Dagrij verlichting Vitara koppelen met achterlicht
#1
Goede dag,

Deze vraag gesteld aan verkoper van de dealer.
Gaat om een Suzuki Vitara uit 12-2016.
Auto 2 maanden in bezit, maar de verkoper begint over wettelijke regels en het mag niet ba bla. Vandaag even gegoogled en dat blijkt dus niet waar.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/d...chterlicht

Rij 2 x per dag door een tunnel en deze uitvoering heeft geen automatische inschakeling van de verlichting.

Wie liep er tegen het zelfde probleem aan en heeft dat kunnen oplossen?

Als het niet makkelijk te doen is dan wil ik ze nog even wijzen op het feit dat het wel mag. Maar als ik het eenvoudig zelf kan doen ga ik de verdere discusie niet aan.
Reply

#2
Ik heb dat ook bij mijn S-Cross.  Dagrijlichten branden, maar achterlichten niet.

Als dat softwarematig aan te passen is, ben ik ook wel benieuwd, maar zelf doen met extra draad trekken, lijkt mij ook nog een hele klus.
Ben ook wel benieuwd nar de reacties hierop van de kenners van het product.
Je kunt je leven niet meer dagen geven, maar je dagen wel meer leven.
Reply

#3
Even inhaken op de topic, ik had jaren geleden in mijn Baleno een module ingebouwd zodat mijn 3e licht gaat snelller knipperen bij remmen. 1x apk bij dealer laten doen ivm met actie 20 euro. Hij zei dat het niet mocht, uitgezocht en het mocht, 3e remlicht knippert aantal keren en wordt 'solide' dus het mocht, maar hele discussie en gezwam van APK meester van de dealer. Ik had gelijk en auto werd alsnog goedgekeurd. Je kan draden naar achteren trekken zodra je dagrijverlichting aanzet dat dan ook je achterlichten aangaan. Dat kan je doeb met een relais. Is goed te doen en ja is even tapijt weghalen en netjes in kabelgoot etc doen en solderen aftapen en vergeet niet een plastic tab te maken en erop waar het voor dient, kan je bij problemen zo achterhalen waar het probleem kan liggen. Overigens heb ik een aftermarket set gekocht voor automatisch lichten aan bij donker en met hulp van buurman ingebouwd.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#4
Volgens mij gaat dat niet lukken.
Dagrijlampen zijn T20 W21/5W lampen, en bij starten gaat alleen het 21W deel van de lamp branden, die wordt omgeschakeld naar het 5W deel als de hoofdverlichting aangezet wordt. (gelijk aan standlichten)
Als je een draad trekt naar de achterlichten, zal het 21W deel ook blijven branden als de hoofdverlichting wordt aangezet, en dat is wel verboden, als de dagrijlampen gelijk met de hoofdverlichting blijft branden.

Zou het niet softwarematig aangepast kunnen worden, want bij nieuwere versies werkt het achterlicht wel icm dagrijlampen.
Je kunt je leven niet meer dagen geven, maar je dagen wel meer leven.
Reply

#5
Zelfde vraag: kun je bij de Suzuki Ignis style 2023 software matig aanpassen dat de achterlichten gelijk met de dagrijverlichting aangaan?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.