Slecht DAB ontvangst swift 2017
Goedenavond,

Ik heb een Swift uit 2017 met een Bosch SLDA systeem waarvan de DAB ontvangst regelmatig wegvalt. 
Daarover een paar vragen:

- iemand een idee wat dit kan zijn?
- is de dakantenne ook voor DAB? Of zit er ergens anders nog een antenne?
- in het infotainment systeem kan er gekozen worden voor DAB en DAB-AST. Iemand een idee wat die AST-variant is?

Alvast bedankt,

Chris
Reply

(11-12-2023, 21:48)Chrizle Wrote: Goedenavond,

Ik heb een Swift uit 2017 met een Bosch SLDA systeem waarvan de DAB ontvangst regelmatig wegvalt. 
Daarover een paar vragen:

- iemand een idee wat dit kan zijn?
- is de dakantenne ook voor DAB? Of zit er ergens anders nog een antenne?
- in het infotainment systeem kan er gekozen worden voor DAB en DAB-AST. Iemand een idee wat die AST-variant is?

Alvast bedankt,

Chris

Beste Chris,

Ik weet niet of de vragen nog open staan. Daar ga ik maar even van uit.
Maar het was een herkenbaar probleem.

In mijn Vitara met SLDA is de antenne ook voor DAB+.  Ik neem aan dat dat bij de Swift niet anders is.

De ontvangst van DAB+ is inderdaad slecht hier en daar. Maar daar wordt nog wel aan gewerkt ter verbetering van de zenders (hardware) en de stations zoals Skyradio.
Op een landelijke weg in het Noorden van Nederland viel de DAB+ ontvangst steeds op dezelfde punten weg en op dezelfde punten kwam die weer terug. Nu is dat een stuk beter geworden over vele kilometers binnenweg en een stukje snelweg.

Er wordt weinig over gesproken, maar er zit een heel groot nadeel aan DAB+ (ik ken gelukkig de niet technische achtergrond...). De zenderlijsten zijn kennelijk onderhevig aan aanpassingen.

Je moet dus de DAB+ lijsten regelmatig bijwerken. Daar kwam ik voor de eerste keer achter toen die radioveilingen nog niet zo lang geleden waren geweest. En nu, afgelopen zondag, hadden we op de heenweg (nog niet de lijsten bijgewerkt) nog geen ontvangst op dezelfde weg en op de terugweg (na bijwerken lijsten) wel ontvangst.

In de SLDA is het heel makkelijk te doen. Ga naar DAB (en niet DAB-AST) via het scherm zodat je de zenders in beeld krijgt (onderaan de pagina) en in het midden staat dan de afbeelding (heel klein) van een zendermast.  Als je daar op drukt gaat hij de lijsten bijwerken. Bovenaan staat dan hij bezig is met bijwerken.

Helaas staat hier niets over in de gebruiksaanwijzingen, want iedereen met DAB+ zou eigenlijk maandelijks even de boel moeten bijwerken.

Succes
Suzuki1
Reply

wat je kan doen is de "Android Auto" App op je systeem zetten (als je een Android Phone hebt). "Carplay" als je een iPhone hebt. Staan volgens mij wel voorbeelden op Youtube he je dat doet.

Dan kan je namelijk vanaf je phone radio apps spelen. Je SIM kaart is dan antenne. Keuze uit 100000 radio stations als je b.v. de "Audials Play" app gebruikt. En dat is allemaal digitaal dus hetzelfde als DAB+

Ikzelf heb mijn Bosch vervangen door een "Android head unit" maar je kan volgens mij ook die "Android Auto" app op je Bosch zelf zetten. Dan kan je dus de radio app maar ook b.v. de TomTom vanaf je phone op je Bosch unit afspelen.
Reply

Bedankt voor je antwoord, maar wij gebruiken de auto waarschijnlijk heel verschillend.

Ik gebruik zelf regelmatig zaken die data (via Android auto) gebruiken. Ik heb zelf een heel groot data abonnement. Maar bij voorkeur gebruik ik de navigatie op de SLDA en de DAB+ radio, vooral omdat je altijd een kabel nodig hebt. Ik weet dat daar draadloze mogelijkheden voor zijn....

Er is alleen groot nadeel aan het gebruik van 4/5G. Je bent afhankelijk van telefoonontvangst en dat is er niet overall waar ik kom. Bijvoorbeeld in Zweden, Noorwegen en op de bergen in de rest van Europa.

Enige jaren stonden wij op een echt onverharde weg in Zweden onderweg naar Mora. Ingegeven in Google maps. Opeens geen dataverbinding meer. Daar wordt Google Maps toch wat onrustig van en begint luid te klagen. En je staat daar toch een beetje blind op zeer slechte wegen om je heen. Op de GPS van de telefoon kon je natuurlijk zien waar je was.
Gelukkig had ik op de telefoon toen alle kaarten in de app Herewego (of zo) van Zweden alvast gezet om iets dergelijks voor te zijn.

Nu heb ik alle kaarten die belangrijk zijn gedownload in MAPS.ME voor het geval dat....
Suzuki1
Reply

ikzelf gebruik TomTom App (kost geloof ik momenteel 13€/jaar). Dat werkt heel goed met de Android Auto App. Dus dan run je de Tomtom op je head unit vanaf je phone. En je kan alle kaarten erop zetten voordat je gaat reizen.

Maar ik heb dus een Suzuki SX4 en had daar een Bosch MMC inzitten. Dat is een oudere versie dan die jij hebt. Ik heb die Bosh eruit gehaald en Chinees ding erin gezet (deze:  https://www.ebay.co.uk/itm/305162286036 )

Maar inderdaad ik gebruik wel een USB kabel. Die van mij kan in volgens de beschrijving wel wireless werken en dat werkt ook soms maar soms ook niet. Ik weet niet waarom. Dus ik gebruik altijd een USB kabel. En je moet ook nog eens een geode USB kabel hebben want niet alle kabels werken.

Als je geen ontvangst hebt met je SIM dan heb je inderdaad een probleem. In Nederland en België heb je zo'n beetje overal ontvangst dus ikzelf ben wel heel tevreden met radio via een App op mn phone. Ik gebruik de "Audials Play" App en die heeft ook een desktop versie. Kan je mooi je favoriete stations synchroniseren tussen desktop en phone. Vind ik wel handig want ik vind het makkelijker interessante stations te zoeken op mijn desktop
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread:
1 Guest(s)