Suzuki Alto RF410 uitlijnen, holokineet en uitlaat
#1
Hoi,

Ik woon in Delft en heb recent mijn eerste auto gekocht en ben nu de eigenaar van een Suzuki Alto uit 2002 1.1 (RF410, 63pk).

Ze heeft nog geen 88d km op de stand staan maar afgelopen week zijn me wat kleine dingetjes opgevallen.

Uitlijnen
Het stuur staat een beetje naar rechts als ik rechtdoor rijd. Ik weet niet of dit echt een probleem is maar zat zelf te denken om de wielen zelf uit te lijnen. Kan dit? Ik heb verschillende tutorials opgezocht maar twijfel beetje aan welke moer ik moet draaien.

Holokineet versleten?
Als ik scherp naar links of rechts stuur hoor ik een tikkend geluid, lijkt erger als ik extra gas bijgeef in de bocht. Na heel wat zoeken op het internet denk ik dat dit de holokineet wel moet zijn. (Of heel misschien nog de toplager van de veerpoot?). Ik had gelezen dat een holokineet normaal heel erg lang mee kan gaan en er lijken geen scheuren in de hoezen te zitten dus niet helemaal duidelijk hoe het ontstaan is. Maar ik heb een paar vragen:
  • Hoe weet ik of het links of rechts zit? Of beste allebei vervangen?
  • Moet ik dan alleen de holokineet of de hele aandrijfas (laten) vervangen?
  • Waar kan ik het beste zoeken naar passende onderdelen? Van de sloop of nieuw?
  • Is dit iets wat je ook zelf kan doen? Ik heb nog nooit aan een auto gesleuteld en heb nu alleen hele simpele tools: schroevendraaiers, bahco en paar moersleutels. Welk gereedschap heb ik nog nodig? Als ik hiervoor verschillend (duur) extra gereedschap moet aanschaffen kan ik het misschien beter laten doen. Als ik het laat doen, wat is dan een redelijke prijs en hoe vind ik een (goedkope) garage? Bijna studie af maar heb een klein (studenten) budget.

Losse uitlaat?
Als ik optrek in lage versnellingen hoor ik een rommelend geluid van rechts achter. Ook als ik ongekoppeld gas geef hoor ik dit een klein beetje. Ik denk dat dit een losse uitlaat is, maar als ik onder de auto aan de uitlaat trek/voel lijkt deze niet heel los te zitten. Welke stappen kan ik nemen om te achterhalen waar het vandaan komt?

Lichte trilling
Bij hogere snelheid, 80-100km/h, lijkt de auto een beetje te gaan trillen. Ook het stuur trilt een beetje. Geen idee waar dit vandaan komt, was ook aanwezig voor ik er wieldoppen op gezet heb. De wielen lijken gebalanceerd met stukjes lood dus was misschien al een probleem en is hierdoor niet (helemaal) opgelost.

Eventueel nog tips voor makkelijke tuning aan de auto? Heb er nu zwarte wieldoppen op maar geef er nog graag een extra twist aan.

Heel wat vragen en krijg graag jullie input! Alvast bedankt. 45
Reply

#2
Uitlijnen nooit zelf aan beginnen, daar heb je toch echt gespecialiseerde apparatuur voor nodig.
De kans dat je dit op de gok goed krijgt is kleiner als de jackpot winnen!

Getik met scherp sturen en dan gas geven duid inderdaad vaak op de homokineet.

Gerommel achterin kan van alles zijn misschien een hitteschildje of iets dergelijks.

Trillen kan ook door een slecht uitgelijnde auto komen.
Met balanceren komen er altijd loodjes op om de boel weer in balans te brengen.

Knakentuning heb ik geen verstand van.
Reply

#3
Het gaat om een homokineet en geen holokineet, kan best zijn dat de hoes is dichtgekit zit of zat Homokineet hoef je dan te vervangen, kan een lastig karweitje zijn om die eraf te krijgen. Zie hier: https://inkoopautos.com/homokineet-kapot...en-advies/ Je kan overigens bij Mister Auto of Autodoc complete assen bestellen met homokineet. Mijn advies is niet dit soort zaken op de sloop te halen, je weet nooit of die nog goed zijn, hier is goedkoop duurkoop, anders zit je over een jaar weer aan te kloten.Met spul dat je hebt kom je niet ver vrees ik, laat het door een beun doen, en hoe je aan een goedkope monteur komt?Goed en goedkoop is een combi die je niet gauw vindt. Ga ergens met iemand praten bij een dorpsgarage wie weet is er iemand die in vrije tijd bijbeunt, doen er velen. geluid is lastig te achterhalen, kan een hitteschild zijn zoals al gezegd of een stangetje. Als ik jou was zou ik van Tunen wegblijven voorlopig, zorg dat je een veilige en fijne auto hebt. Tunen terwijl je auto een mess is spaar je geld voor reparaties, auto kost geld!
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#4
Wat je stuur betreft, airbag eruit, stuur los halen en een tandje naar links draaien en alles terug monteren.
Heb ik bij de mijn Alto ook gedaan. Uitlijnen pas doen als je banden scheef afslijten of cuppen.
Reply

#5
Eigenlijk zou je je auto elke twee jaar moeten laten uitlijnen, rijdt veiliger (wegligging), kost minder brandstof en banden.
Homokineet zou je zelf kunnen doen en onderdelen zijn vrij goedkoop op autodoc, maar dan moet je wel beter dan de gemiddelde hobbyist kunnen sleutelen.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.