Kilometerteller geeft veel hogere snelheid aan. Wagon R+
#1
Hoi allemaal,

Onlangs een 2e hands Suzuki Wagon R+ gekocht. De kilometerteller slaat op hol, maar daardoor een stuk goedkoper. Ze hebben zelf het instrumentenpaneel vervangen, maar heeft niet geholpen.
Besloten hem toch te kopen en zelf te kijken of ik het kon fixen. Naar enig speurwerk kwam ik toch uit op de snelheidssensor. Deze vandaag binnengekregen en na veel gedoe (rotplek) deze kunnen vervangen. Helaas blijft het euvel bestaan.

Wat is er aan de hand:
De snelheidsmeter denkt dat ik veel harder rij dan de daadwerkelijke snelheid. Hij is echter wel constant. Als ik 30 rijd dan geeft de teller 100/uur aan. Bij 50 is dit 160/uur. Pas als ik de snelweg op ga en 100 rij dan kan deze soms uitvallen (naar 0km/uur).

Dus in principe lijkt deze wel te werken.
Echter viel me ook op dat het metertje van de temperatuur helemaal niks doet. Ook als de motor flink is opgewarmd dan blijft deze 'dood'.

Ik twijfel nu toch heel sterk aan het instrumentenpaneel, maar voordat ik weer op zoek ga naar een paneel wil ik graag weten of mijn twijfel terecht is of dat jullie misschien nog een andere tip hebben?

Alle tips zijn welkom.
Reply

#2
Is er ooit een andere versnellingsbak in gekomen?

Ik heb namelijk hetzelfde gehad toen ik een 4x4 bak in een Ignis Sport bouwde. Alles werkte perfect maar de snelheid klopte van geen meter. Ik heb toen de sensor van de 4x4 bak moeten gebruiken om het werkend te krijgen.

Wellicht is bij jouw Wagon ook een keer de bak vervangen? Of de verkeerde sensor.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#3
(16-02-2021, 22:37)SS80 Wrote: Is er ooit een andere versnellingsbak in gekomen?

Ik heb namelijk hetzelfde gehad toen ik een 4x4 bak in een Ignis Sport bouwde. Alles werkte perfect maar de snelheid klopte van geen meter. Ik heb toen de sensor van de 4x4 bak moeten gebruiken om het werkend te krijgen.

Wellicht is bij jouw Wagon ook een keer de bak vervangen? Of de verkeerde sensor.

Hmmm, dat zou kunnen. Maar kan ik dat achterhalen? (Ik ben redelijk handig, maar wel een leek op autogebied)
De sensor heb ik op s/n gezocht, dus het zou de juiste moeten zijn.

Het klinkt wel logisch wat je zegt. Ik zal eens kijken of ik dit kan achterhalen.
Reply

#4
De sensor kan de juiste zijn voor dit kenteken, maar als er een andere bak in zit moet je de sensor voor die bak hebben.

Tsja hoe te checken.. wat voor Wagon is het? wat voor motor? en zijn er andere type bakken die daar op passen?
Ik denk dat er ook wel ergens op de bak een typenummer staat gegraveerd.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#5
Ja je Wagon R+ denkt dat die een Porsche Cayenne is, misschien moet je Wagon in therapie. Even op de bak kijken of daar niks op staat, en anders kijken of je vorige eigenaren kan achterhalen die wat meer weten.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#6
(17-02-2021, 11:33)Leibniz Wrote: Ja je Wagon R+ denkt dat die een Porsche Cayenne is, misschien moet je Wagon in therapie. Even op de bak kijken of daar niks op staat, en anders kijken of je vorige eigenaren kan achterhalen die wat meer weten.

Ik ga dit weekend aan de slag. Bedankt voor de tip!
Reply

#7
De auto is van 2011 tot 2021 in onderhoud geweest bij de suzuki dealer. Deze gebeld, maar het probleem was hem niet bekend. De versnellingsbak is niet vervangen.
Dus in het kort: instrumentenpaneel en snelheidssensor vervangen. Orginele versnellingsbak.

Nog iemand een tip misschien?
Reply

#8
En nu ook achterhaald dat het instrumentenpaneel is vervangen omdat die helemaal niks meer deed. Dus geen enkele meter die het deed.

Dus alles werkte. Instrumentenpaneel viel toen volledig uit en de dealer heeft deze vervangen. Nu werkt deze dus wel, maar met enorme afwijking in de snelheidsmeter. En de temp meter doet het ook niet.

Zouden ze dan toch een defect instrumentenpaneel hebben teruggeplaatst?
Reply

#9
Dat zou kunnen, of toch de verkeerde snelheidssensor.

Je zou beiden bij een sloopbedrijf kunnen halen, zijn geen dure dingen, en dan even testen.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#10
Vermoedelijk heb ik de oorzaak gevonden.
Oude instrumentenpaneel er uit gehaald en naar de sloop. Geen Suzuki Wagon R+ maar wel een opel Agila. Exacte kopie van de Suzuki, dus toch maar er uit gehaald. Idd zelfde s/n. Top, zag er prima uit en dus meegenomen voor 2 tientjes.
Aangesloten en..... Zelfde afwijking, maar naar beneden!
Zucht... Maar dan moet het dus volgens mijn logica wel in het instrumentenpaneel zitten. Verder nergens een Wagon R+ op de sloop dus marktplaatsen. Eentje gevonden, plaatjes bekeken en verrek... Een heel ander s/n. Nogmaals beiden s/n gegoogled. En ja hoor, de een is specifiek voor Opel en de ander voor de Wagon R+.

Lang verhaal kort... De dealer heeft zelf het verkeerde instrumentenpaneel er in gezet. Namelijk die van de Opel. En ik dus op basis van dat S/N een nieuwe gekocht.

Inmiddels via marktplaats de juiste gescoord en nu hopen dat het opgelost is.
Reply

#11
Klinkt logisch, de Opel gebruikt namelijk z'n eigen motoren (en dan neem ik aan versn. bakken ook)
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#12
Ik krijg hem morgen binnen. We gaan het zien.
Reply

#13
Hoorde van hoofdmonteur in Roosendaal ooit dat motor van Suzuki beter was als die van Opel, maar afwerking minder bij Suzuki. Dit was overigens heel lang geleden dat ik dat gesprek had. Prijs van een Opel is van een andere orde maar niet beter in mijn ogen, wel materiaal van Suzuki is iets meer plastic en hard. Aan de andere kant, ik hoef niet met mijn auto te knuffelen. Heb liever dat die betrouwbaar is en me niet in de steek laat. En vergeet niet als je km teller nu ook weer iets afwijkt dan ligt het aan de wielomtrek die is altijd iets van 10% min of meer lager. Dus stel dat je 14'' hebt, dan rij je bij 50 iets van 45 km per uur, pak je 15'' is afwijking er niet. Niet dat je straks weer een nieuwe tellerbak gaat kopen.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#14
(25-02-2021, 00:27)Leibniz Wrote: Hoorde van hoofdmonteur in Roosendaal ooit dat motor van Suzuki beter was als die van Opel, maar afwerking minder bij Suzuki. Dit was overigens heel lang geleden dat ik dat gesprek had. Prijs van een Opel is van een andere orde maar niet beter in mijn ogen, wel materiaal van Suzuki is iets meer plastic en hard. Aan de andere kant, ik hoef niet met mijn auto te knuffelen. Heb liever dat die betrouwbaar is en me niet in de steek laat. En vergeet niet als je km teller nu ook weer iets afwijkt dan ligt het aan de wielomtrek die is altijd iets van 10% min of meer lager. Dus stel dat je 14'' hebt, dan rij je bij 50 iets van 45 km per uur, pak je 15'' is afwijking er niet. Niet dat je straks weer een nieuwe tellerbak gaat kopen.

Daar ben ik van op de hoogte, thnx Wink.
10% kan ik wel mee leven. Zolang die enorme afwijking maar weg is. Zowel naar boven als naar beneden. Ik ben zeer benieuwd.
Reply

#15
Vandaag binnegekomen, aangesloten en.... hij werkt!
Ook het temp metertje werkt weer!

De aanhouder wint zullen we maar zeggen Smile
Reply

#16
Nog even hulp nodig.
Na het plaatsen van het nieuwe instrumentenpaneel brandt nu het airbag lampje. Eerst knippert deze een paar keer, gaaf dan 1 sec uit en brandt dan continu.
Ik dacht eerst even dat het instrumentenpaneel wellicht niet goed het signaaltje binnenkreeg van de sensor. Voor de zekerheid de oude teruggeplaatst, aangezien daar dit probleem niet aanwezig was. Echter ook op de oude brandt het airbag lampje op dezelfde manier nu.
Nu las ik dat dit mogelijk de sensor kan zijn onder de stoel. Ik kan deze alleen niet vinden.
Heeft iemand wat aanwijzingen waar ik deze vind? Onder welk kapje bijvoorbeeld of aan welke kant? Moet er iets losgehaald worden? Ik wil hem even loskoppelen en stekkertje controleren, maar om random kapjes en schroeven los te halen vind ik niet zo praktisch. Dus tips zijn welkom!
Reply

#17
Brandde het lampje bij de vorige instrumentenpaneel?Waarschijnlijk moet je de boel resetten, even min kabel eraf half uur of zo paar keer op de rem om reststroom weg te krijgen, boel aansluiten kijken of die dan nog brandt. Ander obdII en code eruit. Bestuurdersstoel eruit en tapijt optillen daar moet de connector zitten.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#18
(26-02-2021, 13:55)Leibniz Wrote: Brandde het lampje bij de vorige instrumentenpaneel?Waarschijnlijk moet je de boel resetten, even min kabel eraf half uur of zo paar keer op de rem om reststroom weg te krijgen, boel aansluiten kijken of die dan nog brandt. Ander obdII en code eruit. Bestuurdersstoel eruit en tapijt optillen daar moet de connector zitten.

Nee hij ging pas branden nadat ik de eerste keer het paneel heb vervangen.
Ik ga het meteen proberen
Reply

#19
(26-02-2021, 13:59)Mello Wrote:
(26-02-2021, 13:55)Leibniz Wrote: Brandde het lampje bij de vorige instrumentenpaneel?Waarschijnlijk moet je de boel resetten, even min kabel eraf half uur of zo paar keer op de rem om reststroom weg te krijgen, boel aansluiten kijken of die dan nog brandt. Ander obdII en code eruit. Bestuurdersstoel eruit en tapijt optillen daar moet de connector zitten.

Nee hij ging pas branden nadat ik de eerste keer het paneel heb vervangen.
Ik ga het meteen proberen

Helaas niet gelukt. Ik ben er voor nu ook even klaar mee.
Even laten rusten en dan ga ik er een andere keer weer mee aan de slag.
Reply

#20
Als het airbaglampje 6x knippert en dan blijft branden, is er een fout actief is het airbag systeem. Dat kan van alles zijn. Airbag, gordelspanner. Het beste is eerst de foutcode uit te lezen en dan verder zoeken.

In m'n Alto ben ik nu ook bezig met het airbag systeem. Daar knippert het lampje 6x en gaat dan uit. Dat betekent dat er een foutcode in zat, nu dus niet meer, een zgn historische foutcode.

Succes
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.