Het "Alles over lichtmetalen velgen" topic (Je wilt wel eens wat anders....)
jij wou geen zilver of wel? deze staan top op swiftjes.maat is perfect. en de velgenliefhebbers hier weten dat ze onder een ander merknaam vrij populair waren. https://www.velgenshop.nl/rc-design/rc07....3-673753/
39



Reply

(20-07-2017, 16:53)Tomswiftswiftswift Wrote: jij wou geen zilver of wel? deze staan top op swiftjes.maat is perfect. en de velgenliefhebbers hier weten dat ze onder een ander merknaam vrij populair waren. https://www.velgenshop.nl/rc-design/rc07....3-673753/

Tnx! Eerlijk gezegd liever zwart of wit. Misschien de velgen van de Mk5 Special zwart dippen...zou dat mooi zijn?

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

Echt niemand een idee voor mooie velgen die op een Swift mk5 passen? Linkjes?

Ik heb er een paar in gedachten maar hoop dat jullie misschien nog mooie weten. 14"

Greetz

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

Ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijkheden voor een wagon r+

Steek is 4x100
Et waarde 45
En naaf 54.1

Bij mij zit er 15” onder nu gewoon stalen velgen met doppen.
Maar Zag pas dat de standaard maat 14” is.
13” past niet in ieder geval zit de remklauw in de weg.

Verder wel benieuwd of 16/17” mogelijk is.
En de breedte van de band ook.
7j te breed of gaat dat nog, zonder de wielkasten aan te passen?
Reply

Ik vroeg mij af, gezien 14" leuke velgen in steekmaat 4x114.3 zeldzaam zijn, of steekadapters een idee is? Is dit afgteraden of niks mis mee. Van 4x114.3 naar 4x100 bijv.
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

Zolang je maar rekening houdt met je et waarde en breedte van de velg prima oplossing.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

dan krijg je zoiets als een ET50 velgen met 25mm adapters..dan gaat het nog wel. je gaat al snel te ver uitsteken. ik denk dat die adapters 25mm of meer dik zijn..
Er zijn nog genoeg velgen hoor maar vraagt wel een beetje geduld met zoeken
39



Reply

Suzukianen!

-Passen deze onder mijn niet verlaagde Swift mk5?
-Welke bandenmaat raden jullie mij aan?
-Doet dit veel met mijn verbruik? Ik rij nu 1 op 18.
-Staat dit zonder verlaging?

https://www.velgenland.nl/lichtmetalen-v...lans-7572/

Tnx!
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

(12-09-2018, 00:58)Luuk117 Wrote: Suzukianen!

-Passen deze onder mijn niet verlaagde Swift mk5?
-Welke bandenmaat raden jullie mij aan?
-Doet dit veel met mijn verbruik? Ik rij nu 1 op 18.
-Staat dit zonder verlaging?

https://www.velgenland.nl/lichtmetalen-v...lans-7572/

Tnx!

-Ja ET is wat hoog, maar er kan altijd een klein spacertje tussen.
-195/45/15
- ligt aan hoe je rijdt, maar meestal ietsje minder zuinig met meer gewicht, maar hangt van een hoop factoren af.
-das smaakgebonden, 15 inch is niet belachelijk, maar een setje verlagingsveren kunnen nooit kwaad onder een swiftje.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

15" zonder verlaging vind ik totaal niet staan. Auto gaat er ook behoorlijk van zwabberen. Setje Apex eronder en je hebt een totaal andere auto Wink
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

zwabberen door 15 inch velgen op een mk2t/m5 te zetten?? zwabberen met 195 45 15 er op? dan heb ik heel andere ervaringen. Voor mij is altijd de ideale maat geweest maar heb 175 60 14 vanwege originele gti
39



Reply

Hoi iedereen,

Wat is jullie mening en zal het passen?

Ik probeer onze Swift GA mk1 1.0 (1986) zo brandstof efficient mogelijk te maken en naar mijn mening is gewicht verliezen een mooi begin. Ik begin bij de velgen.
Nu zit en een stalen 12 inch velg onder, klein en smal. Prima, maar het kan lichter. Het aanbod van aluminium of nog beter magnesium in deze velgmaat is er nauwelijks of niet. Wat er wel is zijn de magnesium velgen van een Lupo 3L, 4x100 4,5J 14inch ET35.
Hier een voorbeeldje: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anze...9-223-4025
Ze zijn dus groter (14 in plaats van 12inch), ik weet niet goed of ze ook breder zijn (zijn smalle velgen). Op een motorfiets wordt het verbruik lager als je eenzelfde breedte gebruikt maar het wiel wel groter is. Hoe zich dat in een auto resulteert weet ik niet goed, de auto komt dus wel hoger te staan dus heeft ook meer weerstand (wind) maar ook dat is op te lossen.

Alvast bedankt om mee te denken!
Reply

145 80 12
165 65 13
175 of 165 60 14
175 50 15
Komt alleen aardig overeen. Wanneer je googled op tyrecalculator kan je even narekenen.
39



Reply

Zuinig heeft niet eens zozeer met de breedte van de banden te maken.
Veeeel belangrijker voor zuinig rijden is de juiste bandenspanning...

Groetjes, Andres








Reply

Bij de keuze van een velg/band in functie tot zo min mogelijk brandstofverbruik komen verschillende aspecten zien:

- Weerstand van de band tot het wegdek. Hierbij is bandenspanning erg belangrijk, maar ook de breedte van de band en het profiel. Hoe smaller de band hoe minder weerstand, hoe minder brandstofverbruik. Een te lage bandenspanning resulteert in een bredere band dus meer verbruik. Hoe gladder de profilering hoe minder de band 'afremt' ten opzicht van het wegdek, dus hoe minder het verbruik.

- Grootte van de band. Voorbeeld: tracht eens continu 30km/h te fietsen op een kleine peuterfiets of een volwassenefiets. Hoe groter de band hoe minder inspanning vereist is om met een hogere continu snelheid te fietsen. Daarentegen kan je met de peuterfiets wel sneller optrekken. Belangrijk is dus om met grotere banden zoveel mogelijk die hogere continu snelheid te blijven behouden ten opzicht van je toerental.

- Totaal gewicht velg+band. Met hoe minder gewicht een auto zich kan voortplaatsen hoe minder brandstof nodig is.
Reply

Je grill en alle naden afdichten. Auto iets verlagen. Kleinere spiegels. Bodem dicht maken met dun plaatmateriaal van kunststof.
39



Reply

(02-01-2019, 00:06)wieter Wrote: - Grootte van de band. Voorbeeld: tracht eens continu 30km/h te fietsen op een kleine peuterfiets of een volwassenefiets. Hoe groter de band hoe minder inspanning vereist is om met een hogere continu snelheid te fietsen. Daarentegen kan je met de peuterfiets wel sneller optrekken. Belangrijk is dus om met grotere banden zoveel mogelijk die hogere continu snelheid te blijven behouden ten opzicht van je toerental.

Deze logica ontgaat mij, ligt toch gewoon aan je versnellingsbakverhoudingen? Zolang je toeren gelijk zijn zie ik niet in waarom een grotere band minder brandstof zou gebruiken dan een kleine. Een groter wiel weegt meer, dus denk eerder andersom. Correct me if I'm wrong.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

Je moet kijken naar de tijd dat een wiel erom doet voor een volledige 360 graden omwenteling te maken. Het handigste voorbeeld is dat door met een grote en kleine fiets en je eigen kracht in te beelden, versnellingen even buiten gedachten houden. Bij eenzelfde snelheid, bijvoorbeeld 80 km/h (zelfde versnelling dus), moet de motor dus meer toerental maken voor de kleine banden. Belangrijk is dus wel om niet breder te gaan, enkel hoger.
Verder is het inderdaad waar dat je dan nog eens beter des te meer versnellingen hebt om een lager toerental te bekomen. Magnesium wielen om het gewicht zo laag mogelijk te houden, met band wegen ze een 9kg.
Hopelijk wat duidelijk Puzzled

Belangrijkste vraag dus, gaan ze passen? 14 inch, 4x100, naafgat 57.1 mm

Wat Tomswift nog vermeld zijn inderdaad nog allemaal dingen om het brandstofgebruik aan banden te leggen, aan banden
Reply

Steek is 4x114,3 dus dat wordt adapters of andere naven of velgen omboren. Naafgat 60.1
39



Reply

Wel een leuke discussie mbt tot velgen als het om zuinig rijden gaat.
Je ziet het bij nieuwe auto's na jaren fatsoenlijk toegepast worden. De bmw i3 is daar bijv. een goed voorbeeld van.
Grote diameter zeer lichte velgen, zo'n groot mogelijke omtrek met een smalle (hard opgepompte Wink) band.
De grote omtrek is overigens vooral zuinig op bijv. de snelweg. Er zijn natuurlijk meer factoren m.b.t. de motorkarakteristieken etc. maar dat gaat iets te ver denk ik.

Er is altijd ergens een break-even punt wat betreft het gewicht van de band tegenover het gewicht van de velg. Wat mij betreft teveel moeite dus gewoon klein lichtmetaal met smalle bandjes moet genoeg zijn.

Persoonlijk vind ik Minilites vrij toffe velgjes in een kleine maat en zijn (de echte althans) ook zeer licht in gewicht. (en verkrijgbaar in 114.3)
99' Wagon R+ 1.2 GLX
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
3 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.