Apk afkeur reparatiekosten MK3-95'
#1
Hey.

Zojuist mijn Swiftje bij de officiële Suzukigarage afgekeurd om volgende redenen:

- Voorpijp toont lekkage, deze moet vervangen worden.
- De mantels van de remslangen zijn doorgeroest.
- Het wiel rechtsvoor draait zwaar i.v.m. een vastzittende remklauw.
- De remschijven en remblokken aan voorzijde zijn aan vervanging toe i.v.m. slijtage en roestranden.

Geschatte reparatiekosten volgens Suzuki: €1.455,-

MIJN VRAAG:
Is dit kostenplaatje reëel en is het de moeite waard? De auto koste mij twee jaar geleden 450 euro en kwam vorig jaar nog zonder problemen door de keuring heen. Snap best dat er dingen vervangen moeten worden hoor. Maar die prijs. Het vervangen van de voorpijp alleen kost al €575,- Graag jullie mening, ervaring, opmerkingen van wat ik het beste kan doen in jullie ogen in deze situatie. Het liefst rijd ik ermee door maar dan moet ik al mijn geld opzij zetten Smile

Swift Spirit 1.0 MK3 1995 Automaat
KM stand: 145.000
Geen olielekkages, roest etc.
Reply

#2
Denk dat dit bij de eerste de beste redelijke garage hooguit de helft moet kosten.

Mocht je in Noord-Holland wonen dan weet ik wel wat adressen voor je.
Reply

#3
Klinkt inderdaad wat hoog. Misschien bedoelen ze de katalysator? Die zijn vaak erg duur. Verder is er ook een hoop goed zelf te doen.

Misschien kan je de uitlaat ook wel lassen? Een remklauw reviseren is best goed zelf te doen, of vind een 2e op de sloop ergens. Remslangen vervangen & remmen ontluchten is zeker goed zelf te doen. Schijven en blokken vervangen ook.

Voor de remonderdelen bestel ik meestal hier: www.autopartsonline.nl goed betaalbaar en snelle levering.

Ik wil je er ook best mee helpen, ik zit in Vlissingen.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#4
Ik vraag me af waarom je met je wagen naar een Suzuki garage ging voor APK? Dat is vragen voor om problemen; die vinden namelijk altijd wel wat om je wagen op af te keuren.

Heb je een apk-afkeurformulier gekregen? Zo niet, dan zou je nog eens een apk kunnen proberen bij een onafhankelijke garage die wat soepeler is en alleen apk's doet. Daar ga ik ook altijd heen, vind dat hun het meest objectieve advies geven.

- Voorpijp toont lekkage, deze moet vervangen worden. Kan ook dichtgelast worden, of met gungum reparatie pasta dichtgesmeerd
- De mantels van de remslangen zijn doorgeroest. Zolang het metaal niet zichtbaar is door de rubber, is dit geen afkeur, barsten in de rubber ook niet
- Het wiel rechtsvoor draait zwaar i.v.m. een vastzittende remklauw. Moet gangbaar gemaakt worden.
- De remschijven en remblokken aan voorzijde zijn aan vervanging toe i.v.m. slijtage en roestranden. Vraag me af of die hierop afgekeurd kan worden, hooguit een aandachtspunt. Als de remkracht gehaald wordt en niet meer dan 30% remverschil tussen links en rechts, Waarschijnlijk hang dit samen met de vastzittende remklauw.
Reply

#5
Ben even zo vrij geweest om alle onderdelen nieuw op te zoeken. Ik kom op 225 euro aan onderdelen voor 2 nieuwe remschijven, remklauw revisie set voor beide remklauwen, remblokken, remleidingen voor de voorste klauwen en een katalysator. De Suzuki dealer is dus knetter gestoord. als je een krik, wielsleutel en wat basic gereedschap hebt zou ik lekker zelf gaan prullen.
Reply

#6
(03-06-2021, 09:36)cabrio_rob Wrote: Ik vraag me af waarom je met je wagen naar een Suzuki garage ging voor APK? Dat is vragen voor om problemen; die vinden namelijk altijd wel wat om je wagen op af te keuren.
Had toen een aan aankoopkeuring gedaan. En dat was gewoon heel schappelijk. De apk was daarna ook zonder problemen. Maar nu met onderhoud denk ik er wat anders over.

Heb je een apk-afkeurformulier gekregen? Zo niet, dan zou je nog eens een apk kunnen proberen bij een onafhankelijke garage die wat soepeler is en alleen apk's doet. Daar ga ik ook altijd heen, vind dat hun het meest objectieve advies geven. Nee deze heb ik niet gekregen. Alleen een factuur formuliertje en een omschrijving van de apk punten en aandachtspunten. Niet dat rdw papiertje met goedgekeurd of afgekeurd.

- Voorpijp toont lekkage, deze moet vervangen worden. Kan ook dichtgelast worden, of met gungum reparatie pasta dichtgesmeerd
Deze hebben ze geprobeerd dicht te smeren, zit een witte pasta op maar heeft niet goed gewerkt. is idd voorpijp met katalysator. Een andere garage gebeld die deze klus voor 300 kon klaren. Scheelt al 275 euro. Geeft mij al wat hoop!

- De mantels van de remslangen zijn doorgeroest. Zolang het metaal niet zichtbaar is door de rubber, is dit geen afkeur, barsten in de rubber ook niet Dankje voor de info.Smile
- Het wiel rechtsvoor draait zwaar i.v.m. een vastzittende remklauw. Moet gangbaar gemaakt worden.
- De remschijven en remblokken aan voorzijde zijn aan vervanging toe i.v.m. slijtage en roestranden. Vraag me af of die hierop afgekeurd kan worden, hooguit een aandachtspunt. Als de remkracht gehaald wordt en niet meer dan 30% remverschil tussen links en rechts, Waarschijnlijk hang dit samen met de vastzittende remklauw. Moet zo nu en dan een beetje remvloeistof bijvullen. Dat zou dan wel kunnen duiden op versleten blokjes denk ik.

(02-06-2021, 21:48)SS80 Wrote: Klinkt inderdaad wat hoog. Misschien bedoelen ze de katalysator? Die zijn vaak erg duur. Verder is er ook een hoop goed zelf te doen.

Misschien kan je de uitlaat ook wel lassen? Een remklauw reviseren is best goed zelf te doen, of vind een 2e op de sloop ergens. Remslangen vervangen & remmen ontluchten is zeker goed zelf te doen. Schijven en blokken vervangen ook.

Voor de remonderdelen bestel ik meestal hier: www.autopartsonline.nl goed betaalbaar en snelle levering.

Ik wil je er ook best mee helpen, ik zit in Vlissingen.

Hoi SS80. Ik zit in Friesland dus dat wordt een hele lange rit. Maar wel heel erg bedankt voor je hulpaanbod! Ik zit vooral met de remleidingen. Hoewel het voor mij leerzaam is om zelf te proberen heb ik geen autobrug of enige ervaring met remleidingen en zo'n beetje alles wat zich onder de auto bevind. Daarbij ook geen chille werkplek om lekker bezig te gaan. Tis mijn dagelijkse gebruiker. Dankjewel voor de link!
Reply

#7
Inmiddels actie ondernomen en de tips hier ter harte genomen. Heb een keuringsbedrijf gebeld die verder alleen banden wisselt. De auto is afgekeurd op roestplekjes. Deze zijn voor 150 euro verholpen en kreeg gister een nieuwe apk. Smile

Bedankt voor alle berichten en daarin geschreven tips! Vet blij Biggrin Kan weer een jaartje vooruit.
Reply

#8
(12-06-2021, 17:02)mk3swift95 Wrote: Inmiddels actie ondernomen en de tips hier ter harte genomen. Heb een keuringsbedrijf gebeld die verder alleen banden wisselt. De auto is afgekeurd op roestplekjes. Deze zijn voor 150 euro verholpen en kreeg gister een nieuwe apk. Smile

Bedankt voor alle berichten en daarin geschreven tips! Vet blij Biggrin Kan weer een jaartje vooruit.

Kijk dat is goed nieuws ! En? Nooit meer naar de dealer voor een APK.
Ik kom er ook nooit, tenzij een onderdeel echt nergens (imitatie) op internet te vinden is .
Reply

#9
Dat is niet per definitie waar. Ik kom hier in Vlissingen regelmatig bij de dealer, ook voor APK, en ze zijn juist heel behulpzaam en eerlijk.
Mijn ervaring met de dealer in de grote stad in het midden van het land waar ik gewoond heb is echter heel anders. Het ligt gewoon aan de mensen die er werken.
Maar ik vind het oneerlijk om dan maar alle dealers neer te zetten als afzetters. Dat kan je net zo goed zeggen over elk bedrijf wat ook onderhoud pleegt.

Je kan natuurlijk altijd naar een bedrijf gaan wat ENKEL apk's doet en niets monteert. Zij hebben er geen baat bij om extra's te verkopen.

Het is echter ook fijn om een goede band met je garage te hebben voor als je een keer iets moet wat je zelf niet kan. Als je altijd naar dezelfde gaat en niet steeds wisselt omdat je je scheel kijkt op de prijs dan bouw je een relatie op. Men is dan eerder bereid te helpen als je eens echt omhoog zit. En gun hen dan dat 10je extra per jaar voor een apk.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#10
Ik denk dat ze bij de Suzuki dealer waar ik ben geweest gewoon heel kritisch naar een auto kijken. Het gaat immers om de veiligheid van het voertuig en dat respecteer ik. De 2e keurmeester heb ik naar de remslangen laten kijken waar die eerder op was afgekeurd. En die zei dat de remslangrubbers goed waren. Als je echt heel goed kijkt zie je wat metaal. Maar je moet er echt om zoeken. De dealer heeft ook geprobeerd met gungun om het gaatje in de voorpijp te dichten zonder extra kosten. De service die ze verlenen is goed en ook zeer zakelijk. Maar voor reparatie en APK kom ik er in ieder geval niet weer. Ik heb het vermogen er niet voor en voel mij beter af bij de wat informelere apk meester en acceptabele prijs.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.