Zekering 10A blijft eruit klappen. Help.
#1
Beste. Ik heb sinds vorige week een Swift uit 2008 gekocht.
Vandaag ineens deed het dashbord verlichting het niet en de achter lampen niet. Voorlampen wel.
Ben A-Technisch maar ik dacht meteen ow een zekering.
Eenmaal gevonden waar ze zaten zat er een rode zekering a 10A in die kapot was.
Ideaal probleem opgelost. Helaas niet. Nieuwe erin gedaan. Auto aangezet en pats eruit.
Nu blijkt dus dat ik een knopje op het dashboard heb zitten met de tekst Illumi Cancel. Dit maakt de verlichting achter op het Dashboard feller of het dimt (schermpje met de tijd, verbruik en temperatuur)
Als ik die indruk (of uit druk) gaat de zekering door. Dan valt Dashboard verlichting en achter lampen auto uit.

Wat kan dit veroorzaken ?
Reply

#2
Ik denk sluiting. Heb je die schakelaar verder nodig? Anders zou ik de illuminate knop maar vergeten. Ik weet niet of het probleem die schakelaar zelf is maar je kan die natuurlijk vervangen. Ik verwacht wel dat dat ongeveer 50 euro kost
39



Reply

#3
(20-11-2022, 13:52)Tomswiftswiftswift Wrote: Ik denk sluiting. Heb je die schakelaar verder nodig? Anders zou ik de illuminate knop maar vergeten. Ik weet niet of het probleem die schakelaar zelf is maar je kan die natuurlijk vervangen. Ik verwacht wel dat dat ongeveer 50 euro kost

Geen idee. Tot voor kort deed die het gewoon.
Ik heb de stekker uit de knop gehaald zodat ik er niet meer op kan drukken dus hopen dat het dan gewoon goed blijft gaan
Reply

#4
Als een zekering van 10 Ampere springt, betekent dat er meer dan 120 Watt op dat moment wordt verbruikt.

Zomaar wat vragen die in me opkomen.

Wat is er veranderd voordat de zekering sprong?
Is er een (nieuwe) radio ingebouwd?
Is één van de achterlichten vervangen (remlicht, kentekenlicht, gewoon licht, voorzijde parkeerlicht)?
Springt de zekering als je van zacht naar fel dashboardverlichting gaat of andersom?
Reply

#5
(20-11-2022, 18:43)cabrio_rob Wrote: Als een zekering van 10 Ampere springt, betekent dat er meer dan 120 Watt op dat moment wordt verbruikt.

Zomaar wat vragen die in me opkomen.

Wat is er veranderd voordat de zekering sprong?
Is er een (nieuwe) radio ingebouwd?
Is één van de achterlichten vervangen (remlicht, kentekenlicht, gewoon licht, voorzijde parkeerlicht)?
Springt de zekering als je van zacht naar fel dashboardverlichting gaat of andersom?


Ja precies. Dashboard verlichting van dim naar feller dan gebeurd het.
Het enige wat veranderd is is dat ik een andere autoradio heb ingebouwd.
Een oude jvc zat erin en heb er een Seicane Android headhunit navigatie heb ingebouwd.
Maar dat was de oude radio los trekken met stekkertje achter de radio en in de nieuwe weer in pluggen. Dus kwa bekabeling heb ik niks hoeven te vervangen.

Wat mij ook op valt zowel bij de oude radio als de nieuwe Android radio is dat als je de motor afzet en weer aan doet dat de tijd en datum dan weer opnieuw ingesteld moeten worden. Keer op keer
Reply

#6
OK duidelijk.

Wat dat laatste betreft zou ik toch de bedrading van je autoradio eens nameten. Waarschijnlijk heb je in de ISO stekker de constante plus en geschakelde plus andersom zitten. Deze 2 zijn bij verschillende types autoradio wel eens omgedraaid, dus waar de constante plus moet zitten, zit de geschakelde plus en omgekeerd.
Hiervoor heb je de handleiding van de autoradio nodig en een multimeter om de ISO stekker na te meten. Ook zit er wel eens een aansluiting in de ISO stekker met een signaal om de verlichting in de autoradio in te schakelen. En als die niet nodig is in de autoradio (handleiding!) kan die vervelende storingen veroorzaken.

Hier staat algemene info over de ISO stekker en ik bedoel dan de zwarte stekker, niet de bruine. Die is namelijk voor de luidsprekers. Voor jouw autoradio kan dat dus anders zijn.

Succes en ben benieuwd naar de oplossing.
Reply

#7
(20-11-2022, 19:50)cabrio_rob Wrote: OK duidelijk.

Wat dat laatste betreft zou ik toch de bedrading van je autoradio eens nameten. Waarschijnlijk heb je in de ISO stekker de constante plus en geschakelde plus andersom zitten. Deze 2 zijn bij verschillende types autoradio wel eens omgedraaid, dus waar de constante plus moet zitten, zit de geschakelde plus en omgekeerd.
Hiervoor heb je de handleiding van de autoradio nodig en een multimeter om de ISO stekker na te meten. Ook zit er wel eens een aansluiting in de ISO stekker met een signaal om de verlichting in de autoradio in te schakelen. En als die niet nodig is in de autoradio (handleiding!) kan die vervelende storingen veroorzaken.

Hier staat algemene info over de ISO stekker en ik bedoel dan de zwarte stekker, niet de bruine. Die is namelijk voor de luidsprekers. Voor jouw autoradio kan dat dus anders zijn.

Succes en ben benieuwd naar de oplossing.

Bedankt voor de uitleg ! Er is inderdaad geen licht nodig in de radio aangezien het een Android touch screen is.
Ik heb de stekker van mijn nieuwe radio zo in kunnen klikken in de stekker die uit het gat van de auto radio komt. Alles werkte toen (althans niet gemerkt dat zekering toen door was tot dat ik in de avond wilde rijden en de achter lampen het niet deden. Toen bleek de tail zekering door te zijn. Nieuwe erin en weer op illumi cancel gedrukt en toen pats weer eruit.
Heb nu de illumi cancel knopje in de auto onklaar gemaakt zodat ik er niet meer op kan drukken.

Dat het geheugen iedere keer weer naar standaard gaat zei maar zo. Heb geen verstand van draadjes en multi meter helaas
Reply

#8
Haal je android eruit en klik de oude radio erin, springt de zekering er niet uit dan ligt het probleem bij je android en bedrading. Plaats het schema/foto van je android eens, maak er foto van staat meestal op het deksel of achterkant van de unit.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
(20-11-2022, 21:55)Leibniz Wrote: Haal je android eruit en klik de oude radio erin, springt de zekering er niet uit dan ligt het probleem bij je android en bedrading. Plaats het schema/foto van je android eens, maak er foto van staat meestal op het deksel of achterkant van de unit.

De oude radio heb ik al weg gegooid. Ik kan de Android er wel uit halen om te kijken of er iets op staat maar dat weet ik niet zeker.
Dat kan ik een keer doen maar wanneer weet ik niet.
Nu ik die knop eruit gehaald heb in de swift kan ik er ook niet meer op duwen en is er geen sluiting.
Dat het geheugen iedere keer weer gereset wordt kan ik mee leven aangezien ik hem toch alleen voor navigatie gebruik en radio. Ik weet echt niet hoe ik het geheugen per manent erop kan krijgen.
Kan ik dit bij een auto garage laten doen denkt u ?
Reply

#10
Zoek een inbouwcentrum die zich richt op audio/navi ipv bij de dealer, het gaat om een aftermarket en dan zijn ze niet zo happig om eraan te gaan klussen. Misschien iemand hier van forum als je woonplaats plaatst die mee kan kijken.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.