Automaatbak Ervaringen IGNIS GLS 1.5 2004
#1
Hoi beste mensen
Heb onlangs een Suzuki Ignis GLS 1.5 Automaat gekocht
Een "naadloze transitie" van BMW 7 serie E38 2000 Automaat.
Geen sarcasme, want mijn vrouw en ik zijn Echt blij met deze auto (en deze forum) 39

Onze Suzuki schakelt wel gewoon goed, alles werkt, naar het is schakelen is soms voelbaar (niet hoorbaar). Je voelt hem dan echt van de ene in de andere gaan.

Hij schakelt dus niet ongemerkt. Het is dus Niet zo, dat je niet door hebt dat ie schakelt. Soms zelfs voel je de auto (van 1 naar 2, of 2 naar 3) licht stoten. (Voelt wel iets maar hoort geen geluid daarbij).

Aangezien ik geen vergelijkingsmateriaal heb met andere Suzuki (Ignissen), weet ik niet of dit normaal is, of dat deze automaat (op den duur) voor een langere levensduur:

A) nagekeken moet worden. Idea
B) ATF olie en filter ververst moet worden. Puzzled
C) helemaal gereviseerd moet worden. Cry

Wat is jullie mening bij de bovengenoemde drie punten A) B) C)?
Iemand al ervaring met automaatbak + filter helemaal verversen?
Iemand al ervaring met automaatbak volledig reviseren met nieuwe onderdelen?
Reply

#2
Laat de olie maar zitten, als die nooit is vervangen, maar wellicht dat iemand meer kan zeggen over automaat van een Suzuki, hem een beurt geven kan je makkelijk zelf doen, en je kan overal goed bij. Zelf nooit automaat gereden, Suzuki maakt geen verfijnde automaat bakken. Handbak wil ook wel eens stroef gaan, als je met beleid schakelt, vooral van 3 naar 2 en van 1 naar 2 doe je dat best niet te bruusk. Zelf was ik voor een handbak gegaan, maar jij moet ermee rijden.Suzuki maakt betrouwbare auto's, er kan best wat stuk gaan, onderdelen die aan de prijs zijn zijn de push clips om rondom portier bekleding vast te zetten, kofferbak etc bij de dealer, bij Alie te krijgen voor stukken minder,lampjes dashboard,tellerbak zijn aan de prijs. 4-5 euro p/s is heel normaal. Goede onderdelen kan je bij Mister Auto bestellen of via Autodoc. Kosten gaan je niet de kop kosten en je kan hem best wat opleuken, met zo'n bull bar en zij bars, spoilertje. We zien graag foto's verschijnen.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
(11-06-2021, 15:19)Eftegarie Wrote: Hoi beste mensen
Heb onlangs een Suzuki Ignis GLS 1.5 Automaat gekocht
Een "naadloze transitie" van BMW 7 serie E38 2000 Automaat.
Geen sarcasme, want mijn vrouw en ik zijn Echt blij met deze auto (en deze forum) 39

Onze Suzuki schakelt wel gewoon goed, alles werkt, naar het is schakelen is soms voelbaar (niet hoorbaar). Je voelt hem dan echt van de ene in de andere gaan.

Hij schakelt dus niet ongemerkt. Het is dus Niet zo, dat je niet door hebt dat ie schakelt. Soms zelfs voel je de auto (van 1 naar 2, of 2 naar 3) licht stoten. (Voelt wel iets maar hoort geen geluid daarbij).

Aangezien ik geen vergelijkingsmateriaal heb met andere Suzuki (Ignissen), weet ik niet of dit normaal is, of dat deze automaat (op den duur) voor een langere levensduur:

A) nagekeken moet worden. Idea
B) ATF olie en filter ververst moet worden. Puzzled
C) helemaal gereviseerd moet worden. Cry

Wat is jullie mening bij de bovengenoemde drie punten A) B) C)?
Iemand al ervaring met automaatbak + filter helemaal verversen?
Iemand al ervaring met automaatbak volledig reviseren met nieuwe onderdelen?

A) Alleen als de automaat schokken gaat vertonen tijdens overschakelen, of veel lawaai gaat maken.
B) Zou kunnen, als er een aftapplug is en/of filter. In m'n vorige Astra zaten beide niet, dus in 10 jaar nooit de olie vervangen en 2 ton mee gereden.
c) geen ervaring.

(11-06-2021, 18:49)Leibniz Wrote: Zelf nooit automaat gereden, Suzuki maakt geen verfijnde automaat bakken.

Zonder ervaring zeggen dat Suzuki geen verfijnde automaat bakken maakt?

Ik rijd al jaren Suzuki's met automaat en die schakelen heerlijk. Tot nu toe een Swift MK2 (2 jaar), een Baleno station (7 jaar) en nu de Alto met automaat.
Kan niet echt veel verschil merken met andere auto's die ik met automaat reed. En dan heb ik het over totaal zo'n 25 jaar automaat rijden.
Reply

#4
Fantastisch dank voor de antwoorden!

Ik ben wat wijzer geworden en heb besloten om de zeer zeer lichte schokjes die maar af en toe sporadisch optreden tijdens de automatische schakeling allemaal lekker voor lief te nemen en ermee te rijden totdat er een overduidelijke mankement optreedt, zoals een veregering of een verandering in het schakelgedrag / geluid van de automaatbak.

Is het voor de automaat overigens beter om heel rustig op te trekken als je uit een zeg rotonde/stoplicht wegrijdt, of is het beter als je trefzeker gasgeeft zodat de automaat meer vermogen als speelruimte heeft om door te schakelen?

Is vanaf stiltand kortom "Rustig" wegrijden of "Daadkrachtig" wegrijden beter, voor een Suzuki automaat?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.