Alto MK3 storingslampje brand / Code P0400 bij uitlezen.
#1
Hallo allemaal,

Heb een tijdje geleden een Alto MK3 gekocht voor "erbij". Ik was al goed bekend met dit type en ook van deze heb ik al veel plezier gehad. Echter sinds een week of 2 gaat het storingslampje te pas en onpas aan en weer uit. Soms brand het dagen aan een stuk en bij de eerstvolgende keer starten is het weer weg. Soms zie ik het lampje ook dagen niet verschijnen. Aan de auto zelf merk ik helemaal niets, deze rijd gewoon prima met dezelfde trekkracht etc.

Van een bekende heb ik een uitleesapparaat mogen lenen, hier kwam storing code P0400 uitgerold met als beschrijving: Exhaust Gas Recirculation Flow. Ik lees op Google dat dit te maken kan hebben met de EGR klep, maar ook met de lambda sonde. Dit zijn 2 verschillende zaken waarvan mij lijkt dat die niet door de ECU dezelfde storingscode kunnen genereren. Heeft iemand een idee waar ik dit moet gaan zoeken?

Alvast bedankt!
Reply

#2
Ja, de auto zegt het zelf al. Het zit in de EGR of de lambda sonde.

Ik zou beginnen met de EGR, die is waarschijnlijk verstopt en moet schoongemaakt worden. Dat is goed zelf te doen. Hij zit achterop je inlaatspruitstuk met 2 M6 boutjes vast.
Even demonteren, goed schoonmaken en kijken of de storing weg blijft.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#3
Er gaat vaak roet in zitten waardoor die klep niet meer goed kan bewegen en je de storingsmelding krijgt. Goed schoon en gangbaar maken inderdaad.
Defecte lambda sensor geeft vaak een andere foutcode.
Reply

#4
Vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken om de EGR klep los te maken en te inspecteren. Kwestie van een stekker en 2 bouten! Dat is dus de reden dat ik groot fan ben van deze Suzuki, het is allemaal simpel, degelijk en je kunt overal makkelijk bij! Love it!

Maar goed, klep op de werkbank en inderdaad, het bovenste gat zit helemaal dichtgekoekt met roet. Beide gaten vrij gemaakt van roet door middel van krabben met een schroevendraaier en perslucht, de stukjes roet vlogen me om de oren.
Inlaat ook even schoon gemaakt.

Meteen ook gekeken of de klep zelf soepel loopt. Ergens ongeveer in het midden voel ik een heel klein beetje weerstand, geen idee of dit hoort en/of dit kwaad kan.

Ik heb de klep weer gemonteerd en de storing uit de ECU gewist. Hoop dat het hiermee opgelost is. Op hoog van zegen! To be continued...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
2 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.