Suzuki Swift Hikken en Onderhoud
#1
Hallo iedereen

Ik heb recent een suzuki swift Sport 1.6 aangeschaft. Ik had hier een paar vragen over, zelf ben ik een beginnend automonteur in opleiding maar sommige dingen weet ik nog niet.

Ik heb in mijn suzuki swift op het moment dat ik mijn gas los laat een hikje/schokje erin, het is ongeveer hetzelfde als je terug schakelt naar de 2e versnelling terwijl je bijvoorbeeld nog te hard rijd. Ik heb soort gelijke dingen gelezen maar ben nergens echt wijzer van geworden, ik zat zelf te denken aan het schoonmaken van gashuisklep alleen vroeg me af waar die precies zit.

Mijn swift sport is van 2010 en heeft circa. 72000 gelopen. Ik was van plan om binnenkort er een grote beurt aan te doen, dus bougie, luchtfilter, oliefilter, olie, interieurfilter, remvloeistof en me ruitenwissers en alle remmen reinigen en in het vet zetten.

Eerst is mijn vraag:
Kan er gewoon 5w30 olie in en zo ja, Hoeveel olie moet erin?
Kan er als remvloeistof DOT 5.1 in?
Ik heb hem namelijk geïmporteerd uit duitsland en ik kan niet zo goed duits..
Zijn er nog andere dingen die jullie zouden aanraden om mijn Swift zo goed mogelijk te houden?

Ook had ik recent toen ik van een rotonde afkwam in zijn 3 met ong. 30 km/h en ik had een heel erge hikkende auto met weinig power, ik zette hem terug in zijn 2 en het was weer goed. Was overigens na een rit van 60km. Nu als ik in zijn 3 rijd en de motor is een beetje warm is het een kort hikje, ik heb een vermoeden in een scheur in een bombine of een doorgebranden bougie. Maar die ga ik toch vervangen.

Hebben jullie advies, oplossingen of tips hoor ik ze graag.

SmileSmileSmileSmile
Reply

#2
Zit er geen boekje bij dat je zoveel vragen stelt?Beter had je iemand meegenomen om de auto eens beter te bekijken. Onderhoud doen is nooit verkeerd. Handleiding te vinden via internet, mooie vinding. Misschien eens mooi vragen of je onder toezicht op school aan je auto mag prutsen, leer je meeste van.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
(14-04-2021, 02:16)Leibniz Wrote: Zit er geen boekje bij dat je zoveel vragen stelt?Beter had je iemand meegenomen om de auto eens beter te bekijken. Onderhoud doen is nooit verkeerd. Handleiding te vinden via internet, mooie vinding. Misschien eens mooi vragen of je onder toezicht op school aan je auto mag prutsen, leer je meeste van.

Er zit zeker wel een boekje bij met alles erop en eraan. alleen het is allemaal in het duits.. En de auto is goed bekeken want had mijn zwager bij me die monteur is. Maar over dat hikken betreft bij gas los weet je daar iets van?
Reply

#4
Ik zou zeggen, begin bij het vervangen van de luchtfilter, interieurfilter, bougies, kan zijn dat de verstuivers niet helemaal goed zijn dan zou je op een volle tank Wynns kunnen gooien, brandstoffilter of ergens verstopping. Is heel lastig te bepalen, ook je gasklephuis schoonmaken met remmenreiniger. Wat je remvloeistof betreft, gebruik wat op je dop staat meestal dot 3 , dot 5 of wat dan ook, ga niet niet experimenteren zou ik zeggen.Ik weet wel dat mensen zeggen, als je het geleegd hebt kan je dat dot die en die erin gooien. Gewoon wat er af fabriek ingaat dat erin.Zelfde geldt trouwens voor je luchtfilter, gebruik die van de Suzuki en niet aftermarket open luchtfilter, daar werkt die niet lekker op.https://www.handleidi.ng/suzuki/swift/handleiding?p=2
Olie had je zeker ook kunnen vinden: https://wagenegaw.com/motorolie/suzuki/swift.html Je kan er ook 10W40 erin doen is meer dan voldoende en goed genoeg, en ook 5W310 van Gastrol, Ik had goede ervaring met Agip, helaas niet zo makkelijk te vinden. Dus in mijn Suzuki gooi ik de 10W40 van de Lidl erin, en dat al jaren.Eens per jaar vervangen samen met filter.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
(14-04-2021, 17:07)Leibniz Wrote: Ik zou zeggen, begin bij het vervangen van de luchtfilter, interieurfilter, bougies, kan zijn dat de verstuivers niet helemaal goed zijn dan zou je op een volle tank Wynns kunnen gooien, brandstoffilter of ergens verstopping. Is heel lastig te bepalen, ook je gasklephuis schoonmaken met remmenreiniger. Wat je remvloeistof betreft, gebruik wat op je dop staat meestal dot 3 , dot 5 of wat dan ook, ga niet niet experimenteren zou ik zeggen.Ik weet wel dat mensen zeggen, als je het geleegd hebt kan je dat dot die en die erin gooien. Gewoon wat er af fabriek ingaat dat erin.Zelfde geldt trouwens voor je luchtfilter, gebruik die van de Suzuki en niet aftermarket open luchtfilter, daar werkt die niet lekker op.https://www.handleidi.ng/suzuki/swift/handleiding?p=2
Olie had je zeker ook kunnen vinden: https://wagenegaw.com/motorolie/suzuki/swift.html Je kan er ook 10W40 erin doen is meer dan voldoende en goed genoeg, en ook 5W310 van Gastrol, Ik had goede ervaring met Agip, helaas niet zo makkelijk te vinden. Dus in mijn Suzuki gooi ik de 10W40 van de Lidl erin, en dat al jaren.Eens per jaar vervangen samen met filter.

Bedankt voor de tips, ik ga er 5w30 ingooien, want die heb ik op mijn werk. Gashuisklep was ik idd van plan te gaan reinigen, ik heb alle filter van bosch genomen dus dat is ook goede kwaliteit aangezien soms van fabriek uit al worden gebruikt. En wat bedoel je precies met een volle tank wynns?
Reply

#6
Wynns is een reiniger, te krijgen voor benzine motoren en diesel. Die giet je erin op een tank. Is om de verstuivers te reinigen. Zou ook kijken of je ook niet elders verstopping hebt in brandstofsysteem.Wynns is te krijgen Bij Praxis en bij benzinestations, garages.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
(14-04-2021, 19:50)Leibniz Wrote: Wynns is een reiniger, te krijgen voor benzine motoren en diesel. Die giet je erin op een tank. Is om de verstuivers te reinigen. Zou ook kijken of je ook niet elders verstopping hebt in brandstofsysteem.Wynns is te krijgen Bij Praxis en bij benzinestations, garages.

Ohja, ik heb een brandstof reiniger 5 in 1 gehaald die ook je injectoren reinigt en mij werd aangeraden om op een kwart tank erin te gooien en dan leeg rijden tot reserve en dan en tanken zodat het spul zo dik mogelijk blijft
Reply

#8
5w30 is volgens mij aanbevolen/voorgeschreven. In mijn swift sport ging altijd shell helix ultra 5w30. Je zou het brandstoffilter mee kunnen kunnen vervangen en een keer een volle tank vpower er dpor heen rijden waarbij de auto goed op temperatuur komt. (lange afstand)

Verder kan je om de 40k er normale bougies in steken of elke 80 of 100k irridiumbougies. Ik gebruikte ngk irridium.

De swift sport is een geweldig karretje dat praktisch probleemloos is.

Dat hikje wat je omschrijft is niet op een vast toerental toevallig? Verschillende mensen hebben ooit wel een hikje rond 2500rpm gemeld. Dit had mijn swift sport ook en ook mijn oude swift gti. Dat was wel zo minimaal dat veel bestuurders er geen erg in hebben.

Een katalysator storing kwam wel voor en een handjevol swifts hadden al wat vroeg een kraakje/bonkje door een versleten rubber van de stabilisatorstang voorzijde.
39



Reply

#9
(15-04-2021, 08:49)Tomswiftswiftswift Wrote: 5w30 is volgens mij aanbevolen/voorgeschreven. In mijn swift sport ging altijd shell helix ultra 5w30. Je zou het brandstoffilter mee kunnen kunnen vervangen en een keer een volle tank vpower er dpor heen rijden waarbij de auto goed op temperatuur komt. (lange afstand)

Verder kan je om de 40k er normale bougies in steken of elke 80 of 100k irridiumbougies. Ik gebruikte ngk irridium.

De swift sport is een geweldig karretje dat praktisch probleemloos is.

Dat hikje wat je omschrijft is niet op een vast toerental toevallig? Verschillende mensen hebben ooit wel een hikje rond 2500rpm gemeld. Dit had mijn swift sport ook en ook mijn oude swift gti. Dat was wel zo minimaal dat veel bestuurders er geen erg in hebben.

Een katalysator storing kwam wel voor en een handjevol swifts hadden al wat vroeg een kraakje/bonkje door een versleten rubber van de stabilisatorstang voorzijde.


Nee het hikje is niet een vast toerental tis echt elke versnelling zodra ik me gas los laat, des te sneller ik rijd des te minder ik hem wel voel, ik zal er is op letten of een vast toerental is. En als het er niet uit is nadat ik het beurtje heb gedaan zal ik eens het brandstoffilter vervangen. Er zaten geen storingen in mijn auto. Stabilisator stangen waren de hoesje geschuurd maar die heb ik 3 weken geleden vervangen en dus dat kan het niet meer zijn. En verder een keer euro98 tanken en is dan 80km genoeg om te rijden?
Reply

#10
Ja dat is genoeg zodat de motor ook lekker warm is. En vpower (en denk ook bp ultimate?) hebben de reinigende werking. Gewone 98 niet vandaar dat ik zei vpower. Ik deed dat 2x per jaar met verschillende autos maar sinds e10 tank ik enkel nog E5 (meestal dus vpower)
39



Reply

#11
(15-04-2021, 21:32)Tomswiftswiftswift Wrote: Ja dat is genoeg zodat de motor ook lekker warm is. En vpower (en denk ook bp ultimate?) hebben de reinigende werking. Gewone 98 niet vandaar dat ik zei vpower. Ik deed dat 2x per jaar met verschillende autos maar sinds e10 tank ik enkel nog E5 (meestal dus vpower)

Jaa okee, ga wel een x bp ultimate tanken. Ik heb helaas niet het breedste dus niet de capaciteiten om vpower altijd te tanken. Maar ik zal dat een x doen. Verder nog tips? Wat voor swift rijd jij?
Reply

#12
Ik tank E5 in België is 1,54 momenteel, waar ik woon is E10 al 1,79.Gewoon idioot, heb laatst 1:12,36 gereden en veel stad met weinig snelweg met mijn Baleno 1.8 . E10 geeft meer problemen ondanks dat men zo halleluja kraait. Kennis van me heeft een BMW Z3, en die rijdt stottert ook als hij E10 tankt, heb gezegd dat die maar op E5 moest rijden.Vond hij te duur, dus ja dan haal ik mijn schouders op. Een motor is duurder dan die 10 ct per liter.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#13
(15-04-2021, 08:49)Tomswiftswiftswift Wrote: 5w30 is volgens mij aanbevolen/voorgeschreven. In mijn swift sport ging altijd shell helix ultra 5w30. Je zou het brandstoffilter mee kunnen kunnen vervangen en een keer een volle tank vpower er dpor heen rijden waarbij de auto goed op temperatuur komt. (lange afstand)

Verder kan je om de 40k er normale bougies in steken of elke 80 of 100k irridiumbougies. Ik gebruikte ngk irridium.

De swift sport is een geweldig karretje dat praktisch probleemloos is.

Dat hikje wat je omschrijft is niet op een vast toerental toevallig? Verschillende mensen hebben ooit wel een hikje rond 2500rpm gemeld. Dit had mijn swift sport ook en ook mijn oude swift gti. Dat was wel zo minimaal dat veel bestuurders er geen erg in hebben.

Een katalysator storing kwam wel voor en een handjevol swifts hadden al wat vroeg een kraakje/bonkje door een versleten rubber van de stabilisatorstang voorzijde.

Het is als ik boven de 3000 toeren zit dan heb ik het hikje nog
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.