Hoofd Koppelings Cylinder vervangen Suzuki Swift 1.3 2008
Mijn Suzuki Swift 1.3 2008 staat net over de grens in Belgie met een probleem met de koppeling. Het systeem ontkoppelt niet meer totaal, maar net genoeg om nog in de 1 te kunnen schakelen. Het pedaal voelt erg zacht maar komt nog wel terug omhoog. Mijn sterke vermoeden is dat de hoofd koppelings cylinder de oorzaak is.

Wie kan mij in het kort vertellen hoe ik deze cylinder kan vervangen? Bereikbaarheid, benodigd gereedschap, etc?
Mocht mijn diagnose niet kloppen dan waardeer ik advies natuurlijk ook!

Bedankt voor het lezen!

Onderdeel: https://www.winparts.nl/onderstel-aandri...68713.html
Reply

Bij deze een update over dit probleem met de koppeling van de 2008 Suzuki Swift. Ik heb de auto achter moeten laten met dit probleem om naar werk te kunnen gaan. Inmiddels de auto opnieuw kunnen bezoeken, en het lukte om in de eerste versnelling de auto naar huis te rijden.

Bij openen van de motorkap werd al snel lekkage van het hydraulische systeempje duidelijk, en bleek de clutch operating cylinder de oorzaak te zijn. Deze was gebroken. Deze cylinder bevindt zich aan de kant van de motor, niet de kant van het koppelingspedaal. Het was aan de hand van de service manual en het invoeren van het kenteken op een onderdelen website niet moeilijk het juiste onderdeel te bestellen. Bij het plaatsen ervan was fatsoenlijk gereedschap nodig om de 2 bouten van de operating cylinder te verwijderen, die zaten goed vast (gelukkig!) daarna was het plaatsen eenvoudig.

Overigens is de cylinder prima te bereiken van bovenaf na openen van de motorkap.

Iets lastiger was het ontluchten van de hydraulische leiding. De vent plug is niet open of dicht te draaien, maar werkt met gedeeltelijk lostrekken van de hydraulische leiding. Door tegelijk het pedaal te pompen, (helper nodig) kan de lucht door de 'vent' ontsnappen. Dat wordt duidelijk zichtbaar als je een slangetje op de 'vent plug' plaatst, 6 mm binnendiameter paste goed. Na ontluchting werkt het koppelingspedaal meteen weer prima. Hopelijk helpt dit anderen, bij vragen, laat maar weten!

Overigens, de service manual vond ik hier: https://www.allcarmanuals.com/data/files...manual.pdf
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread:
1 Guest(s)