airbaglampje wagon 1.3R 2001
#1
Plotseling verscheen het airbaglampje op mijn instrumentenpaneel!
Veel gekeken op forum en internet. Veel geleerd en ideeën opgedaan.
Ik heb wel een OBD tester maar die kan niet de controle unit van de airbags
(A/B SDM) lezen, laat staan resetten.
Het volgende al gedaan:
Accupolen een tijdje los met contactslot op aan. geen resultaat.
Handschoenenvak verwijderd om bij de stekker van de bijrijder airbag te komen. stekker los en de airbag met universeel meter doorgemeten op onderbreking. ik mat de goede weerstand.
Aangezien ik niet makkelijk bij de stekkers van de bestuurderskant kan komen en de inbusschroeven om deze airbag los te halen muurvast zitten, besloot ik om bij de centrale stekker van de airbagunit te gaan meten.
De middentunnel verwijderd en deze stekker losgehaald. Ik heb gelukkig alle elektrische tekeningen van de WAGON en kan zodoende de diverse aansluitingen doormeten.
m.b.v. van twee naalden telkens twee aansluitingen van beide airbags en beide gordelspanners gemeten. deze waarden zijn ok.
Ook de voeding (12V), en de aarde aansluiting zijn ok.
De auto nog even gestart met de stekker nog los. Lampje blijft dan vast branden.
Met de stekker er weer in (ondertussen wel steeds de accu polen los en vast) dan gaat hij eerst een paar maal knipperen en gaat dan uit. Én net op het moment dat je denkt dat het opgelost is, gaat het lampje weer aan.
Meer kan ik zelf niet doen. Ik denk dat er ergens een storing is gedetecteerd door de unit en deze als foutcode is opgeslagen in het geheugen. Ook al is de storing weg, blijft deze in het geheugen bewaard tot deze wordt uitgelezen door de garage. Die zal hem ook resetten.
Nu is dit een oude auto en wil ik er niet te veel kosten aan maken.

Mijn vraag is of er iemand in de omtrek van Amsterdam/Haarlem in het bezit is van een tester/resetter die deze foutcode kan wissen? Kan ik kijken of het weer terugkomt en dan maatregelen treffen.
Ik kom graag even langs om dit te proberen.
Ik ben nieuwsgierig naar de reacties.
wie o wie?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.