TIPS voor proefrit Suzuki Ignis 1.5 GLS Automaat 2004: Waar moet ik op letten?
#1
Hallo allemaal!
Heb mij al zoeven voorgesteld:
https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=29921

Morgen heb ik een bezichtiging voor een Suzuki Ignis 1.5 16V GLS Automaat uit 2004 met ruim 120.000 kilometers bij een autodealer

Centrale vergrendeling, elektrische buitenspiegels, Startonderbreker, ABS, Airbags, Trekhaark. Stuurbekrachtiging

Waar moet ik zoal op moeten letten, bij deze 17 jaar oude auto?
1. Zit er een Distributieriem of een distributieketting in deze auto?
2. Hoe kan ik nagaan, of de Automaat bak nog helemaal goed is, of dat deze problemen heeft?
3. Als de oranje "engine" licht brandt, waar zou dat zoals op kunnen duiden?

Waar ben ik bang voor
4. Dat de stuur niet stevig zit en misschien rammelt
5. Dat op de snelweg veel gesuis of geluid in de cabine hoorbaar is
6. Jullie tips zijn van harte welkom, neem ik allemaal mee voor mijn proefrit morgen!


Latere zorgen (latere topics op deze forum)
- Mogelijkheid voor vervangen van rijders stoel in meer comfortabele stoel voor rug?
- Accu vervangen door nieuwe accu, wat is de grootste formaat wat nog netaan in deze auto past?
Reply

#2
(27-05-2021, 14:10)Eftegarie Wrote: Hallo allemaal!
Heb mij al zoeven voorgesteld:
https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=29921

Morgen heb ik een bezichtiging voor een Suzuki Ignis 1.5 16V GLS Automaat uit 2004 met ruim 120.000 kilometers bij een autodealer

Centrale vergrendeling, elektrische buitenspiegels, Startonderbreker, ABS, Airbags, Trekhaark. Stuurbekrachtiging

Waar moet ik zoal op moeten letten, bij deze 17 jaar oude auto?
1. Zit er een Distributieriem of een distributieketting in deze auto? Geen idee
2. Hoe kan ik nagaan, of de Automaat bak nog helemaal goed is, of dat deze problemen heeft? Let er op dat die zacht overschakelt en geen knak laat horen tijden het schakelen. Controleer of de kick-down werkt, oftewel plank gas geven en kijken of die terugschakelt
3. Als de oranje "engine" licht brandt, waar zou dat zoals op kunnen duiden?Als het lampje brand tijdens het rijden duidt dat zeker op een fout in het motormanagement. Lees de foutcode(s) uit of laat het doen. Dat is het zeker waard om een storing te zoeken.

Waar ben ik bang voor
4. Dat de stuur niet stevig zit en misschien rammeltTrillen duid op onbalans in banden
5. Dat op de snelweg veel gesuis of geluid in de cabine hoorbaar isJa, waarschijnlijk meer dan je vorige BMW 7-serie
6. Jullie tips zijn van harte welkom, neem ik allemaal mee voor mijn proefrit morgen!Succes met de proefrit


Latere zorgen (latere topics op deze forum)
- Mogelijkheid voor vervangen van rijders stoel in meer comfortabele stoel voor rug?
- Accu vervangen door nieuwe accu, wat is de grootste formaat wat nog netaan in deze auto past?
Reply

#3
Als ik heel eerlijk ben, en ik wil je echt niet beledigen, maak ik uit je vragen op dat je weinig verstand van auto's hebt.
Dat is uiteraard geen schande, maar om nu even te benoemen waar je allemaal op moet letten word dan wel een heel lang verhaal!

Denk dat je er veel verstandiger aan doet om of iemand mee te nemen die wel ter zake kundig is, of je eist een aankoopkeuring.
Dat kost je dan wel ongeveer 100,- euro maar kan wel heel veel ellende besparen.

Succes met je overwegingen.
Reply

#4
Neem iemand mee of zoals Bo652 zegt betaal voor een keuring, sleep of probeer 9 maanden uit te slepen aan garantie, laat het op papier zetten. Vooral omdat het een automaatbak is kan het in de papieren lopen als er iets niet goed is. Ik raad je aan laat hem elders keuren, scheelt je een hoop ellende. Hiermee kan je makkelijker onderhandelen over de prijs.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
En? Hoe is de proefrit bevallen?
Reply

#6
Super dank @Cabrio_Rob, @Bo652 en Leibniz voor jullie inhoudelijke adviezen!
Ik nam jullie tips mee.

Met vijf jaar E38 7 serie als mijn énige ervaring was ik onbedoeld onvermijdelijk vooringenomen bevooroordeeld (en nog een paar bijvoegelijke naamwoorden) over de IGNIS!

Met het devies om mijzelf te resetten en FRIS in deze wagen te stappen, moet ik eerlijk zeggen dat ik blij verrast werd tijdens de proefrit. Motorisch in orde, keurig 17 jaar lang volgestempeld onderhoudsboekje door LIMO BV Suzuki Zoetermeer (iemand anders ervaring hiermee op deze forum?) en besloot tot aankoop over te gaan.

De Suzuki rijdt heerlijk, geen engine fail lampjes en de handleiding is in keurig deftig foutloos ABN Nederlands! Knap voor 2004. Ik ben om en ben 100% genezen van mijn oude vooroordeel over BMW: Hier en daar doen bepaalde spartaanse, recht toe recht aan, no nonsense ontwerpaspecten denken aan de oude BMW. Misschien op sommige fronten nog degelijker dan de BMW?! De tijd zal het uitwijzen.

Het lijkt erop dat dit GLS 1.5 model een ketting heeft en geen distributieriem. Meevaller.

Één ding waar ik over aarzelde bij de aankoop, was de staat van de automaat...
https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=29938
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.