contact probleem, koplampen, massa, alto 1.1 2001
#1
Beste Suzuki liefhebbers,

Ik heb een alto 1.1. van bj.2001. Laatst gingen beide koplampen niet aan.
Alles doet het, maar niet de dim-lichten. En dat is in de avond nu, toch hetzelfde als rijden zonder verlichting. not-nice

check:
- controle v/d lampen = OK
- controle zekeringen = OK
- controle stekkers = OK (!)
Ik hoopte op kapotte lampen. Dan weet je tenminste wat er kapot is!
Maar ontdekken dat alles heel is en goed in elkaar zit, geeft frustratie.stupid

Zoeken via internet leverde een mogelijk falen van de schakelaar als optie.
De lichtschakelaar is een massa gevalletje, dat soms wel eens roet in het eten gooit (lees ik). Dus even op zoek naar een andere(onderdelen handel).
Accu los--> stuur los--> schakelaar-unit los -->Uitgewisseld voor een andere --> boel weer vast en?.....noppes. kak.
Ondersteboven, benen buitenboord en hoofd onder het gigantische dashboard.
Ik raak de draadboom even aan, waar ook de connector zit van de schakelaar-unit, en voilá licht gaat aan! Puzzled (Terwijl ik de connectors los heb gehad en weer inelkaar gestoken heb.) Hoe dan!
zucht
Er zit dus een contactje, (in een connector?) ,...niet helemaal jofel.
Is er een elektriek-brein in deze gelederen, die mij kan vertellen welke kleur draad ik moet nazien, mbt deze connector?

Groet, Gerard
Reply

#2
Heb je een multimeter of een testlampje?Testlampje heeft mijn voorkeur in dit geval. Krokodillebekje aan massa deurvanger en dan ga je stekker in met stestprikker aan de achterkant in, eerst lichtschakelaar aanzetten! En zodra lampje brand even lichtschakelaar uit en dan zou als je erin prikt lampje niet meer branden. Zo achterhaal je welke draad je moet hebben. Waarschijnlijk maakt de draad niet goed contact doordat die eruit geduwd is, vaak zit er een weerhaakje in de stekker om te voorkomen dat draad eruit floept. Als je kunt solderen kan je met draad dat overbruggen en tape erom en dan is die weer prima.( Dus stekker vrouwtje/mannetje overbruggen met draad soort van bypas dus.)Is makkelijker te doen dan hier te omschrijven.)
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
(13-11-2020, 14:26)Leibniz Wrote: Heb je een multimeter of een testlampje?Testlampje heeft mijn voorkeur in dit geval. Krokodillebekje aan massa deurvanger en dan ga je stekker in met stestprikker aan de achterkant in, eerst lichtschakelaar aanzetten! En zodra lampje brand even lichtschakelaar uit en dan zou als je erin prikt lampje niet meer branden.

Bedankt voor de tip.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.