Posts: 7
Threads: 4
Joined: Aug 2017
Auto: Wagon R+ 1.3
Sinds kort gaat het koppelingspedaal erg zwaar bij het intrappen. In ongeveer 1 week van gewoon naar zwaar.
Vanuit de versnellingsbak hoor ik niets, het schakelen gaat verder goed. Na wat zoeken in Google heb ik de vraag of het aan de bedieningsgaffel van de koppeling kan liggen?
Is er een koppelingscylinder aanwezig in de Wagon R? Zo ja, zou die het probleem kunnen geven?
Dan wordt als mogelijkheid gegeven dat de drukgroep vervangen moet worden...
Ik hoor heel graag of iemand suggesties heeft wat het zou kunnen zijn.
Groetjes, John
Posts: 268
Threads: 10
Joined: Dec 2008
Auto: Suzuki Alto 1983
Volgens mij heeft de WagonR+ een koppelingskabel. Dus geen koppelingscylinder.
Ik zou beginnen met het vervangen van de koppelingskabel. Het kan zijn dat de binnenkabel wat is gaan rafelen in de buitenkabel (net als bij de rem van je fiets kan gebeuren)
Een koppelingskabel is 1 of 2 tientjes, zeker de moeite waard om eerst te proberen.
Als dat niet helpt moet je idd aan de drukgroep denken. Daarvoor moet de versnellingsbak er uit. Niet goedkoop om te laten doen, geen leuke klus om zelf te doen.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Posts: 7
Threads: 4
Joined: Aug 2017
Auto: Wagon R+ 1.3
23-06-2022, 07:02
(This post was last modified: 23-06-2022, 07:09 by Johnrotterdam.)
(22-06-2022, 20:40)SS80 Wrote: Volgens mij heeft de WagonR+ een koppelingskabel. Dus geen koppelingscylinder.
Ik zou beginnen met het vervangen van de koppelingskabel. Het kan zijn dat de binnenkabel wat is gaan rafelen in de buitenkabel (net als bij de rem van je fiets kan gebeuren)
Een koppelingskabel is 1 of 2 tientjes, zeker de moeite waard om eerst te proberen.
Als dat niet helpt moet je idd aan de drukgroep denken. Daarvoor moet de versnellingsbak er uit. Niet goedkoop om te laten doen, geen leuke klus om zelf te doen.
Dank je voor je reactie!
Er zit inderdaad een koppelingskabel in, wist ook niet of het én koppelingskabel én koppelingscilinder kon zijn. Heb de kabel besteld.
De garage die de apk heeft gedaan is tot maandag wegens vakantie gesloten. Dan gaan ze een prijsopgave doorgeven. Ben benieuwd wat het kan gaan kosten, lees daar verschillende berichten over.
Zelf doen is helaas geen optie...
Posts: 29
Threads: 2
Joined: Mar 2022
Auto: Swift,Justy3gx & wagon R
Kijk even welk type kabel je koppeling heeft dat je niet de verkeerde besteld.
Een moeilijk in te drukken koppeling is bij de wagon R altijd de kabel.
Posts: 7
Threads: 4
Joined: Aug 2017
Auto: Wagon R+ 1.3
01-07-2022, 13:25
(This post was last modified: 01-07-2022, 13:48 by Johnrotterdam.)
(23-06-2022, 07:02)Johnrotterdam Wrote: (22-06-2022, 20:40)SS80 Wrote: Volgens mij heeft de WagonR+ een koppelingskabel. Dus geen koppelingscylinder.
Ik zou beginnen met het vervangen van de koppelingskabel. Het kan zijn dat de binnenkabel wat is gaan rafelen in de buitenkabel (net als bij de rem van je fiets kan gebeuren)
Een koppelingskabel is 1 of 2 tientjes, zeker de moeite waard om eerst te proberen.
Als dat niet helpt moet je idd aan de drukgroep denken. Daarvoor moet de versnellingsbak er uit. Niet goedkoop om te laten doen, geen leuke klus om zelf te doen.
Dank je voor je reactie!
Er zit inderdaad een koppelingskabel in, wist ook niet of het én koppelingskabel én koppelingscilinder kon zijn. Heb de kabel besteld.
De garage die de apk heeft gedaan is tot maandag wegens vakantie gesloten. Dan gaan ze een prijsopgave doorgeven. Ben benieuwd wat het kan gaan kosten, lees daar verschillende berichten over.
Zelf doen is helaas geen optie...
(01-07-2022, 13:25)Johnrotterdam Wrote: (23-06-2022, 07:02)Johnrotterdam Wrote: (22-06-2022, 20:40)SS80 Wrote: Volgens mij heeft de WagonR+ een koppelingskabel. Dus geen koppelingscylinder.
Ik zou beginnen met het vervangen van de koppelingskabel. Het kan zijn dat de binnenkabel wat is gaan rafelen in de buitenkabel (net als bij de rem van je fiets kan gebeuren)
Een koppelingskabel is 1 of 2 tientjes, zeker de moeite waard om eerst te proberen.
Als dat niet helpt moet je idd aan de drukgroep denken. Daarvoor moet de versnellingsbak er uit. Niet goedkoop om te laten doen, geen leuke klus om zelf te doen.
Dank je voor je reactie!
Er zit inderdaad een koppelingskabel in, wist ook niet of het én koppelingskabel én koppelingscilinder kon zijn. Heb de kabel besteld.
De garage die de apk heeft gedaan is tot maandag wegens vakantie gesloten. Dan gaan ze een prijsopgave doorgeven. Ben benieuwd wat het kan gaan kosten, lees daar verschillende berichten over.
Zelf doen is helaas geen optie...
De koppelingskabel is goed. Het is toch inderdaad het druklager, meteen wordt ook de drukgroep vervangen bij een garage voor 400 euro incl drukgroep en druklager. Voor zover ik het heb kunnen vinden is dat niet duur.
Hartelijk dank voor jullie reacties!
Posts: 391
Threads: 5
Joined: Jun 2009
Auto: Swift mk2 1.3 4WD
Koppelingsplaten worden ook mee vervangen, neem ik aan?
Posts: 29
Threads: 2
Joined: Mar 2022
Auto: Swift,Justy3gx & wagon R
Dat mag ik toch wel hopen dat ze meteen de hele koppeling set vervangen set kost niet veel ergens rond de 6 a 7 tientjes.
Koppeling kan je met z'n tweeën in ongeveer 2,5 uur vervangen kompleet met koffie en rook pauzes.