[Alto 1.1] Geen warmte uit kachel / identificatie onderdeel
#1
Goedendag allemaal!

Had een vraag mbt het kachelsysteem van een Suzuki Alto 1.1 uit 2005 van mijn schoonmoeder. Van deze auto werkt de verwarming niet meer. De motor komt net zoals anders goed op temperatuur, temperatuur meter stijgt netjes naar het midden toe. De aanjager blaast gewoon normaal en ook is het schuifje op het dashboard verbonden met de klep.

Nu is het zo dat mijn vader altijd aan auto's, waaronder Suzuki's, heeft gesleuteld maar door gezondheidsredenen dit niet meer kan. Heb zelf ook wat ervaring met het sleutelen, dus op aanwijzing van mijn vader eens gezocht naar wat dit probleem kan zijn.

Op de automaatbak zit een rond onderdeel. Aan de bovenkant zit een grote boutkop. Hier gaan 2 slangen naartoe, het lijkt een ingaande- en uitgaande slang te zijn. Wanneer de motor warm is, is ook 1 van deze slangen warm. De andere slang blijft koud. Voor zover ik nu kan zien lijkt deze slang richting het dashboard te gaan. Ik vermoed dus dat dit rond onderdeel de boosdoener is. Ik heb echter geen idee hoe dit te noemen. Heb op het internet naar exploded view tekeningen gezocht, maar niet gevonden. Heeft iemand enig idee of ik op het goede spoor zit en/of hoe dat onderdeel mag heten? Heb geprobeerd om er foto's van te maken maar kreeg het niet in beeld omdat er wat slangen van oa de radiator boven zitten.
Vond gelukkig een PLAATJE op het internet.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de kachelradiator zelf verstop zit oid. Maar de koelvloeistof ziet er erg netjes uit, geen rommel of aanslag zit erin. Daarnaast is het uitbouwen van zo'n kachelradiator ook niet echt een simpel klusje, dus wil het graag eerst proberen door het ronde onderdeel te vervangen.
Reply

#2
Dat ding op de versnellingsbak lijkt me een automaatbak-oliekoeler. Anders wellicht een soort bak aangedreven koelvloeistofpomp? Nog niet eerder gezien maar ik weet dat automaat bakken bijna altijd een oliekoeler hebben.

Je kunt ook de 2 slangen die naar je schutbord lopen loshalen en op 1 daarvan de tuinslang zetten. Zo kan je ook de kachelradiator doorspoelen zonder 'm uit te bouwen. Zorg er wel voor dat je je kachel op "warm" hebt staan voor het geval er een klep in zit.

Wat ook wel voor komt is dat de luchtinlaat v.d. kachel verstopt zit met bladeren. Dan wordt ie wel warm, maar komt er weinig lucht uit, voelt dus ook koud. Dat kan je controleren door je interieurfilter er even uit te halen. (zit meestal ergens achter het dashboardkasje)
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#3
Zag bij het inloggen zojuist dat ik deze helemaal vergeten ben te beantwoorden! Niet zo netjes van mezelf. Uiteindelijke probleem zat hem echt in de kachelradiator zelf. Deze zat verstopt. Het leidingwerk is schoongemaakt (er kwam allemaal troep uit) en de radiator zelf is vervangen. Was nog een flinke klus achter dat dashboard, maar hij werkt weer!
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.