Threads: 1
15-04-2025, 19:46
(This post was last modified: 15-04-2025, 20:24 by Hendrikromkes.)
Beste forum leden.
ik zit met een motor probleem
als ik de auto start gaat de motor hoog in toeren draaien als ik daarna gas geef valt de motor weg. ik heb de gasklep los gehaald om te kijken of deze vast zat maar deze is gewoon rond te draaien met de hand. als ik de auto op contact zet of start dan zie ik niet dat de gassensor iets doet dus waarschijnlijk is deze kapot. ook is me opgevallen dat de pcv vacuum ventiel defect is die op de karter deksel zit deze heb ik weer gelijmd maar volgens mij kan ik deze beter vervangen alleen weet ik niet waar ik deze kan bestellen in Nederland.
kan iemand mij helpen wat ik allemaal moet na kijken en vervangen?
ik heb een paar video's hier geplaatst van het allarm lampje deze geeft code 22 aan gasklep positie sensor dus die heb ik inmiddels besteld.
[video=" \"Youtube\""]
https://youtube.com/shorts/CQ0MhucBO0M?s...JyEpzk6oR6[/video]
met vriendelijke groet,
hendrik
15-04-2025, 19:49
(This post was last modified: 15-04-2025, 20:11 by Hendrikromkes.)
hier nog een video link van de motor. heb hier de gasklep sensor los gehaald maar de motor doet het zelfde als op de video. alleen als ik de kabel van de gasklep sensor haal dan kan ik wel vol gas geven alleen dan draait de motor vol in toerental ongeveer 3000 heb helaas geen toeren teller.
https://www.youtube.com/shorts/rn0mwNsPpSo
https://www.youtube.com/shorts/AJvgOH5adSo
hoop dat ze het doen twee verschillende filmpjes
opgelost.
inmiddels is het mij gelukt om het probleem op te lossen.
heb een nieuwe gasklepsensor geplaatst toen was het probleem verholpen. de motor loopt weer rustig en de auto rijd weer als een zonnetje.
Let op.. bij het vervangen van de gasklep sensor moet je opletten dat je hem goed monteert als je de gas klep opent met de gas hendel moet het binnen werk van de gas klep gelijktijdig mee draaien anders werkt hij niet. na 3 keer demonteren kwam ik daar achter
binnen kort zal ik even de olie vervangen en de distributie riem dan kan het oude beestje er weer even tegen aan.
Threads: 110
Auto: Baleno Estate, 1.8GTX
pcv klep is bij de dealer te krijgen . Misschien ook bij Aliexpress, weet niet of dat troep is. Iig heb ik die van mij bij de dealer besteld.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Threads: 0
Het spijt me dat ik in mijn vorige antwoord ben overgeschakeld naar het Engels. Mijn excuses daarvoor! Ik zal nu in het Nederlands antwoorden, zoals u heeft gevraagd.
Het is inderdaad vervelend als je met motorproblemen zit. Op basis van uw beschrijving en de foutcode 22 die de gaskleppositiesensor aangeeft, lijkt het erop dat dit een belangrijke factor is in uw probleem. Aangezien u deze sensor al heeft besteld, is dat een goede eerste stap.
Hier is een overzicht van wat u verder kunt nakijken en vervangen:
Nagaan en vervangen:
Gaskleppositiesensor (TPS): Zoals u zelf al heeft geconstateerd, is de kans groot dat deze defect is. Vervang deze zodra u hem binnen heeft. Zorg ervoor dat de nieuwe sensor correct is gemonteerd en afgesteld (indien nodig volgens de instructies van de fabrikant van uw auto).
PCV-ventiel (carterventilatieventiel): Ook al heeft u deze tijdelijk gelijmd, dit is een onderdeel dat cruciaal is voor de goede werking van de motor. Een defect PCV-ventiel kan leiden tot problemen met de druk in het carter, een verkeerd lucht-brandstofmengsel en een onregelmatige loop van de motor. Het is verstandig om deze zo snel mogelijk te vervangen.
Vacuumslangen: Controleer alle vacuumslangen die aan het inlaatspruitstuk en andere motoronderdelen zijn bevestigd. Zoek naar scheurtjes, lekkages of losse verbindingen. Een vacuumlek kan een hoge stationaire toerental en problemen met de gasrespons veroorzaken.
Luchtmassameter (MAF-sensor): Als het probleem aanhoudt na het vervangen van de TPS en het PCV-ventiel, kan het nuttig zijn om de luchtmassameter te controleren. Een defecte MAF-sensor kan onjuiste informatie naar de motorregeleenheid (ECU) sturen, wat het lucht-brandstofmengsel beïnvloedt.
Gasklephuis: Hoewel u de gasklep handmatig hebt gecontroleerd, is het mogelijk dat er vuil of koolstofafzetting in het gasklephuis zit dat de werking beïnvloedt. Maak het gasklephuis grondig schoon met een geschikte reiniger.
Koelvloeistoftemperatuursensor (ECT-sensor): Een defecte ECT-sensor kan onjuiste informatie over de motortemperatuur naar de ECU sturen, wat invloed kan hebben op het brandstofmengsel en het toerental.