Trekhaak montage Ignis 1 (2001-2003)
#1
Foto's onder de link onderaan in deze topic

Hallo specialisten en hobby knutselaars,

Ik had het geluk nog een tweedehands trekhaak te kunnen kopen voor mijn Ignis uit 2003 (want ze zijn 2e hands heel schaars) maar nu krijg ik hem er niet onder en zit met een paar technische vragen welke geheel model gerelateerd zijn en echt alleen voor mensen met ervaring met het monteren van een trekhaak onder de Ignis 1 of een Suzuki met dezelfde 'ziektes'.

1. De driehoekige constructie waar o.a. het sleepoog aan de achterkant van de wagen (bijrijders zijde) mee geconstrueerd zit, daar loopt de uitlaat eind demper doorheen. Is dat normaal? Ik vind de demper er namelijk nogal 'ondersteboven' aan zitten en vraag mij af of het wel de juiste demper is. Ook omdat ze om het uiteinde van de demper vrij te houden, een stuk uit de achterbumper hebben geknabbeld (nog lelijk ook, ik heb de wagen 2e hands gekocht in 2019).

2. Moet behalve de achterbumper ook de uitlaat (einddemper) worden verwijderd om aan de rechterzijde de trekhaak onder de auto te monteren? Ik krijg de montage 'hoek' of 'beugel' namelijk niet door het driehoekig gelaste gedeelte onder de Ignis gestoken (mede omdat ook de uitlaat er door loopt, wat volgens mij dus niet klopt).

3. Kan het kloppen dat de tank niet lekker op zijn plek zit en hierdoor de trekhaak net een halve centimeter te kort komt om recht te worden gemonteerd?

4. Klopt het dat de gaten voor de montage van de trekhaak onder de auto eerst geboord moesten worden op de merktekens achterin de auto links en rechts van het reservewiel? (ik zag hier op het forum in een oud topic dat iemand ook moest boren in een ander type Suzuki)

5. Klopt het dat de trekhaak 2 x 2 gaten heeft maar er 2 x 3 merktekens in de auto staan?

Ik vraag mij serieus af of er überhaupt iemand is die antwoorden op deze vragen heeft. Er is mij veel aan gelegen om de trekhaak er onder te krijgen, want ik moet met een aanhanger rijden (i.v.m. groot werk aan mijn woning) maar omdat ik dicht bij de brandstofleidingen, remleidingen, uitlaat en benzinetank zit, wil ik wel eerst zeker weten dat ik goed bezig ben.

Gelieve niet te komen met 'Koop een nieuwe trekhaak' of 'laat hem monteren bij de garage' want dat kan ik zelf ook bedenken en lost bovenstaande niet op.

Dank voor de eventuele antwoorden.

Foto's onder link hieronder
http://www.penvisser.nl/ingnishaak

Groet,
Arno.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#2
Godverdomme je kan meer vragen stellen dan een gek kan beantwoorden hahahaha. Je had beter een foto van de situatie gemaakt zoals die nu is en waar je tegenaan loopt. Zegt meer dan al dat gevraag. Grootste vraag is: is de trekhaak idd voor een IGNIS geschikt, dat al nagevraagd bij de dealer? De trekhaak zit met 4 bouten vast, 2 aan elke zijde. Er zit een soort voorbereiding in de zin dat je kan zien waar je moet boren. Sowieso moet je boren en is handig als bumper eraf is en ook je achterdemper. Dat driehoekje, bedoel je dat sleepoog waar je iets op aan zou kunnen haken aan carrosserie? Je kan het jezelf ook makkelijk maken, ergens een ignis met trekhaak zoeken bij een garage even proefrit en kan je zo eronder kijken hoe en wat.Scheelt een hoop gevraag namelijk.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Dank voor je reactie.
Je brengt het leuk, maar als het zo simpel was... En je waardeert toch hoop ik wel dat ik dit forum nog een beetje leven in blaas of niet? :-)

Maar je hebt ook gelijk, het is een goed idee even bij de dealer langs te rijden. Want zij kunnen mij natuurlijk vertellen of mijn uitlaat er wel goed onder hangt en hoe de trekhaak er onder zou moeten hangen. Als dat door het driehoekje is (ja die waaraan het sleepoog (achter) ook vast zit) dan zit de uitlaat bijna zeker weten verkeerd onder de auto. Kan mij echt niet voorstellen dat die gigantisch stalen beugel / brug / montagehoek van de trekhaak er nog door past met die uitlaat er golvend doorheen. Daar is dat driehoekje veel te krap voor.

Maar goed, wat ik leuk aan forums vind is dat je ook anderen wat leert die mee lezen (ik heb veel geleerd door mee te lezen van andere typen en merken auto's, ik heb nu mijn 30ste tweedehands auto gedurende mijn leven en zit al 25 jaar op forums...)
Toevallig heb ik hier op dit forum eergisteren nog iemand vertelt over de door mij aangekochte en geplaatste gereviseerde versnellingsbak onder deze auto (Ignis 1 motortype M13A). Dat was mijn reactie op zijn vraag over de versnellingsbak bij deze auto. Hij was zo enthousiast over mijn info (ook vooral de prijs denk ik) dat hij meteen een offerte heeft aangevraagd bij dezelfde leverancier. En die bak is goed want ik rijd er alweer een jaar en 3 maanden mee rond. Zo help ik ook weer iemand op dit forum. Dat is toch leuk?!

Enfin, allemaal offtopic gelul. Ik hoor het liever van een hobbyist dan van een dealer. Zo zie ik het...

Dan nu heel kort on topic:

Ik zou vandaag een foto maken en heb dat dus nog steeds niet gedaan. Voor een ander forum, had ik beloofd. Maar goed. Straks nog even doen dan voor het donker wordt.

Waar ik tegen aan loop is dat de trekhaak op 2 zijden (zowel links als rechts dus) niet goed past. Rechts gaat ie dus niet door de driehoek en links zit ie net tegen de brandstoftank aan. Het lijkt bijna alsof het niet de juiste trekhaak is, maar de geboorde gaten op de markeerpunten die al in de auto zaten (2 van de 3 per zijde) komen wel precies uit met de montageplaten die bij de trekhaak horen. Het zou m dus wel moeten zijn...

Ra ra ra, hoe kan dat?
Als niemand met een goede oplossing komt, rijd ik naar een kennis op de Utrechtse Heuvelrug en laat ik hem de boel net zo lang om lassen tot het wel past. Al moet hij er een hele nieuwe trekhaak van maken. Dan kost het maar nog eens 100 euries. Het moet gewoon klaar, want ik moet een aanhanger rijden voor mijn kluswerk in huis.

Greetz.
Arno.

(21-04-2021, 18:29)Leibniz Wrote: Godverdomme je kan meer vragen stellen dan een gek kan beantwoorden hahahaha. Je had beter een foto van de situatie gemaakt zoals die nu is en waar je tegenaan loopt. Zegt meer dan al dat gevraag. Grootste vraag is: is de trekhaak idd voor een IGNIS geschikt, dat al nagevraagd bij de dealer? De trekhaak zit met 4 bouten vast, 2 aan elke zijde. Er zit een soort voorbereiding in de zin dat je kan zien waar je moet boren. Sowieso moet je boren en is handig als bumper eraf is en ook je achterdemper. Dat driehoekje, bedoel je dat sleepoog waar je iets op aan zou kunnen haken aan carrosserie? Je kan het jezelf ook makkelijk maken, ergens een ignis met trekhaak zoeken bij een garage even proefrit en kan je zo eronder kijken hoe en wat.Scheelt een hoop gevraag namelijk.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#4
Het forum is ingeslapen dat wel, maar aan de andere kant kan je denken dat er niks kapot gaat aan de Suzuki. De driehoek bedoel je ophanging?Als de demper niet de juiste dan ja moet je meer aanpassen. Lijkt je trekhaak hier op? https://www.autoparts24.nl/item/A_0016_J37397/?pos=3. Je dacht goedkoop uit te zijn, soms is het beter wat langer zoeken en meer te betalen waar alles op zit wat je wilt. Nu ben je uiteindelijk netzo veel kwijt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
Ja, dat is 'm volgens mij exact.
Ik ga even een paar foto's proberen neer te zetten hier... kijken of dat lukt.


(21-04-2021, 19:17)Leibniz Wrote: Het forum is ingeslapen dat wel, maar aan de andere kant kan je denken dat er niks kapot gaat aan de Suzuki. De driehoek bedoel je ophanging?Als de demper niet de juiste dan ja moet je meer aanpassen. Lijkt je trekhaak hier op? https://www.autoparts24.nl/item/A_0016_J37397/?pos=3. Je dacht goedkoop uit te zijn, soms is het beter wat langer zoeken en meer te betalen waar alles op zit wat je wilt. Nu ben je uiteindelijk netzo veel kwijt.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#6
Mee lezers en tipgevers, hier komt de oplossing waarschijnlijk aan:

https://perfion.brinkgroup.eu:49354/Perf...5add0805f4

Bovenstaande link is de originele gebruikershandleiding van de trekhaak welke ik heb en bij mijn auto hoort (dat blijkt uit de handleiding). Het probleem kan dus nog maar een paar redenen hebben en wel de volgende:

1. De brandstoftank ligt niet helemaal goed in zijn beugels en moet iets opschuiven
2. De uitlaatdemper is niet origineel en loopt de verkeerde weg onder de auto door.
3. Ik heb de gaten niet goed op de juiste plaats geboord.

Als het punt 3 is dan sluit dat 1 en 2 nog steeds niet uit.
Deze auto was volledig gestript en verkeerd heropgebouwd door iemand die echt geen idee had hoe auto's in elkaar zitten. Een verkeerde geplaatste uitlaat met of zonder verkeerde demper en een scheef gemonteerde brandstoftank zijn dus echt niet bijzonder in dit geval.

Ik ga tussen nu en 2 weken weer de auto slopen en een nieuwe poging doen. De uitkomst zal ik hier vermelden. Tot die tijd blijven aanvullende tips natuurlijk welkom.

Groet,
Arno.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.