26-12-2020, 13:11
(This post was last modified: 26-12-2020, 13:14 by mrdigitalis.)
Beste Suzukispecialisten,
Een half jaar geleden heb ik de radiateur van mijn Suzuki vervangen omdat deze lekte, samen met een nieuwe thermostaat erin. Nu merk ik nu het kouder wordt dat mijn kachel het niet (meer) doet.
Ik heb de kachel doorgespoeld met water, door de slangen af te nemen, en te spoelen. Daarna deed de kachel het 5 minuten.
Ik verloor ook iedere keer een beetje koelvloeistof. Nu dacht ik ik ga het systeem even helemaal spoelen met een beetje soda in de radiateur. Daar bleek al snel, dat toen de motor warm werd de stoom van de soda ergens onder het uitlaatspruitstuk te komen.
Nu denk ik bijna zeker te weten dat de koppakking doorgeslagen is. Is het de moeite nog om dat zelf te gaan repareren? Of kom ik dan misschien een gescheurd onderblok tegen? Moet de kop ook gevlakt worden?
Ik heb geen heetloper gehad en de motortemperatuur blijft ook nu goed. Volstaat het verwijderen met van de kop en dan goed schoonmaken van de kop, en dan weer terugplaatsen (met nieuwe koppakking uiteraard)? Kan iemand mij wat advies geven? Kan mij ook voorstellen dat hij het economisch niet waard is. En wat is het beste om mee te bestellen bij reparatie?
Graag jullie advies!
Met vriendelijke groet,
Piet
Een half jaar geleden heb ik de radiateur van mijn Suzuki vervangen omdat deze lekte, samen met een nieuwe thermostaat erin. Nu merk ik nu het kouder wordt dat mijn kachel het niet (meer) doet.
Ik heb de kachel doorgespoeld met water, door de slangen af te nemen, en te spoelen. Daarna deed de kachel het 5 minuten.
Ik verloor ook iedere keer een beetje koelvloeistof. Nu dacht ik ik ga het systeem even helemaal spoelen met een beetje soda in de radiateur. Daar bleek al snel, dat toen de motor warm werd de stoom van de soda ergens onder het uitlaatspruitstuk te komen.
Nu denk ik bijna zeker te weten dat de koppakking doorgeslagen is. Is het de moeite nog om dat zelf te gaan repareren? Of kom ik dan misschien een gescheurd onderblok tegen? Moet de kop ook gevlakt worden?
Ik heb geen heetloper gehad en de motortemperatuur blijft ook nu goed. Volstaat het verwijderen met van de kop en dan goed schoonmaken van de kop, en dan weer terugplaatsen (met nieuwe koppakking uiteraard)? Kan iemand mij wat advies geven? Kan mij ook voorstellen dat hij het economisch niet waard is. En wat is het beste om mee te bestellen bij reparatie?
Graag jullie advies!
Met vriendelijke groet,
Piet