Suzuki Balto Project Alto + baleno
#1
Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist voorgesteld in wie is wieSmile

hierbij het project waar ik mee bezig ben,

Voordat ik begin eerst even een kleine kanttekening, ik ben geen monteur of andere auto techniek gerelateerde achtergrond, en ben dit begonnen met ik zie wel waar het schip strand of wellicht toch een keer te water komt, ook metaal bewerken doe ik voor het eerst met dit project

Voor mij (hopelijk beledig ik niemand) zit er geen circuit potentie in een suzuki Alto, ik kan niet zelfstandig een ander motor daarin bouwen die circuit waardig is, dus ik dacht waarom zet ik de koets van de alto niet op een chasis / onderstel die wel een beetje deze potentie heeft,

Mijn Alto:
[Image: WhatsApp%20Image%202022-01-03%20at%2009.....jpeg?dl=0]

https://www.dropbox.com/s/qg66gjs7y91m4o....jpeg?dl=0

Ik heb bij ons op de lokale verkoop site Zeelandnet prikbord een Baleno 1.6 sport op de kop getikt met wat schades en 194.000 op de teller voor €200,- deze is voor mijn gevoel echt in goede staat heel weinig roest echter is het blokje echt niet heel Fris, deze rookt maar loopt als een zonnetje,

De baleno 1.6 sport 1999:
https://www.dropbox.com/s/9h1acgtqv7h7ci....jpeg?dl=0

ik heb deze Baleno helemaal gestript en uiteindelijk het dak eraf geslepen,

https://www.dropbox.com/s/t95m5fcexeri4c....jpeg?dl=0

De bodem heb ik ontdaan van de geluidsisolatie en de deursparingen verbreed voor de nieuwe koets van de Alto, (mijn eerste laswerk ooit, heb een Mig apparaat bij HBM gekocht 155, met Fluxcored draad,

https://www.dropbox.com/s/foo17j0qsqt5eh....jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ppv6dnxou7s2yp....jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/z7th9280as448p....jpeg?dl=0

Daarna is de Alto koets voorbereid voor de conversie,

https://www.dropbox.com/s/nksnjm56s3v53t....jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/vcn0h27f6l6510....jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/q1edpx9q5d5w0j....jpeg?dl=0

Samen met m,n Maat een Werkplaats kraantje gekocht (eigenlijk voor motorblokjes) maar die was hoog genoeg om de koets op te pakken, kwestie van slijpen en hijsen

https://www.dropbox.com/s/taojgmc4enohyi....jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/dys6kla93hdewb....jpeg?dl=0

uiteraard van te voren veel gemeten en gepuzzeld hoe het überhaupt zou kunnen passen, eindelijk tijd om het boven op elkaar te zetten39

https://www.dropbox.com/s/3c6v9umu186cjj....jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/zevdjyrexmvo0v....jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/a5gtecttoe1km2....jpeg?dl=0

Zoals je kunt zien staat de alto koets te ver naar achter om het orgineel alto te laten lijken, dit komt omdat de constructie van de koets en chasis van de baleno tegen elkaar heb laten komen, voor de gewicht verdeling is dat niet verkeerd denk ik maar betekend wel het wellicht een beetje gekke neus word, ik durf niet aan beide constructies te zitten, voor het idee heb ik dit weekeind is de achterklep en zijdeur gepast en met wat karton geëxperimenteerd waar de vormen op gaan lijken,

https://www.dropbox.com/s/zx5o3n7q0si7ld....jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ypq77s2r9b4jcw....jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/rasb0lv52vh3xb....jpeg?dl=0

als die 12cm lager zou staan zou het al wat beter smoelen, die orginele poten veren nog amper in omdat hij zo licht is geworden vermoed ik??? dus mijn idee om nu eerst doen is de orginele veren even in te korten om het beeld helemaal goed te krijgen voordat ik verder ga, (de vering word TZT een appart project om dat circuit waardig te maken) en de voorkant ook eerst is beetje vorm te geven het zit nog maar met puntlasjes vast dus kan altijd nog wat aanpassen,

verder heb ik ook een buigapparaat gekocht om zelf een kooi te maken, om het geheel weer een vaste constructie te geven,

Verder heb ik plannen genoeg, motorisch wil ik tzt een donor auto zoeken om naar een J serie over te stappen, 1.8 dan kan ik alles swappen kabelboom tot aan de ophanging en remmen, het lijkt me mooi als ik een J20a kan laten bouwen op de J18a bak met J18 zuigers kop geheel aangepakt, J23a uit amerika zou ook heel gaaf zijn maar geen idee of ik daar aan kan komen,

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, Tongue
Reply

#2
Welkom!

Dit is wel een hele vette carrosserie swap. Ik ben niet zo van Baleno's, maar een J20a lijkt me wel leuk.
Wat de verlaging betreft, er is al een schroefset voor een Baleno van BC-Racing.
Ik houd deze build in de gaten.

Succes!
[Image: DKBUEhx.jpg]
Reply

#3
Welkom Biggrin

Grappig project, je bent al lekker bezig zo.
Succes met de voorruit gang.
Reply

#4
Das een behoorlijke onderneming, dapper!
Ik dacht toen ik de text las, dit past nooit maar als je de foto's bekijkt word t iig aan de achterkant wel vet, een Alto wide-body.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat 39
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#5
@ alle bedankt voor de aanmoedigende woorden!

@ MrShifra yes ik had inderdaad gezien dan BC racing van een liana past op de baleno, maar voorlopig wil ik de build echt budget houden en dan steeds iets upgrade wat er het hardste nodig is,

ik ben weer verder gegaan en heb de standaard veren gehalveerd en stond eigenlijk gelijk goed voor nu, hij is ook ineens super stug , ik weet niet over er mensen zijn die zo wel eens gereden hebben? blaas ik hiermee zijn dempers op? ook heb ik de deuren passend gemaakt zodat ze volledig functioneren,

[Image: 7BeugW8.jpg]

[Image: voVpgUr.jpg]

Verder heb ik zomaar even gekeken hoe de voorkant kan aankleden, 2 opties,

optie 1 alto kap en scherm, deze word dan breed uitgebouwd met het baleno scherm ernaast, maar dat is zomaar een randje van het alto scherm omdat de constructie van de baleno heel hoog zit in het motor ruim nadeel is dat ik dan in het motorruim van alles moet verplaatsen zoals reservoir stuurbekrachtiging ruitenwisser vloeistof bak, relais doos,

[Image: wxpZ1ng.jpg]

optie 2 baleno neus aanpassen op alto koplampen en gril, dit maakt het leven een stuk eenvoudiger maar wel veel minder alto achtig..... Puzzled

[Image: xqQKKE5.jpg]

[Image: 7tbGk5W.jpg]

voor de oplettende kijker 42 ik heb een Subaru impreza bumper op de sloop gekocht, die heeft exact de zelfde breedte als een baleno en ik dacht dat deze bumper hem wat minder rond zou maken maar helaas is het nog steeds een ronde neus, naar de wielen toe is deze iets te lang dus moet heb daarvoor aanpassen, voordeel is wel dat voor deze bumper spullen te koop zijn zoals een splitter en ducks voor rem koeling bijv,

ik heb op de sloop ook nog naar een baleno 1.8 GTX sedan gekeken, deze stond er al jaren en is gesloopt vanwege de KM stand 266.XXX en kapotte bak hier zijn al de ECU stuk kabelboom, bobines en achterremmen af gehaald .... wel zaten bijv de remmen assen er nog op, de beste man wilde voor alles nog 250 euro hebben......

[Image: 4RqlNA0.jpg]

[Image: 7Ajw5nD.jpg]

[Image: uCBlS03.jpg]

zitten er verschillen in de voor schijven / klauwen van een 1.6 sport en 1.8 GTX?

Intussen heb ik om ervaring op te doen spullen besteld om de G16b die erin zit op te frissen, lijkt me leuk om te proberen er nieuwe zuigerveren in te steken en de kop geheel schoon te maken en de kleppen in te slijpen, als ik daar dan de eerste meters op de baan kan maken om sowieso is te kijken hoe dat überhaupt gaat, ook nog een kit om de voorklauwen te reviseren met nieuwe remblokken rondom,

Als laatste misschien is dat offtopic,
het restand van de Alto, ik zou het tof vinden als dat naar een liefhebber gaat, ik hoef er niet veel voor te hebben, de sloop zou mij 50 euro geven, het blokje is een G10b denk ik? injectie in iedergeval met automaat heeft net 104.000 km gelopen met teller rapport! ook de rest van de techniek zit er nog allemaal aan, banden wielen remmen, doe maar een PM als iemand iets nodig heeft!

[Image: ZOHrN4H.jpg]

[Image: BsVl1wP.jpg]
Reply

#6
Dus in je project zit nu een 1.6 liter motor van de Baleno?Je bent er bekend mee dat de bak van de 1.6 niet erg sterk is, vaak problemen geeft?Heb geen idee wat ik ervan moet denken of een Alto of Baleno front. Zit een hoog soort van Frankenstein gehalte. Om het wat gaver te krijgen is wel wat werk. Ik neig om naar Baleno ombouw en daar koplampen en grill van de Alto in te verwerken. Is smaakgevoelig maar ok. Hij komt niet op de openbare weg als ik het goed begrepen heb.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
(05-01-2022, 21:22)Leibniz Wrote: Dus in je project zit nu een 1.6 liter motor van de Baleno?Je bent er bekend mee dat de bak van de 1.6 niet erg sterk is, vaak problemen geeft?Heb geen idee wat ik ervan moet denken of een Alto of Baleno front. Zit een hoog soort van Frankenstein gehalte. Om het wat gaver te krijgen is wel wat werk. Ik neig om naar Baleno ombouw en daar koplampen en grill van de Alto in te verwerken. Is smaakgevoelig maar ok. Hij komt niet op de openbare weg als ik het goed begrepen heb.

Yes klopt origineel is dit een Baleno 1.6 sport, ik heb hem al een tijdje staan en best veel onderzoek gedaan en ook gelezen dat de bakken slecht zijn, deze baleno is ook al wat moe geraakt start met 1 tikje ook na maanden te hebben gestaan bak maakt nog geen enkel gek geluid echter rookt tie met koude motor, en stinkt echt naar verbrande olie, olie verbruik heb ik geen idee van ik heb hem 35 km verderop gekocht enkele reis op stal gezet en daarna nog 1 keer rond het dorp gereden, wat kan je verwachten van een auto van €200,- ik zou het leuk vinden als ik met deze setup 1 of 2 keer op het circuit kan rijden en dan geen hele dag maar 1 of 2 uurtjes als ik mee ga met de echte fanatieke mannen. zou dat echt niet kunnen met deze bak of is het koffiedik kijken?

Dus ik dacht verkoop mijn katalysator en sowieso om te proberen (misschien gaat het wel helemaal mis) koop ik voor €112,- een pakkingset zuigerveren en distributie setje bij autodoc (het is nog niet binnen maar ik hoop dat het past) als ik daarmee een paar uur circuit lol kan beleven ben ik tevreden! het kan natuurlijk helemaal mis gaan en na 5 min langs de kant weggesleept worden, ach dan heb ik nog niet veel verloren en moet ik snel aan wat anders denken en anders rij ik er nog effe mee. voor mij is het circuit rijden ook nieuw (wel veel gekart en gecrost) en wil dat langzaam opbouwen ipv duizende te spenderen met nog steeds kans op de zelfde uitkomst na 5 min weg gesleept te worden,

haha ja frankenstein, er zit nog veel werk in inderdaad om het enigszins fatsoenlijk te krijgen, ik neig ook naar jouw omschrijving, miss nog een klein stukje alto scherm vanuit de koplamp om het net een beetje wide body te geven,

Het bekijken en rommel is klaar tijd om is wat te gaan maken!
Reply

#8
Wat moet je er van zeggen?Je kan geluk hebben dat de bak het heel lang nog houdt of hij kan het binnen een paar uur begeven. Je hebt er geen duizenden euro's in gepompt dus schade kan nooit groot zijn en plezier des temeer. Bouw het en ga je gang, kijk hoe ver je komt, ga niet moeilijk doen wat er fout kan gaan, dan gaat er juist iets fout. Verwacht niks en je komt vaak veel verder,Suzuki's zijn motorisch sterk.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
(08-01-2022, 22:57)Leibniz Wrote: Wat moet je er van zeggen?Je kan geluk hebben dat de bak het heel lang nog houdt of hij kan het binnen een paar uur begeven. Je hebt er geen duizenden euro's in gepompt dus schade kan nooit groot zijn en plezier des temeer. Bouw het en ga je gang, kijk hoe ver je komt, ga niet moeilijk doen wat er fout kan gaan, dan gaat er juist iets fout. Verwacht niks en je komt vaak veel verder,Suzuki's zijn motorisch sterk.

Ja precies, na aanleiding van je reactie heb ik nog wat bakrevisie video's bekeken maar ik denk dat ik het beter maar in elkaar kan laten zitten 42 ziet er heel lastig uit,
zou ik nog rekening kunnen houden met rijden? waar lopen ze op kapot te snel terug schakelen of teveel rammen? zou type olie nog helpen?

ik ben nog iets verder gegaan met het project en heb toch besloten om een 3e optie te overwegen en dat is gewoon de orginele bumper terug te zetten, dit ziet er veeeeeeel meer uit als een alto en daar draait het toch een beetje om, als ik deze nog wat uitbreid met een lip bijv. word dat ook wel netjes, ook heb ik het front van de alto op de baleno gelast en heb rechtsvoor de schermen naar elkaar toe geknutseld, de sprong in de motorkap ben ik niet trots op maar ik zou niet weten hoe ik het anders moest doen, geeft al een heel ander beeld 39

[Image: Tabo4pk.jpg]

[Image: UTKlmlc.jpg]
Reply

#10
Dat ziet er toch puik uit Biggrin
Wanneer alles 1 kleur is.
Dan valt die sprong ook minder op.

Gewoon lekker door knutselen.
Eerst rijden en dan pas dingen gaan reviseren.
Maar dat is mijn mening 45
Reply

#11
(10-01-2022, 10:09)Walter Wrote: Dat ziet er toch puik uit Biggrin
Wanneer alles 1 kleur is.
Dan valt die sprong ook minder op.

Gewoon lekker door knutselen.
Eerst rijden en dan pas dingen gaan reviseren.
Maar dat is mijn mening 45

Thx!!

maar zou je niets doen aan die rokende motor? ik ben bang dat die een tijdje op vollast nog geen 2 rondes uit houd Tongue ik heb nog geen enkele ervaring met suz dus ik kan dat echt niet inschatten.
Reply

#12
Antwoorden op een paar van je vragen, bakolie vervangen kan geen kwaad, als dat regelmatig is gedaan om de ongeveer 40.000km. Het kan ook problemen geven, maar verwacht het niet, 75W90 olie gebruiken ik heb toen van Gomma gebruikt, niks mis mee. Wat wel een probleem is, schakelen altijd met beleid en dan vooral van 1 naar2 en van 3 naar 2, als je het te bruusk doet , hem erin ramt vindt de Suzuki niet fijn. Van 5 naar 3 of 4 naar 3 heb je geen enkel probleem mee, kan je best wat sneller schakelen.Ziet er toch best net uit, vaak is het proberen en hoe vaak je iets last of doet des te beter je ziet wat wel en niet werkt. Als het nog een 4x4 baleno was kon je zo op bospaden gaan rijden wel geinig dan een Alto die in de modder ploetert. Respect voor je inzet, heb zelf ook een lasapparaat gekocht paar jaar geleden maar nog geen kans gehad om uit te proberen.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#13
Weer een Update in het Balto Project,

Bedankt voor jullie complementen 39 39,

@leibniz, thx voor de info! hoe die is onderhouden weet ik echt niet, van 1 naar 2 zal op het circuit nooit voorkomen ik ga geen wedstrijden starten Tongue maar van 3 naar 2 wel heel veel Puzzled en dat is niet zachtjes als je op de motor wilt remmen natuurlijk dan zal die daar wel een keertje op kapot lopen denk ik! goed om te weten 39

het begint me nu ook wel een beetje aan te spreken,
ik heb de schermpjes geheel afgelast, voor het eerst 42 het was een behoorlijke uitdaging want gaatjes erin branden was juist niet zo moeilijk, maar uiteindelijk is het heel goed gelukt al zeg ik het zelf, was echt verbaast toen in het had afgebraamd Tongue

[Image: 6RXn88X.jpg]

[Image: mIEvxl7.jpg]

De motorkap was daarna aan de beurt, die was wat lastiger maar zit er uiteindelijk ook dicht en vast, de constructie aan de binnenkant beetje goed krijgen was effe puzzelen maar het is bijzonder stijf geworden,

[Image: IyI3Vy4.jpg]

https://i.imgur.com/K3HFl1R.jpg

https://i.imgur.com/xYJBQTv.jpg

Verder nog stukje oude motorkap alto in de vorm van de baleno kap geslepen als aansluiting op de koets, en even gepuzzeld met de subaru bumper,

[Image: OonK2Gd.jpg]

[Image: dGuYz1z.jpg]

Dit laatste plaatje vind ik zelf wel het mooiste aanzicht tot nu toe, maar dat betekend dat ik de bumper smaller moet maken, en ik denk dat de verhouding van de bumper af gaat, die ruimte pak je dan in het midden en dan worden die vakken wel heel klein, dus ik denk dat ik het breed laat en de gaten die dan ontstaan opvul met een stukkie blik,

ik heb intussen Buizen voor de rolkooi besteld dat is het eerste grote ding wat moet gebeuren, omdat ik dan de koets er nog af kan halen om alles netjes af te lassen om die dan vervolgens terug definitief erop te zetten, zit er ook meer constructie in hoewel het nu al een behoorlijk stijf geheel is,

de spullen van autodoc heb ik nog steeds niet binnen, blijf maar meldingen krijgen van een poolse DPD vertaalde onzin, ben benieuwd of de zuigerveren straks niet van plastic zijn 42
Reply

#14
Update Balto project,

Net voor de vakantie heb ik nog de spullen van Autodoc ontvangen,
ziet er allemaal netjes uit, geen idee of het ook past,

[Image: hh7DdAz.jpg]

Na wintersport heb ik de alto verder gesloopt, er was geen enkele interesse in onderdelen, leverde €120,- op

[Image: 1WRY3p7.jpg]

intussen ook een Set semislicks met Advan Racing wielen gevonden op MP, banden zijn nankang NS2R zitten er nieuw op, zelf moet ik even wennen aan de 5spaak en de grote, de omtrek is zelfs ietsje kleiner dan origineel das niet verkeerd voor de acceleratie,

[Image: Ou8egaA.jpg]

[Image: QNWzOsF.jpg]

[Image: h1dLtxA.jpg]

Verder heb ik mijn buizen binnen voor de rolkooi, ik heb daar wat mee proef gebogen en gelast om te kijken of me dat ook echt gaat lukken, moet zeggen het proefje gaf hoop,

[Image: pZG5mkJ.jpg]

[Image: WdQ974k.jpg]

[Image: EgCg4JG.jpg]

de las instellingen voor dit staal heb ik nog niet helemaal goed kunnen krijgen dus daar moet ik nog even verder oefenen,

Ik heb gekeken naar de positie van de stoel, als start voor de rolkooi ik ben zelf groot (205cm) en met de koets van de alto vrij ver naar achteren moet de stoel ook verder naar achteren, dat gaat prima lukken, maar hij moet ook naar onderen anders kan ik nooit met een helm en ruimte voor de kooi creëren, toen kwam ik er achter hoe groot die midden tunnel is, waarschijnlijk vanwege de 4x4 variant die er ook is,

ik zie niet hoe ik de stoel veel lager kan krijgen zonder de vloer helemaal aan te passen dat vind ik echt heel jammer dat ik het originele constructieve deel niet in takt kan laten, iemand een idee hoe dat anders kan?PuzzledPuzzled
Reply

#15
De stoelen zitten toch op zo'n rails? Misschien win je een cm of wat door iets te construeren waardoor de stoel lager kan vast aan de bodem met bouten? Iemand anders gaat er niet inzitten of andere stoel erin met minder hoge zitting, als je niet de bodem wilt aanpakken dan is enige een lagere stoel zoeken en rails maken zo laag mogelijk en aanpassen op de gaten van de originele stoel. Misschien zelf een stoel construeren. Ervaring heb je al met lassen en bekleden is ook geen hoge wiskunde. Zelf pas ik ovral in, ben maar 1m71 37
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.