Swift 1.2 2011 v snaar
#1
Hallo suzukiclub'

Ik heb rescent een swift aangeschaft en ik wil de auto een nieuwe vsnaar geven in de garage. Nu zijn er een aantal punten die het mij niet duidelijker maken.
In de historie (laatste beurt) staat dat de auto 2 nieuwe multiriemen heeft gehad eentje voor de airco en eentje voor de waterpomp.
Ik zelf vermoed dat de riem van de waterpomp de geen is die ik moet hebben. Nu ik er op dit forum niet wijzer van word qua wat verder te vervangen en online op kenteken naar onderdelen ga zoeken kom ik een ketting tegen... geen riem.

Verder word in het suzuki boekje van de auto alleen over de vsnaar gesproken qua vervangen om de zoveel km /jaar. Niet de distributie.

Mijn vragen en hopelijk is er hier na wat reacties duidelijkheid te vinden;
-wat is de vervangingstermijn voor de riem die je airco en dynamo enzo aandrijft. (Gezien de aircopomp bij starten soms piept) zal de spanner wel zijn maargoed.
- en is het een ketting of riem die de motor op tijd laat lopen. En deze wil ik dus vervangen; is het ook nodig om de waterpomp en spanner dan te vervangen?

Alvast vriendelijk bedankt'
Reply

#2
Je auto heeft geen v-snaren meer. Dat wordt in de volksmond nog wel zo genoemd, maar het zijn tegenwoordig multi-riemen (omdat de snaar niet meer V-vormig is maar een patroon van meerdere V's in een rij heeft)

Deze multieriem(en) draaien de accessoires van de motor aan (dynamo, airco, stuurbekrachtiging, dat soort dingen) die aan de buitenkant vd motor hangen.

Deze zijn dus volgens de onderhoudshistorie al vervangen.

De distributieriem of ketting verbind de krukas met de nokkenas(sen) maar drijft soms onderweg ook nog de waterpomp aan.
In je 2011 1.2 Swift zit een K12B motorblok. Dat is met een ketting. Een distributieketting hoef je niet te vervangen, zolang er niet te weinig olie in zit gaat het goed.

Om je vragen te beantwoorden:
-De vervangingstermijn vd multiriemen, ik kijk altijd naar de conditie. zijn ze droog met scheurtjes? Bij twijfel zou ik ze gewoon vervangen. Het is goed zelf te doen en niet duur.
-Het is een ketting, niet aan zitten. Als je dat toch doet moet je de spanner(s) ook vervangen. De waterpomp kans preventief handig zijn als hij er achter zit en je toch alles uit elkaar hebt.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.