Swift mk2 motor lekkage
#1
Hoi, m'n Swiftje 1.3 '94 lekt gestaag steeds meer olie. Doet ie al langer maar sinds kort moet ik bijna wekelijks bijvullen.
Is er een methode om te achterhalen waar het precies vandaan komt ?
Ben er vrij zeker van dat klepdeksel pakking niet meer is. (is vernieuwd)
Koelvloeistof blijft helder (groen dus) en loop niet leeg.
Verder brandt soms check engine lampje op de snelweg , uitlezen met zekering geeft lamdasonde. Komt waarschijnlijk omdat ie onder de olie zit.
Koude start geeft af en toe beetje rook maar niet echt opvallend.
Olie " lijkt " vanuit de koppakking te lekken maar kan ook vanuit distributiekap komen.

Kortom mijn vraag : ik wil zeker weten waar het precies vandaan komt voordat ik te veel geld ga uitgeven. Blok is er nog een met 8 kleppen.
Heb 'm al 10 jaar en hij rijdt verders nog perfect.
Reply

#2
Zuigerveren misschien.
[Image: DKBUEhx.jpg]
Reply

#3
(18-01-2022, 23:38)MrShifra Wrote: Zuigerveren misschien.

Blok is echt aan de buitenkant helemaal nat. daarom is locatie zo moeilijk te bepalen.
Reply

#4
Oh zo bedoel je. Grote kans bij je distributiekap, de O-ring. Dit is het artikelnummer 33278-54E10.

https://i.imgur.com/C4uTEDF.jpeg

Je Swift is trouwens een mk3, geen mk2.
[Image: DKBUEhx.jpg]
Reply

#5
Oh wist ik niet dacht '89 -'96 = Mk2 maar vanaf 92 dus mk3 zie ik.

Kan daar ook verschil in de poelie zitten, ben eens in een optimistische bui begonnen met distributieriem vervangen. Had via kenteken check een setje besteld, maar riem kwam niet overeen. Toen maar weer alles terug geschroefd. stupid Riem was met ronde vertanding zeg maar, mijn poelie heeft rechthoekige vertanding.

Zit bij die nokkenas ook een O-ring die kan lekken?

weet nog evne niet hoe ik foto kan plaatsenCry
Reply

#6
Als jij het chassisnummer neerzet, kan ik voor je de juiste onderdeelnummers doorgeven. Veel van die onderdelen site's met kenteken check zijn niet altijd betrouwbaar wat betreft de juiste onderdelen.

Foto's plaatsen kun je op website's als imgur.com photobucket.com etc. uploaden en de URL's hier droppen.

Die O-ring is een bekende in de Swiftjes.
[Image: DKBUEhx.jpg]
Reply

#7
sorry voor late reactie maar zit momenteel behoorlijk ziek thuis. Dus voorlopig ook niet sleutelen vrees ik. Heb trouwens eerst een momentsleutel nodig.

Mijn blokje in betere tijden https://imgur.com/a/ptwlZ5l
inmiddels dus onder de olie. riem met vierkante vertanding.

Buiten de interne 0-ring van de stroomverdeler zit er ook een pakking tussen blok en alu verdelerhuis zeg maar.

Voor mijn DB-riem geeft onderdelensite op kenteken volgende 3 opties
1: ct568 www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/distributieriem/suzuki/swift-ii-hatchback-ea-ma-bouwjaar-1989-03-2005-12/c606-428-11756/distributieriem-ct568-contitech/p146845.html
2 : ct898 www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/distributieriem/suzuki/swift-ii-hatchback-ea-ma-bouwjaar-1989-03-2005-12/c606-428-11756/distributieriem-ct898-contitech/p145261.html
3: ct824 www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/distributieriem/suzuki/swift-ii-hatchback-ea-ma-bouwjaar-1989-03-2005-12/c606-428-11756/distributieriem-ct824-contitech/p145759.html

Hiervan kan alleen ct568 passen want enige met vierkante vertanding.
probleem is dat als de kitversie wil bestellen met spanrol ( ct568k1 ) ik melding krijg: past niet. (g13a engine ) ik ben er eigenlijk zeker van dat wel de goede is, zelfs kleur spanrol is dezelfde.

met chassisnummer zoeken geeft error melding. (m'n chassis plaatje staat g13ba , blok zelf : g13b )

Zo ziet mijn blokje er nu dus uit : https://imgur.com/a/ENiOP0a

dus opties lekkage mk 2 3 :
1 klepdekselpakking
2 keerring nokkenas poelie-zijde
3 cilinderkop pakking .
4 o-ring en/of pakking stroomverdeler
5 krukas keerring ; alleen als uitsluitend onderkant nat.

Vergeet ik niets? Even voor de zekerheid : er zit dus aan de andere zijde nokkenas geen keerring ?
En kan de nokkenas gewoon beetje naar rechts duwen, keerring vervangen en terug duwen.
( www.youtube.com/watch?v=2R_j0GGCRrk vanaf 4:27 )
Reply

#8
Jij hebt zowiezo geen g13b blok, dat is namelijk van een gti. Maar nogmaals, zet je chassisnummer dan kan ik op EPC naar onderdeelnummers voor je opzoeken.
[Image: DKBUEhx.jpg]
Reply

#9
Dit is een G13BA motortje, zoals op je typeplaatje staat.
Kan je de motor niet eerst schoon maken om te zien waar je lekkage vandaan komt?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.