Groot Groter GROOTST: Accu Suzuki IGNIS
#1
Gebruiker Leibniz raadde mij aan
"Zet er als je hem koopt een iets zwaardere accu in"

1. Wat is de maximale "standaard" maat accu wat er in hoort?

2. Wat zou de absoluut grootst mogelijke maat accu kunnen zijn die nog net erin past, maar welke met modificatie aan de accuhouder (bijv twee stalen riemen of acht van die hele grote zware tiewraps?) de accu met de chassis zouden kunnen bevestigen?

Ik wil namelijk gebruik maken van een campingbox achterin, langer verlichting aan kunnen laten, enz. De huidige accu is daarvoor nets iets te klein voor.

Tips en Tricks welkom!
Reply

#2
Je zal dan ook rekening moeten houden of je dynamo dat wel aan kan!
Reply

#3
Graag een toelichting over wat er wordt verstaan onder "of een dynamo dat wel aan kan".

Omdat gebruiker Leibniz me adviseerde om een Grotere accu te nemen, vroeg ik me af wat de grootste accu zou kunen zijn voor deze wagen.

Is het niet zo dat, bij gelijkblijvende voltage, hoe groter de accu capaciteit (Ah), des te beter voor de auto, de dynamo, de startmotor en de gebruiksduur van alle elektrische componenten?

Ik dacht juist dat een dynamo bij een grotere accu capaciteit (Ah) het juist makkelijker heeft omdat de "maximale eind capaciteit" niet snel bereikt wordt, waardoor de dynamo niet snel aan zijn plafond komt en de accu langer mag blijven doorladen.

Is het niet zo dat juist bij een te kleine accu, nadat deze snel vol zit, doorpompen van stroom vanuit de dynamo het zwaar heeft omdat (om overvoltage in de accu te voorkomen) uitgezet moet worden en dus voor niks draait, of niet uitgezet wordt en met meer weerstand stroom doorpompt, warmer wordt en sneller slijt, omdat de kleine accu al snel vol zit.

Kortom graag een technische toelichting bij die citaat.
Bijvoorbaat dank!
Reply

#4
Ik had een Swift sedan 1.6 vroeger, en die had een kleine accu, 35 Ah daar had ik 45 erin gezet. In mijn Baleno zat een 45Ah en daar zit nu 54Ah. Weet niet wat er nu in zit bij jou, maar zou niet extreem gaan wat je dynamo moet dat bij kunnen benen heb ik begrepen. Ik ga er vanuit dat je geen extreme verbruikers hebt, tv, Boomboom box of hoe zoiets heet, camera's start stop systeem. Ik zou als je 35 Ah erin hebt, niet hoger dan 45 of 50Ah , 54Ah is dan overkill.Mooi ook als je langere afstanden rijdt kan die mooi worden opgeladen. Fysiek ja dan moet je wel wat knutselen maar dat stelt niks voor, zorg dat je onderhoudsvrije accu hebt, en dat die heel goed vastzit. Anders maak je er een stevige stand waar de accu niet kan schuiven of los kan schieten. Veel meer is het niet, waarschijnlijk zullen de klemmen niet passen op de zwaardere accu , heb je een verloopklemmen voor.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
Stel dat er in jou Ignis een accu van 44 ah (ampere uur) in zit en je dynamo levert max 50 ah, dan zal met normaal gebruik je accu lekker vol blijven.
Een overkill kan niet gebeuren omdat je spanningsregelaar het overtollige naar massa laat vloeien.

En als jij dan een (extreem voorbeeld) 100 ah accu er in zet, dan zal de accu hooguit voor 50% opgeladen worden, je rijd dan altijd met een half lege accu!
Dat is slecht voor de accu en verkort erg de levensduur van de accu, daar komt bij dat de dynamo ook altijd op de toppen van zijn kunnen draait.
Dus ook bij die verkort je enorm de levensduur.

Samenvattend bereik je dus precies het tegenovergestelde van wat je beoogd.

Wat Leibniz al aangeeft een paar ah hoger kan wel, maar overdrijf het niet.
Reply

#6
Dank jullie beiden heren! Zeer goed uitgelegd. Het antwoord op mijn beide oorspronkelijke vragen is hiermee gegeven, en beargumenteerd.

Er zit momentele een zeer oude 44Ah accu in de Ignis, deze zal ik vervangen met een Exide of Bosch accu van maximaal 52 Ah.
Reply

#7
Graag gedaan, maak maar een mooi logo voor me dat kan jij goed weet ik uit ervaring39
Reply

#8
Als je toch een nog grotere accu wil plaatsen is er wel een methode. Je zou dan ook een sterkere dynamo kunnen plaatsen.
Dat wordt vaak gedaan bij terreinwagens met een lier. Deze vragen namelijk veel power.

Je Ignis is voorzien van een M-serie motor. Een M15 of M13. Nu heb je het geluk dat de Suzuki Jimny eveneens voorzien is van een M-serie motor. Ik zou mij kunnen voorstellen dat er voor de Jimny sterkere dynamo's leverbaar zijn aangezien dit een terreinwagen is en dat deze dan op de motor van de Ignis passen omdat ze dezelfde familie motoren delen.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#9
Ik heb een accu gekocht in oktober 2014 bij van Cranenbroek ( waar ze van alles en nog wat verkopen, tuinspullen, kleding, compressoren, accu's etc. Die heeft me 45 euro gekost 54 Ah. Ik kocht een Exide in dec 2019. Die liet me mooi in de steek en sinds maart heb ik gewoon terug die van de Cranenbroek erin teruggezet en geen centje pijn. Is van Lotusgeräte. De Bosch die zou mij bij de lokale auto onderdelen boer ergens 110-120 euro kosten. En 7 jaar nu zowat voor 45 euro, ik vind het een geweldige accu.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#10
Interessante toevoegingen!
Net als je denkt dat de topic gesloten is/wordt, beginnen de beste gesprekken pas op gang te komen Wink Smile

- Bo652 Dank voor uw compliment Smile Toevallig ook hiervoor op E38 forum gezeten? Smile

- SS80 Leuke tip, ik zal informeren naar wat de extra kosten voor een sterkere Jimny dynamo zijn en dit in mijn achterhoofd bewaren als een toekomstige upgrade. Ik ben alleen bang dat een 25% sterkere dynamo ook 25% meer motor vermogen afsnoept, of niet?

- Leibniz, goede tip want ik stond op het punt om een Exide EA530 Premium Carbon Boost 53 Ah aan te schaffen voor 60 euro bij online-accu.nl (omdat ik elders op een forum gelezen dat dit een van de meest betrouwbare accumerken is, en dat onder andere politiewagens met Exide accus zijn uitgerust?) maar uit uw verhaal komt naarvoren dat je ook met Exide pech kunt hebben. Wat ging er stuk aan de Exide in 2019? Wat zou het "kwaliteitsverschil" kunnen verklaren tussen het bekende jonge Exide, en het relatief onbekende oude Lotus Geräte?

Op de online catalogus van Cranenbroek.nl vind ik alleen een "slanke, normale" 44 Ah Lotus Geräte, en een 60 Ah accu die alleen helaas kwa formaat te breed is. Ik vind daar geen 54Ah accu.

De Nederlandse Online-accu.nl biedt naast de Exide ook een VARTA Silver Dynamic 54Ah aan voor 68 euro
Ten slotte zie ik daar ook een BOSCH S5 002 54Ah voor 75 euro.

Wat is wijsheid? Exide, Varta, Bosch of Lotus Geräte? Welke zou het meest betrouwbaar zijn en de beste techniek bevatten?
Reply

#11
Ik heb me er een beetje in zitten verdiepen en accu's die kunnen best een tijdje gestaan hebben ergens in opslag, met temp. schommelingen etc en dan neemt laadcapaciteit af. In de winter weten we allemaal dat de accu meer en harder moet werken. Misschien heb ik gewoon pech gehad met de Exide. Ik heb daarvoor in mijn andere Suzuki een accu gehad die ook toen bij Halfords verkocht werd bij een schimmige kringloper gekocht nieuw en die deed het 4- 4,5 jaar. Schijnt een gemiddelde te zijn.Met de Lotusgeräte heb ik of heel veel geluk gehad of ze zijn gewoon goed, een onderhoudsvrije accu is het.Zelfs in een van de koudste winter starten,klein beetje haperen, maar startte wel.

Ik heb van hetzelfde merk een auto krik gekocht een grote en die tilt de auto hoog genoeg op zodat ik de oprijbanen er gewoon onder kan schuiven. Ja je kunt erop rijden, maar ben geen geduldig persoon en als ik teveel gas geef rij je erover heen en bam heb ik schade is me ooit 1x overkomen. Gelukkig was schade zeer beperkt.Prima ding, enige opmerking die ik erover heb is dat de hefboom uit 2 delen bestaat en die met bout vastzit. Misschien die eens laten vastlassen en iets inkorten, maar voor de rest? Kostte me toen iets van 99 euro.

Denk dat je een oude folder hebt bekeken, oprichters van Van Cranenenbroek hebben ruzie dus in de filialen is veel niet goed meer te krijgen helaas. Was altijd leuk shoppen, je kon er voor veel terecht, kleding, autospullen, heb daar een automatische lichtsensor gekocht voor mijn auto voor 15 euro, en die werkt gewoon.

Ik zou zeggen, kijk naar produktiedatum van een accu, koop bij de Action een druppellader en laat die de accu eens in conditie brengen. Druppellader merk Dunlop , hier een review van iemand: https://www.elektormagazine.nl/news/revi...er-trainer en ik heb die ook maar een ouder model, behalve behuizingkleur en Liftec als merk identiek.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#12
(28-06-2021, 02:27)Eftegarie Wrote: - Bo652 Dank voor uw compliment Smile Toevallig ook hiervoor op E38 forum gezeten? Smile

Ja dat kloptBiggrin
Reply

#13
Dank Leibniz voor de leuke review over de autokrik. Lekker on topic ook heheh Smile Leuke details over de ruzie tussen de oprichters van Van Cranenbroek. Alles heeft een oorzaak, en een gevolg.

Over oprichters gesproken, het schijnt dat tegenwoordig vrijwel alle Bosch accu's gewoon door EXIDE fabriek gemaakt worden. Las ik op een paar plekken online. Maar of dat ook waar is geen idee. Ik zou eens wel voor de grap in een accu-fabriek willen kijkje nemen hoe die dingen gemaakt worden. Bij nader inzien vanwege gezondheidsnadelen misschien toch geen gezond idee heheh.

Ik wacht nog even kijken of mijn oeroude Duracell de winter doorkomt zoniet besluit ik dan wat ik neem.

Bo652 leuk om te horen! ik had een muisgrijze 728i, oftewel "Aspen Silber" zoals in de Duitse folder genoemd.
Wat was jouw droomslee hiervoor?
Zijn er nog meer leden die "het licht hebben gezien" en van E38 kamp naar SUZUKI zijn geswitched? Smile
Reply

#14
Denk niet dat je hier nog een ex E38 bezitter tegen komt, ik heb een 750i en een 750 iL gehad.
Er is me iets heel vervelends overkomen waar ik niet over ga uitweiden, laten we het er maar op houden dat ik een lesje in nederigheid heb gehad.
Na weer enigszins overeind gekrabbeld te zijn op zoek gegaan naar een zo goedkoop mogelijk karretje, dat is toen een Toyota Starlet geworden die ik gekocht heb voor 100 euro.
Zal een lang verhaal kort maken, moest nog 80 euro in voor de apk, daarna 4 jaar in gereden zonder extra kosten, in maart verkocht voor 500 euro met een apk van bijna 14 maanden er op, die missie was dus wel geslaagd45
Reply

#15
(28-06-2021, 18:44)Bo652 Wrote: Er is me iets heel vervelends overkomen waar ik niet over ga uitweiden, laten we het er maar op houden dat ik een lesje in nederigheid heb gehad.

Starlets zijn onverwoestbaar, zijn aan de prijs in nette staat, dus je hebt er echt een koopje aan gehad. Voor BMW heb je diepe zakken nodig of heel veel zelf kunnen. We hebben hier 2 bekeerden, hahaha. @Bo652, heb je nog steeds de Baleno, en zijn de probleempje opgelost, is natuurlijk geen BMW qua rijden, maar je loopt er niet op leeg.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#16
Mooi verhaal (en bekentenis) Bo652! Helaas heel herkenbaar.
Ook met mijn E38 728i is er op het eind iets heel vervelends overkomen, waar ik hier niet over ga uitweiden. Laten we zeggen dat ik een lesje heb geleerd in nederigheid, waarna ik de boel kon loslaten en laten gaan.

Vanuit een schone lei beginnend is een Suzuki auto (in exact dezelfde aspen silber) een hele verfrissende start.

Vriendin en ik, maar met name vriendin, zullen van de winter die stoelverwarming in drie standen wel gaan missen, maar voor de rest heel gelukkig met Suzuki.

Hoe bevallen de nieuwere Suzuki's in vergelijking met een of twee generaties terug?
Ik zal een nieuwe topic openen hierover, nieuwsgierig naar de evolutie van de Ignissen vanaf 2003:
https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=29964
Reply

#17
Wat de stoelverwarming aangaat?Daar zijn setjes voor te krijgen, en om zelf in te bouwen. Elektrisch gedeelte niet zo spannend, je stoelen dat kan wel iets spannender worden Biggrin. Ik kan je geruststellen, Suzuki's worden heel snel warm, was met mijn swift sedan zo en met Baleno idem. Dus die verwarmde stoelen ga je niet missen, al de verwarming uitgeprobeerd, want je wilt niet dat als het koud is de boel het niet doet?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#18
Goede tip! Ik zal eens binnenkort met koud bewolkt weer eens de verwarming even open draaien.

Saillant detial: mijn oude luxueuze 7 serie had een keer een radiator defect midden in de zomer, waardoor de motor oververhit raakte, en ik bij 32 graden buitenlucht temperatuur met open verwarming moest gaan rijden om de motor af te koelen en de schade te beperken, richting de garage gereden. De auto rijdt dan op de chauffeur, ipv andersom.
Reply

#19
Hoop dat jij en Bo652 niet in therapie moeten vanwege trauma's met BMW, er is overigens een ander BMW rijder overgestapt van BMW naar een Suzuki: https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...#pid548679. Overigens ben ik wel een liefhebber van een X5 eerdere versies en van 7 series. Een maat van me heeft een Z3 vind ik ook erg geinig. Zou zelf liever een Lexus RX 450h nemen, voorgaande generaties, de nieuwere grill vind ik erg lelijk! puke
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#20
Nee hoor geen trauma kan het alleen helaas niet meer betalen.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.