Swift 96' Stationair toerental flipt.
#1
Heey beste forumleden.

Ik hoop dat iemand mij hier verder op weg kan helpen.

Ik heb namelijk al gedurende 3 maanden een irritant probleem met mijn stationair toerental. Zodra ik de versnelling in de vrij zet gaat mijn toerenteller heen en weer tussen de 1100 en 2300 toeren als ik stil sta. Deze blijft ook op en neer gaan totdat ik de koppeling weer in een versnelling laat glijden. Verder rijd de auto pima. Zonder hikken, stotteren, slecht optrekken etc.

Na lang zoeken en documentatie verzamelen dacht ikzelf het probleem in het gasklephuis of de tps-sensor te vinden. Daarop besloot ik het gasklephuis schoon te maken met carbetateur-spray en een kwastje plus microvezeldoeken. Deze was niet erg vies overigens.

De Tps-sensor heb ik gecontroleerd met dit stappenplan: https://troubleshootmyvehicle.com/suzuki...sor-test-1

De tps-sensor gaf geen Volt-waarde aan op de multimeter toen ik het gas
via de gashendelveer onder het luchtfilter helemaal open duwde. Bij gas dicht gaf deze wel een waarde.

Daarom heb ik de tps s-sensor vervangen en geprobeerd te stellen met de ohm-waarden van https://web.archive.org/web/201310080227...stment.pdf Maar hier kwam ik niet echt uit. Het komt volgens mij ook heel precies dat afstellen van de tps. Het voelrtmaatje kan ik in mijn motorblok nergens tussen duwen. Volgens mij heb ik geen throttle-stop-screw zoals op de tekeningen in de links.

Maar mijn probleem lijkt erger te zijn geworden. Namelijk wanneer ik de auto nu start, met de oude óf nieuw tps-sensor, gaat die meteen vol in toeren lopen janken. Het maakt ook niet uit welke positie ik de sensor zet. Hij start meteen vol in de toeren. Dus ik start de auto en meteen baM! 4000 toeren en voor mijn gevoel nog klimmend omhoog. Het toerental zakt ook niet meer. Ik ga er nu niet mee rijden en vraag mij af wat ik heb gedaan om mijn probleem alleen maar erger te maken. De gasklep sluit wel als ik het gas loslaat. Er blijft dan een kleine kier open.

Gaat om dit wagentje.
Een Suzuki Swift
1.3 GS u9
1996
Handgeschakeld

Wieowie weet raad? Groetjes Gerard
Reply

#2
Beste Gerard.
Het klinkt nu alsof er valse lucht aanzuigt.
Misschien is er een vacuüm slangetje beschadigd?
Reply

#3
Heyy Walter.

Dankje voor de reactie. Ik durfde de motor niet te starten om de valse lucht te testen vanwege het extreem hoge toerental. Heb wel alle slangetjes goed bekeken. Het lijkt mij oke maar kan het niet uitsluiten nee. Was een goede tip trouwens die valse lucht. Nog niet eens aan gedacht. Omdat ik daar naar mijn idee geen last van had. Bij het terug monteren zou er inderdaad iets vrij zijn kunnen komen.

Ik heb ook de ecu uitgelezen. Deze knippert een-twee / een-twee en dan een pauze. En dan weer dezelfde code. Komt volgens mijn schema van dit forum uit op code 22- gaskleppositiesensor. Heb iemand gevonden die er naar wil kijken, gezien ik het niet nog erger wil maken.

Update volgt.
Reply

#4
Dat is mooi.
Succes ermee.
Reply

#5
Het probleem was de tps-sensor. Code 22 van de uitlees ecu. Gasklep positiesensor. Die ik van de sloop had gehaald heb ik laten afstellen. Nu geen problemen meer. Op naar de 100.000 km
Reply

#6
(12-11-2022, 22:53)mk3swift95 Wrote: Het probleem was de tps-sensor. Code 22 van de uitlees ecu. Gasklep positiesensor. Die ik van de sloop had gehaald heb ik laten afstellen. Nu geen problemen meer. Op naar de 100.000 km

39
Kijk dat is mooi opgelost.
Heeft jouw '96 Suzuki Swift nog een 100.000km gereden?
Reply

#7
Nee volgens de documentatie niet. Teller gaat tot 99.999
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.