Aansluiten verstralers op bestaande (??) aansluiting
#1
Ik heb een set verstralers gekocht die ik wil gaan monteren op mijn bullbar. Op het dashboard heb ik twee aansluitingen (schakelaars) voor mistlampen. Eén is voor de mistlampen achter, de andere vermoedelijk van eerder gemonteerde mistlampen/verstralers aan de voorzijde. Nu wil ik deze schakelaar gaan gebruiken om mijn nieuwe verstralers in te schakelen (dus apart van het groot licht).

Hier de schakelaar:
[Image: 0pn98oNw2QcFVQMCAYUNoVyM.jpg?f=user_large]

Er komen 3 draden uit deze schakelaar, twee maal zwart, een keer zwart;
[Image: mwUrnKEfK5dXK5DdfnOktGXO.jpg?f=user_large]

De zwarte draden heb ik nog niet kunnen traceren onder de motorkap, de rode gaat volgens mij richting de accu, is voorzien van een zekering en gaat vervolgens van de accu naar een relais (rode draad met gele stippen):
[Image: M8JG6fGrqG0jK0pLx1kEmf2n.jpg?f=user_large]

Op het relais zijn 3 draden aangesloten, één rode draad vanaf de accu, één zwarte draad die als aarde is bevestigd aan de carrosserie en nog een rode draad die weer (vermoedelijk) richting het dashboard gaat (draad met witte stippen op de vorige foto);
[Image: v3v2Tsn7iuD7Ujcx8CjCfagC.jpg?f=user_large]

Er is één aansluiting die niet wordt gebruikt op het relais.

Dit is één van de verstralers:
[Image: vSi4PaTY1I4Ru8xjY4SrOkAY.jpg?f=user_large]

Klopt mijn aanname dat deze bedrading degene is die mogelijk is gebruikt voor mistlampen/verstralers aan de voorzijde? Hoe kom ik er achter hoe ik de verstralers hier op kan aansluiten? Ik ben geen held met electronica en wil voorkomen dat ik ergens iets kapot maak.

Wie kan mij van advies voorzien?

[Image: mistlampen_aansluiting.jpg]

Het bovenstaande schema had ik gevonden op het internet, deze lijkt veel op de situatie bij mij. Dan zou 87 dus degene zijn die niet is aangesloten op het relais, waar dus de verstralers op aangesloten dienen te worden.
Reply

#2
Je kan het testen met een multi-meter, of simpelweg met een lampje.
Als ik het zo zie denk ik dat je gelijk hebt. Dat je idd op 87 de plus-draad van je mistlampen zet, en den min-draad van de mistlampen gewoon naar de carrosserie.
Even zo aansluiten en de knop omzetten. Dan weet je het zeker.

Die 3e draad op de schakelaar zou kunnen zijn voor het lampje wat daar in zit.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.