De Evolutie van de Suzuki IGNIS Automaatbakken
#1
Hoe bevallen de forum leden hier de nieuwere Suzuki's in vergelijking met de vorige generaties?
Hoe is de bouwkwaliteit in de afgelopen 20 jaar verbeted, verslechterd of anderszinds veranderd?

(suggesties voor verbetering in onderstaand modellen tabel welkom!)
Alle Nederlandse Suzuki Ignissen (スズキ・イグニス Suzuki Igunisu) op een Rijtje:


Code:
JAAR - JAAR   MODEL      MOTOR        TYPE AUTOMAAT              
2000 - 2003   Ignis FH   1.3L 1.5L    4-speed automaat
2003 - 2008   Ignis MH   1.3L 1.5L    4-speed automaat
2008 - 2021   Ignis MF   1.2L 1.2L    5-speed robot automaat; Traploze CVT automaat

Hoe zijn de nieuwere gerobotiseerde automaatbakken van Suzuki ten opzichte van de vorige normale automaten? En zijn de CVT traploze automaatbakken betrouwbaarder dan normale oude automaten?
Reply

#2
Minder roest. Verder rijd mijn Swift van 92 net zo fijn als alle nieuwere versies.
39



Reply

#3
Suggestie voor het lijstje: De Ignissen in NL zijn ook geleverd met handbakken. Verder is er nog de Ignis Sport 1.5 en de Ignis X45 (4x4) en is de Ignis hier ook geleverd als Subaru Justy G3X (4x4)

Fun fact: de Ignis heet in Japan Swift. Wat wij hier als Ignis krijgen heet daar Suzuki Kei

Ik heb zelf een tijdje een Ignis Sport gehad en dat beviel me opperbest. Vergeleken met oudere Suzuki's vind ik vooral het (te) lichte sturen van de nieuwere modellen (alle Ignissen, Swifts vanaf 2005) vervelend. Die stuurbekrachtiging is uiteraard fijn bij inparkeren maar op de snelweg veel te licht.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#4
Roest was een probleem vooral bij de swift, die roestte letterlijk weg, afwerking en roestbescherming is beter van Japanse Suzuki's dan van Hongaarse. Wat gebleven is is de betrouwbaarheid; ze staan niet voor niets vooraan qua betrouwbaarheid,value voor money, ja materialen kunnen beter, het kraakt soms in oudere Suzuki's, saai wordt genoemd. Kosten van onderhoud en is redelijk goed zelf te doen. Weetje voor de nieuwelingen in India is Suzuki of Maruti zoals die daar heet de grootste autobouwer. https://www.nu.nl/auto/6058115/klein-in-...laard.html. Er zijn hele leuke reviews over Suzuki te vinden van modellen die we hier helemaal nooit tegenkomen, op youtube kun je genoeg vinden.Er is ook een 7 zitter van Suzuki de XL-7. Suzuki is groot geworden met kleine auto's. Hier wat leuke filmpjes uit de jaren 80: https://www.youtube.com/watch?v=OzcpuRP4f-Y en https://www.youtube.com/watch?v=LlcN3iI1eFY en https://www.youtube.com/watch?v=iYaKRJxmrys. Ron Brandsteder heeft er reclame voor gemaakt, voor als je vriendin je uit je huis gezet heeft is een Wagon R misschien iets voor je: https://www.youtube.com/watch?v=72EP5NSgRwk
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
Hahaha fantastisch legendarische post Leibniz!
Heb erg gelachen om de reclamefilmpje uit eind jaren 90 met de goeie ouwe Ron Brandsteder!
Die uilgeluiden ook snachts bij het uitzoemen geniale reclames werden toen nog gemaakt!
Interessant ik zal alle links bekijken!

Dank SS80 voor de extra info, leuk, ik zal het tabelletje na werktijd bijwerken!
Reply

#6
Hoi allen,
Ik ben net nieuw hier. We hebben altijd Toyota gehad. Het laatst een Toyota iQ.
Nu werd deze te lastig in en uitstappen voor mijn vrouw en na lang zoeken is dit een Suzuki Ignis dec 2017 geworden met een robotautomaat.

Gisteren opgehaald, rijdt erg prettig.
Auto heeft 54.000 km gereden in Duitsland. Kentekencheck en chassisnummercheck geven geen niets bijzonders.

Vanochtend moest ik de auto verzetten.
Ik start, maar bij het wegrijden hapte de koppeling nogal.
Rondje gereden en werd beter.

Garage gebeld en internet bezocht.
Bij kou kan de automaat dit doen, blijkbaar.
Schijnt een bekende klacht te wezen en Suzuki heet er in de loop van de tijd veel aan gedaan. Ik neem aan dat de nieuwe CVT's met een koppelomvormer beter zijn.
De vraag is eigenlijk. Hebben jullie hier ervaring mee? Moet ik iets niet of wel doen? Warmdraaien b.v. Of gewoon doen alsof er niets aan de hand is?
Kans op schade aan de auto?

Enfin,
Graag hoor ik jullie opinie hierover.
Reply

#7
U had al een proefrit gemaakt neem ik aan,toen niks opgevallen?Het kan ook gewenning zijn om hoe je met de gas omgaat of u kunt ook eens kijken of niet met een andere Ignis met zelfde bak eens een proefrit kunt maken of je daar ook zelfde problemen ondervindt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
(20-10-2021, 15:07)Leibniz Wrote: U had al een proefrit gemaakt neem ik aan,toen niks opgevallen?Het kan ook gewenning zijn om hoe je met de gas omgaat of u kunt ook eens kijken of niet met een andere Ignis met zelfde bak eens een proefrit kunt maken of je daar ook zelfde problemen ondervindt.

Dank je voor je reactie.
Nope.
Het is blijkbaar een bekend iets (probleem). Suzuki heeft er dacht ik een terugroepactie mee gehad (niet zeker).
De computer bepaalt hoe de koppeling aangrijpt / het is een normale 5 versnellingsbak, waarbij de koppeling wordt bediend door de computer, zeg maar.
Als het koud is / motor en de rest koud.
Je start, zet hem (haar) in D en geeft voorzichtig gas... dan, haphahahapahahp
Als de motor warm is is er niets aan de hand en rijd ze heel rustigjes weg.
We hadden liever een nieuwer model met CVT, maar waren op dit moment niet leverbaar in onze buurt. Nieuwe modellen al helemaal niet, pas in maart april volgend jaar.
Reply

#9
Duidelijk, ga anders naar een Suzuki dealer en kijk wat voor software erop zit en of er een udpate is gedaan of niet. Meer kan ik je ook niet mee helpen. Misschien dat het met een softwareupdate te verhelpen is.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#10
Dank jullie,
Ik heb het gemeld en gisteren (tot mijn stomme verbazing) kregen we een telefoontje dat er een nieuwe koppelingsplaat in zal worden gezet. Onder garantie dus :-)
Ik heb het nog niet gehoord, maar misschien zat er nog een terugroepactie in deze auto.
De auto komt uit buitenland. Zelf heb ik kentekencheck en chassisnummercheck gedaan. Geen bijzonderheden zijn er gemeld.
Maar hopelijk is het dan over.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.