Vier Nieuwe Coaxiale Speakers: Keuze uit Hertz of Pioneer
#1
Voor het vervangen van de 4 standaard speakers in mijn Suzuki Ignis 2004 zit ik te twijfelen uit de volgende twee opties:

Hertz DCX 100.3 autospeakers coaxial 2-weg
Pioneer TS-G1020F autospeakers coaxial 2-weg

Pioneer levert voor dat geld 2 speakers, terwijl Hertz voor een hogere prijs vermoedelijk maar 1 speaker levert denk ik.

Ik heb de autoradio al vervangen door een Continental TR7412UB-OR Bluetooth / MP3 / FM Autoradio. Fantastisch robuust spartaans radio met een merkbare verbetering in het geluid waarmee ik nu ook mobiele gesprekken handsfree kan opnemen en ophangen.

Terug naar het muziek/audio gedeelte. Een zuivere natuurgetrouw midden is het belangrijkste voor mij (klassiek/pop/vaporwave/zang).

Ik wil geen aparte dure versterker/componentset nu.
Ik wil de best klinkende coaxiale speaker van 10cm.

Wat is jullie ervaring met Hertz en met Pioneer?
Wat hebben jullie zelf en hoe klinkt dat? Idea Alvast dank!
Reply

#2
Ben geen audiofiel als er maar redelijk geluid uitkomt zonder gekraak of zo. Ik heb een sd card met 2 gig muziek erop, radio gezwam luister ik gewoon niet, erger me eraan. Liefst favo muziek aan en rijden. Dat gebonk dat de hele auto trilt is niet aan mij besteed. Paar jaar terug wilde ik andere iets betere speakers, JBL erin zetten. Niet slim want ik had eerst moeten kijken wat erin zat, en dat waren JBL speakers. Gewoon goed genoeg voor mij dus. Ik heb wel een double DIN android erin gezet in mijn Baleno , gekocht via Banggood of Aliexpress, werkt al jaren prima. Weet niet of dat in je Ignis ook mogelijk is. Je kan ook op MP kijken voor speakers, scheelt je ook wat geld, moet er wel wat meer geduld voor hebben.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Een update na het inbouwen van de 4 nieuwe coaxiale speakers:

2x Pioneer TS-G1030F 240W 3-weg coaxiaal 10cm (dashboard)
2x Pioneer TS-A1370F 300W 3-weg coaxiaal 13cm (achterin)

Het geluid is wezenlijk verbeterd en het was relatief makkelijk in gebouwen.

(Het moeilijkste was dat de standaard draden erg kort waren en dat de standaard plastic pluggen opengebroken moesten werden om de metalen plugjes daarbinnen te bevrijden die dan weer op de juiste polen bevestigd konden worden. De pioneers hebben van-elkaar-af-staande, uit-elkaar-staande lipjes, terwijl de IGNIS een bij-elkaar-staande connectorpluggen heeft, waar je dus niks aan hebt.)

Eenmaal ingebouwd heb ik goed geluisterd naar wat plus en min was. Bij een incorrecte fase hoor je een raar geluid als of je onder water zit. Even de fase omdraaien en je hoort weer vol geluid.

Ik begon met achterin, fase correct.
Daarna alleen linker voor in dashboard speaker aangesloten, en de balans op links gedraaid.
Zodat alleen de twee linker speakers voor en achter klonken.
Toen heb ik weer de fase gecontroleer door de voorste speaker plus / min om te draaien.
Het onderwatereffect was minder maar toch merkbaar wanneer de plus en min goed aangesloten waren, dan was het geluid iets voller.

Als laatste stap heb ik de fader naar voren gedraaid zodat enkel de voorste dashboard speakers klonken.
Fase goed ingesteld en zodoende weet ik zeker dat alle 4 speakers in mijn IGNIS in fase klinken.

Ik denk dat veel mensen dit niet weten of er geen moeite voor nemen, waardoor het geluid nog slechter klinkt.
Wil je het maximale halen uit je 10cm speakertjes, dan zou ik deze methode aanraden.

Het geluid is nu prima vol te houden uit deze kleine speakertjes, en dat zeg ik als audiofiel Smile
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.