vanaf de binnenkant gepolyesterd, gelukkig zie je dit niet na montage dus is er ook geen afwerking / schuurwerk nodig op die plek Biggrin:
[Image: 190805_4.jpg]

11. Vervolgens aan de buitenkant van de spoiler het scheurtje weer opgeschuurd/geveild in een V-vorm en weer lekker gekliederd met de glasvezelplamuur:
[Image: 190805_2.jpg]

12. Even lekker laten drogen en je raadt het al...schuren! Plamuur gladgeschuurd en afgewerkt met gewone autoplamuur om de kleine oneffenheden in de plamuur weer op te vullen.
[Image: 190805_3.jpg]

Morgen nog die autoplamuur strak maken en dan zit het einde er toch echt aan te komen. Alleen de spoiler nog helemaal een beetje opschuren met een P600 papiertje en misschien nog wat afwerken en dan kan ie hopelijk snel naar de spuiter! (Effe salaris afwachten Wink)


Reply

#2
goed begin we zien het eindresultaat tegemoet39


Streetrides Member
Reply

#3
heej. zo te zien gescheurd op de deelmal. Slechte fabricage dus.

En gooi asjb dat alabastine weg als je er langer plezier van wilt hebben. Ga op z'n minst even langs polyservice en gebruik geen spuitplamuur. Dat is alleen voor het afwerken.


Reply

#4
als ik dat zo ziet gaat dat na het fixen weer scheuren. Als ik jouw was zou ik aan de buitenkant toch nog een polymat tegen aanleggen. Tis veel meer werk, maar het is gewoon zekerheid. Als je een mat erin legt goed diep inschuren. dan leg je daar de mat in. en dan kan je het opvullen met plamuur en kan je je originele vormen houden.

Ik zal is een compositie tekening maken. in de hoop dat je het zal snappen.


Reply

#5
http://dreeke.crewserver.com/~mysticdevi...aratie.jpg




Reply

#6
Je bent in elk geval al lekker op weg Kevin.

Goede uitleg John! Zeker handig topic dit (gezien wat schadebumpertjes op dit forum)

Geen Suzuki meer.
Reply

#7

Ok, bedankt John!

Ik ga er een diepere en grotere V in maken, dan opvullen met glasvezelplamuur en daar boven op een matje (met hars enzo hé) en vervolgens weer afwerken met plamuur.

Zo goed begrepen hé?

(En zo niet dan denk ik dat ik het wel goed begrepen heb, maar dat ik het hier verkeerd uitleg.) Smile
Reply

#8
eerst de holle ruimete opvullen maar we een V groef behouden
dan een matje met polyester in die groef leggen (direct op de poly van je spoiler) daarna gaan opvullen met glasvezel plamuur


dit matje zorgt ervoor dat de scheur niet meer kan bewegen, dan blijft je glasvezel ook goed zitten


ik denk dat john het zo bedoeld heeft

(john) correct me if i'm wrong
merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
[Image: onderschrift.jpg]



Reply

#9
Quote:Originally posted by JerryR
eerst de holle ruimete opvullen maar we een V groef behouden
dan een matje met polyester in die groef leggen (direct op de poly van je spoiler) daarna gaan opvullen met glasvezel plamuur


dit matje zorgt ervoor dat de scheur niet meer kan bewegen, dan blijft je glasvezel ook goed zitten


ik denk dat john het zo bedoeld heeft

(john) correct me if i'm wrong


Wat jij zegt kan ook Jerry, alleen dat is wel erg veel werk. Zolang je het matje goed doordrengt met polyesterhars (Gemixt met harder) dan komt het goed.

@ Snappie:

Quote:Ik ga er een diepere en grotere V in maken, dan opvullen met glasvezelplamuur en daar boven op een matje (met hars enzo hé) en vervolgens weer afwerken met plamuur.

Heb je goed begrepen Smile

scu6. gaat goed komen als ik jouw zo hoort.


Reply

#10
Vandaag verder geschuurd. oppervlakte wat groter gemaakt. Een echte V kreeg ik er helaas niet in aangezien de polyester erg dun werd en het precies in een bolling loopt. MAar het loopt in ieder geval wel af naar elkaar toe.

Heb het nu opgevuld met plamuur en morgen het polyestermatje er in leggen met hars.

Tnx again!
Reply

#11
Ik ben blij dat het lukt, want je schrikt je eigen de pleuris als zo'n spoiler komt en hij is beschadigd. Nog te reclameren bij de TPG of gaat dat niet lukken?
Geen Suzuki meer.
Reply

#12
Of het allemaal gaat lukken is nog maar afwachten natuurlijk. Maar heb goede hoop.

TPG aansprakelijk stellen gaat sowieso niet lukken want het is niet via hun verstuurd maar via de belgische post. En er zullen wel tientallen voorwaarden en regeltjes aan te pas komen voordat je ook maar iets terug ziet.
Reply

#13
Vraagje:

Is er een manier of middel om de polyesterhars op te lossen? Ben iets te gortig geweest met de hars en zal veel tijd schelen als ik dat niet allemaal weg hoef te schuren!

Reply

#14
dat zal helaas schuren worden. maar een met ene grof schuurpapietje is hetzo weg
merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
[Image: onderschrift.jpg]



Reply

#15
Als het echt veel is, kun je een haakse slijper gebruiken. Heb ik ook gedaan, gewoon voorzichtig laagje voor laagje wegslijpen, gaat prima.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#16
Dan wel mondkapje op.

Ik volg deze tread maar eens goed door. Wink
-------------------------------------------------GTi Twincam 16 Valve (mk3)
[Image: stc_onderschrift.png]
Reply

#17
als de hars op een niet geschuurd deel zit dan kan je het er zo vanaf wippen. FF een schroevedraaier onder zetten. Anders gewoon ff wegslijpen, slijper of dremel.


Reply

#18
Oh ok, het overtollige zit inderdaad op het niet geschuurde gedeelte. Heb gisterennacht nog even geschuurd maar ging niet echt snel. Wel met resultaat dat het nu wat vlakker is en moeilijk er af te krijgen is met een schroevendraaier.

Komt helemaal goed iig.

Edit: zal vanmiddag even wat nieuwe foto's plaatsen die ik gisteren en eergisteren genomen heb.
Reply

#19
Wat een klotewerk is dat polyesterhars wegschuren Unhappy Gaat helemaal niet zo snel..mag wel oppassen dat ik geen schuurarm krijg 34

Vervolg van de foto's:

5. Plamuren
[Image: 040805_1.jpg]

6. Geschuurd plamuur
[Image: 040805_2.jpg]

7. Polyesteren
[Image: 040805_3.jpg]

8. Folietje er af
[Image: 040805_4.jpg]

En nu dus bezig met schuren van de overtollige hars Cry, daar heb ik nog geen foto's van want werd een beetje chagerijnig..beetje een dag waarop je je afvraagd of het het wel waard is al die uren..stupid
Reply

#20
foto's doen het niet42 correctie nu wel39
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.