Wagon R+ rem probleem
Hallo iedereen, ik zit na sinds een veerpoot en voorrem revisie met het volgende probleem: bij het remmen voelt het af en toe alsof de ABS ingrijpt op de linker voorrem. Dit gebeurt voornamelijk als je stevig remt en niet teveel snelheid meer hebt. Je hoort dan een ratel linksvoor en het rempedaal zakt iets weg.

Bij het starten gaat het ABS controle lampje na 2 sec op contact  uit en blijft verder ook uit, naar mijn idee dus geen storingen in het ABS systeem.
De remschijven en blokken zijn vervangen, hij remt verder recht en goed.

De ABS sensoren zijn bij de veerpoot wissel wel los geweest en schoongemaakt, alle tanden op de aandrijfassen zijn aanwezig en niet vervuild. Heeft iemand dit al eens meegemaakt of enig idee waar te zoeken of te controleren?

Het gaat om een Wagon R+ van  2003 1.3 16V benzine 94PK handgeschakeld  

alle input is welkom!

alvast bedankt Marijn
Reply

(15-04-2025, 15:12)Markevle Wrote: Hallo iedereen, ik zit na sinds een veerpoot en voorrem revisie met het volgende probleem: bij het remmen voelt het af en toe alsof de ABS ingrijpt op de linker voorrem. Dit gebeurt voornamelijk als je stevig remt en niet teveel snelheid meer hebt. Je hoort dan een ratel linksvoor en het rempedaal zakt iets weg.

Bij het starten gaat het ABS controle lampje na 2 sec op contact  uit en blijft verder ook uit, naar mijn idee dus geen storingen in het ABS systeem.
De remschijven en blokken zijn vervangen, hij remt verder recht en goed.

De ABS sensoren zijn bij de veerpoot wissel wel los geweest en schoongemaakt, alle tanden op de aandrijfassen zijn aanwezig en niet vervuild. Heeft iemand dit al eens meegemaakt of enig idee waar te zoeken of te controleren?

Het gaat om een Wagon R+ van  2003 1.3 16V benzine 94PK handgeschakeld  

alle input is welkom!

alvast bedankt Marijn

Mannen heeft er iemand enig verstand van het ABS systeem of ervaring met deze klacht?  alvast bedankt Marijn
Reply

Probleem is opgelost! Als je met de hand het wiel draait meet ik bijna geen spanning op de ABS sensor. Oorzaak bleek roestvorming van de Fusee onder het oppervlak waar de Sensor in gemonteerd zit. Hierdoor werd de sensor omhoog gedwongen en pikte daardoor te weinig pulsen op bij lage wielsnelheid (hand bediening) en daardoor reageerde de ABS hydrauliek op het linker voorwiel. De roest verwijderd, sensor opnieuw gemonteerd, en nu wel spanning te meten bij handmatig wiel draaien. Alles werkt weer tippie toppie, bedankt mannen voor het meedenken ! groet Marijn
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread:
1 Guest(s)