Hulp gevraagd
#1
Goeiedag,

Als jonge jongen ben ik werkzaam in de ouderenzorg, ik rijd voor mijn werk 200 km pd. Aangezien ik zoveel km per dag rijd zou ik graag willen leren knutselen aan de auto, vooral gericht op t onderhoud. Hier en daar zou ik wat tips willen krijgen over hoe je het best je auto onderhoud en hoe ik zelf onderdelen zou moeten vervangen.
Zelf ben ik trotse eigenaar van een swift sportline 2011 ik zou hier graag nog een ruime tijd in willen rijden, daarom zou ik t zeker niet erg vinden om hier tijd in te investeren. Hopelijk spreek ik jullie snel.

Met vriendelijke groet,

Janno

Omgeving gouda
Reply

#2
Een auto goed houden is vrij simpel.

Vervang volgens onderhouds boekje de Olie en filter. Iets wat je simpel zelf en te vaak bestaat niet.
En houd olie niveau in de gaten (iedere 2k km of 5k km afhankelijk van hoe snel het gaat).
Geen olie geen motor.

Rijd niet als een oma en rijd niet als sjonnie met de pet.
Lekker schakelen bij 4000 / 5000 toeren wanneer je de snelweg opgaat bijvoorbeeld.
Kan de motor makkelijk aan en je blaast het e.e.a schoon.

Verder kan je de versnellingsbak sparen door niet door iedere versnelling te schakelen maar van de 2 naar de 4 bijvoorbeeld.
Al gaat dit bij moderne auto's minder door de verschrikkelijke rev-hang.
Maar hiermee gebruik je de synchromeshes minder vaak.

Ook rev-matchen bij terug schakelen scheelt synchromeshes.
Wanneer dit lukt kan je ook weer verder je bak beschermen door van 5 naar de 3 te schakelen bijvoorbeeld.
Remmend vermogen van de motor gebruiken scheelt flink bij de remschijven en remblokken.
Maar hierbij ook weer, nieuwe auto's zijn super kut en remmen bijna niet op de motor af ivm uitstoot...

Om je remklauwen vrij te houden moet je niet 500m lang de rem inhouden.
Rem even wat harder en later. Houd alles los en de warmte haalt vocht tussen de bewegende delen van je remsysteem weg.

TLBiggrinR 'modern' rijden is reteslecht voor je auto.

Houd je auto schoon en goed in de was om je lak te beschermen.
(nee wasstraat was houd het niet lang vol)
En spoel je auto vaak af wanneer je in de pekel rijd.

Houd je bandenspanning op pijl.
Rijd < 3000 toeren tot je auto op temperatuur is.

Vloeistoffen en rem onderdelen vervangen zijn taken die je goed zelf kan leren en uitvoeren met minimaal gereedschap.
Gereedschap spaar je immers door de jaren.
Koop wel even een moment sleutel voor je wielbouten.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.