Bodem bescherming?
#1
hallo allemaal,

sinds kort ben ik in het trotse bezit van een swift sport uit 2010 (oud model)
helaas heeft hij een paar plekjes met oppervlakkig roest en een beetje vliegroest.
nou heb ik eigenlijk geen zin om alles kaal te schuren en opnieuw te behandelen (been there, done that, not again).
nou lees ik online allemaal berichten van dinitrol, fluid film, owatrol behandelingen die je direct over bestaande roest kan aanbrengen?

nou ben ik een beetje verdwaald geraakt in het doolhof van al deze producten dus vroeg ik me af, wat gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen? misschien nog aanraders?

jaarlijks herhalen vind ik geen probleem zolang ik niet eerst hoef te stralen of te schuren ben ik al blij.

zelf dacht ik aan motip waxcoating (zwart) omdat ik dit lokaal overal kan krijgen.
Reply

#2
Roest behandel je beste door die weg te halen, met staalborstel op haakse slijper afhankelijk of je er goed bij kunt, daarna zinkspray, zelf heb ik er loodmenie overheeen gedaan en dan bitak. Met roestomvormers heb ik geen goede ervaring, bij mijn oude Swift uit 1994 waren de dorpels van binnenuit helemaal doogerot,ondanks zinkspray en wat al niet. Owatrol werkt prima wordt op schepen gebruikt, dus roest weghalen en dan Owatrol.Deze kan je gebruiken: https://seamarknunn.com/acatalog/Owatrol...088GB.html Zal ook wel hier in NL te krijgen zijn. Zoals gezegd heb ik na roest weghalen,loodmenie gebruikt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Wat ik doe is
1. goed ontvetten (afwas middel en water) en siliconen verwijderaar gebruiken.
2. schuren / staalborstel tot zo goed als blank staal.
3. weer goed ontvetten en siliconen verwijderaar gebruiken.
4. roest converter + primer van de action er op.
5. evt 2e laag
6. Goede laklaag er op (motip) + blanke lak
7. als het de onderkant van de auto is gebruik ik Eurol underbody coating spray.

Nooit harde bitumen of soort gelijke troep gebruiken. altijd wax producten.

Alles zit in de voorbereiding en reiniging. als je dat goed doet en erover heen lakt werkt de roestconverter van de action prima.
Reply

#4
(14-09-2021, 10:20)Fawkes Wrote: Wat ik doe is
1. goed ontvetten (afwas middel en water) en siliconen verwijderaar gebruiken.
2. schuren / staalborstel tot zo goed als blank staal.
3. weer goed ontvetten en siliconen verwijderaar gebruiken.
4. roest converter + primer van de action er op.
5. evt 2e laag
6. Goede laklaag er op (motip) + blanke lak
7. als het de onderkant van de auto is gebruik ik Eurol underbody coating spray.

Nooit harde bitumen of soort gelijke troep gebruiken. altijd wax producten.

Alles zit in de voorbereiding en reiniging. als je dat goed doet en erover heen lakt werkt de roestconverter van de action prima.

ik was helemaal vergeten dat dit topic er nog was. ik heb de swift ondertussen ingeruilt voor een nieuwere (2012). roestvrij dus en van plan gewoon fluid film perma film te gebruiken zonder schuren of kaalmaken, het is tenslotte nu nog roestvrij en dat willen we graag zo houden. ik had ook dinitrol 4941 gezien dit is een waxachtig product op bitumen basis dus dan is dit niet geschikt?
Reply

#5
Als je niks weg wilt halen is er niks beters dan een aantal keer per jaar de plekken insmeren met een mengsel van olie en vet dat mag ook afgelopen olie zijn en bijvoorbeeld kogellager of homokineet vet.
Zorg dat je het aanbrengt in een droge warme week zodat het maximaal kan intrekken.
De olie zal diep in de roest trekken en de roest stopzetten het vet zal een beschermd laagje vormen.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.