Tom Tom Android via Android Auto
#1
Ik heb sinds kort TomTom Go Android van mijn telefoon verbonden met Android Auto in mijn Suzuki S Cross. Dat gaat prima, behalve het geluid. Als ik met de schakelaar op het stuur, de autoradio uit zet, heb ik ook geen geluid meer bij de navigatie met TomTom. Daar had ik met Google Maps geen last van. Daar bleef wel het geluid van de navigatie aan.
Ik heb via de instellingen van TomTom gekozen om het audio kanaal te gebruiken voor instructies en waarschuwingen. Kan dat het probleem zijn? Moet ik misschien een ander beschikbaar kanaal gebruiken?
Te weten:
Muziekkanaal
Spraakoproep-kanaal
▪ Systeemkanaal
▪ Meldingskanaal
▪ Alarmkanaal
▪ Beltoonkanaal.

Jacob
Reply

#2
(18-03-2023, 17:50)Sjakkie Wrote: Ik heb sinds kort TomTom Go Android van mijn telefoon verbonden met Android Auto in mijn Suzuki S Cross. Dat gaat prima, behalve het geluid. Als ik met de schakelaar op het stuur, de autoradio uit zet, heb ik ook geen geluid meer bij de navigatie met TomTom. Daar had ik met Google Maps geen last van. Daar bleef wel het geluid van de navigatie aan.
Ik heb via de instellingen van TomTom gekozen om het audio kanaal te gebruiken voor instructies en waarschuwingen. Kan dat het probleem zijn? Moet ik misschien een ander beschikbaar kanaal gebruiken?
Te weten:
Muziekkanaal
Spraakoproep-kanaal
▪ Systeemkanaal
▪ Meldingskanaal
▪ Alarmkanaal
▪ Beltoonkanaal.

Jacob

ik heb deze Android Head Unit (AHU) gekocht: https://www.ebay.co.uk/itm/305162286036

ik had eerst TomTom op de head unit zelf gezet maar had toen ook problemen met het geluid. Mijn apparaat werkt ook met de "Android Auto" App. Ik moet het wel via een USB kabel doen. Via bluetooth werkt het niet bij mij. Bluetooth werkt wel voor mijn phone maar niet voor app zoals Tomtom. Bij mij werkt het allemaal perfect. Mijn radio geluid gaat zelfs omlaag als de Tomtom spreekt. Ik gebruik de standaard channel (default)

Ik heb enkel wat twijfels over of mijn radio ontvangst wel zo goed is als voorheen. Ik weet gewoon niet of mijn radio antenne wel power ontvangt. Weet ook niet hoe ik dat moet checken. Ik heb trouwens een SX4 2013, 2.0 DDIS 2x4 135pk. 

Dat is eigenlijk de reden waarom ik me heb ingeschreven op het forum om hier een antwoord voor te zoeken.

Ik had eerst een Bosch Multimedia Compact in mijn auto zitten. Omdat het upgraden van de kaarten niet meer mogelijk was en omdat ik het gewoon wel mooi en leuk vond heb ik zo'n AHU gekocht.  Het werkt allemaal erg goed behalve dan de radio. Die is wel goed maar ik hoor het soms kraken. Dus ik denk dat mogelijk de antenne geen power krijgt.

Gisteren de lining weggehaald en naar de base van mijn antenne gekeken. Ik zie enkel de antenne kabel naar mijn antenne gaan, geen power kabel. Ik heb geen idee hoe dat precies zit en hoe ik kan checken of mijn antenne power krijgt. 

iemand die aan dit probleem heeft gewerkt op tips heeft? Heeft die power kabel een bepaalde kleur of kan dat verschillen? Anders kan ik in ieder geval checken dat de kabel power krijgt van mijn radio. Nu heb ik geen idee waar al die kabels voor zijn die naar de AHU gaan.
Reply

#3
Je hebt een passieve antenne, maar je hebt ook een actieve antenne die aan een voeding zit en massa, weet niet of je dan beter ontvangst hebt, zelf gebruik ik de radio in de auto zeer zelden. En voor de laatste vraagsteller je hebt een andere unit in je Suzuki, kan het dan niet zijn dat je een interface nodig hebt  tussen je stuurbesturing en je multimedia unit?Zodat die met elkaar kunnen communiceren, volgens, mij heb je aan je multimedia een draad die je verbindt met je VSS, snelheidsignaal zodat geluid van je navi zich aanpast aan je snelheid of even de radio ahw dempt wanneer instructies worden gegeven. Dat laatste moet je kunnen instellen in je settings of instellingen van je navigatiegedeelte van je android toestel. Gekraak van je radio kan ook het gevolg zijn dat iets in omgeving radio ontvangst stoort dus dan moet je een condensator tussen dat onderdeel plaatsen, denk aan een klokje of ruitenwisser etc.Denk eerder dat je een massaprobleem hebt, dus de aarding van je nav multimedia unit, is een zwarte draad aan de voeding van je toestel.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#4
(18-12-2023, 23:23)Leibniz Wrote: Je hebt een passieve antenne, maar je hebt ook een actieve antenne die aan een voeding zit en massa, weet niet of je dan beter ontvangst hebt, zelf gebruik ik de radio in de auto zeer zelden. En voor de laatste vraagsteller je hebt een andere unit in je Suzuki, kan het dan niet zijn dat je een interface nodig hebt  tussen je stuurbesturing en je multimedia unit?Zodat die met elkaar kunnen communiceren, volgens, mij heb je aan je multimedia een draad die je verbindt met je VSS, snelheidsignaal zodat geluid van je navi zich aanpast aan je snelheid of even de radio ahw dempt wanneer instructies worden gegeven. Dat laatste moet je kunnen instellen in je settings of instellingen van je navigatiegedeelte van je android toestel. Gekraak van je radio kan ook het gevolg zijn dat iets in omgeving radio ontvangst stoort dus dan moet je een condensator tussen dat onderdeel plaatsen, denk aan een klokje of ruitenwisser etc.Denk eerder dat je een massaprobleem hebt, dus de aarding van je nav multimedia unit, is een zwarte draad aan de voeding van je toestel.

bedankt voor je reply. Die Android Head units kan je kopen voor meerdere autos. De unit is standaard en er wordt een frame mee geleverd die in je auto past. 

Er wordt een power draad meegeleverd die voor een aantal autos geschikt is. Dus de knoppen op het stuur kan ik instellen in de settings van de Android en het werkt allemaal goed.

Ook dempt het geluid van de radio als de TomTom wat zegt. Dus alles werkt goed behalve het geluid van de radio is volgens mij slechter dan het was. Als het goed is heeft mijn auto (Suzuki SX4, 2.0 DDIS, 2013, 135pk 2x4) een antenne die aan een voeding zit. Is dat tegenwoordig niet standaard? Ik weet alleen niet hoe ik kan testen of die voeding ook 12V krijgt. Ik had ergens anders gelezen dat ze dat vergeten zijn in te bouwen in de power harnas.

Kijk dit is de power harnas die wordt meegeleverd, zie: power harnas

Er zit ook een antenne stekker op maar die gebruik ik niet. Die is mogelijk bedoeld voor een ander auto merk of voor een andere antenne kabel. Dus er moet een andere kabel zitten op dat harnas die power stuurt naar mijn antenne. Ik weet alleen niet hoe te testen welke dat is en of mijn antenne power ontvangt.

Die Android head unit kwam wel met een kleine manual maar geen beschrijving van wat al die kabeltjes in dat power harnas doen. Ik heb wel veel filmpjes op youtube bekeken en het lijkt erop dat het plug and play is. Ik heb niemand iets zien doen met de antenne anders dan de kabel achter in de unit te pluggen.

Wat aarding aangaat zou dat ook allemaal geregeld moeten zijn binnen die power harnas.

Ik denk dat ik de dealer eens een email stuur met de VIN nummer van mijn auto. Misschien hebben die meer info over wat voor antenne op mijn auto zit. Waar die voeding precies zit etc.

Ik vond wel deze service manual service manual en als dat klopt dan zit de amplifier in de antenne zelf. Dus die is ingebouwd in de antenne. Stroom zou toegevoerd worden via de coax kabel. Want er gaat enkel een coax kabel naar mijn antenne. Iemand anders zei (op een ander forum)  "The amplifier unit is in the external base of the antenna, power is supplied up the coax". 

Weet alleen niet goed hoe te testen of het allemaal goed werkt.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.