Slijtage meten distributieketting
#1
Weet iemand hoe lang een nieuwe distributieketting voor een M13A zonder VVT normaal moet zijn? Ik wil de ketting van m'n Ignis opmeten om te checken of hij wellicht versleten is.
Reply

#2
Wat ik ervan begrepen heb gaat een ketting een autoleven mee, is immers geen VAG waar ze soms na 20 k al kapot zijn.Wat is je klacht?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Ik hoor geratel bij een koude start, en ik zou graag weten of dat inderdaad de distributieketting is.
Reply

#4
Als dat alleen even is bij een koude start en daarna ophoud, dan is dat de olie die nog even rondgepompt moet worden. Of net te dik is omdat ie nog koud is.
Meestal ratelen de kleppen dan, maar wellicht ook de ketting, die zwemt immers in diezelfde olie.

Wanneer is voor het laatst je olie vervangen? anders ff doen. En houd het oliepeil in de gaten. Zolang er genoeg olie in zit (en regelmatig vervangen wordt) gaat je distributieketting "eeuwig" mee.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#5
Toen ik mijn Baleno ging proefrijden hoorde ik bij het starten een geratel. Dus toen bij de dealer gevraagd wat dat was of kon zijn. Dat was de ketting, die hoor ik nog steeds even bij het starten maar is daarna weer weg. Dus normaal verschijnsel, hoor je voortdurend geratel van de ketting dan moet je je druk maken.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#6
Olie wordt netjes volgens de termijn ververst, laatste keer is bijna 15dkm geleden dus moet zeer binnenkort weer worden ververst. Verbruiken doet-ie het niet, hoef tussen de beurten nooit bij te vullen.

Ik kan me zo voorstellen dat na ruim 226000 km een ketting versleten raakt Smile.
Reply

#7
Ja dat zou je zeggen maar valt dus wel mee. Mijn Baleno met bijna 3 ton er op deed het nog prima op z'n eerste ketting 39
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#8
Zorgen moet je maken als er te weinig olie in zit, maar anders gaan ze een autoleven mee.Die van mij is ook 19 jaar oud ruim.Rijdt er niet minder om, achteraf erg blij dat ik een 1.8 Baleno heb ipv 1.6 ook vanwege de bakken en er zit een ketting in. Anders had ik nu al 2 keer de distributieriem moeten vervangen en ja geen idee wat dat bij een Baleno kost, had ik die waarschijnlijk weg moeten doen.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
Om dit topic maar weer even aan te zwengelen, is het werkelijk zo dat een distributieketting een autoleven lang meegaat? Ik lees nogal wat wisselende verhalen erover op internet (varierend van 2 ton tot nooit) en ik rij altijd flink in de kilometers met de Suzuki's.

Bij de oude altijd tijdig de riem vervangen en de nieuwere (met ketting) staat inmiddels ook op 260K, dus voeg me eigenlijk weer bij de topicstart. Ik zou het best prettig vinden om te weten of de ketting versleten (en evt aan vervanging toe) is of niet.
Reply

#10
Een ketting gaat echt een autoleven mee, nou ja bij VAG TSI motoren gingen die maar 20K mee. Je moet wel zorgen dat er genoeg olie in je motor zit, spreekt voor zich natuurlijk. Al waren er merken waarbij de ketting wel eens speling kreeg en problemen maakte. Bij Suzuki is dat echt niet het geval, of je moet hem echt zwaar verwaarlozen, Toyota Corollas hebben ook een ketting, Mazdas bepaalde modellen en dacht ook Nissans weet niet zeker.Als een Suzuki kapot gaat dan is vaker van roest en dan heb ik over modellen tot 2000 en nog wat.Zou me geen zorgen maken om de ketting.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
ok dank Leibniz. Onderhouden komt wel goed, olie bijhouden en regelmatig vervangen doe ik standaard.

Wel apart dat het zo uiteenloopt op internet... of de varierende kwaliteit van kettingen blijkbaar.
Reply

#12
Vergeet niet de spanner ff te checken.
Iets wat vaker voorkomt bij motoren die een ketting hebben, vooral als ze ff klapperen in het begin is simpelweg de kettingspanner.
Deze kan verslappen waardoor de spanning teveel zakt.
Veel spanners zijn semi hydraulisch, dus hebben oliedruk nodig om volledig op spanning te komen.
Reply

#13
Bij mij hoor je hem even bij starten daarna niet meer.Kettingspanner vervangen of hoeft dat nog niet?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.