Stotterende/sputterende Suzuki swift uit 2008
#1
Beste Allemaal,

het volgende euvel doet zich voor ik heb gisteren mijn auto opgehaald bij de garage waar men een andere versnellingsbak heeft geplaatst/omgeruild omdat de lagers van de eerste waren versleten en de bak daardoor een schavend geluid maakte.

Nu heb ik hem dus net terug en merk dat de auto stationair en bij het afremmen pruttelt/stottert/"niet genoeg .... krijgt vant iets en het lijkt alsof hij dreigt af te slaan(wat hij overigens niet doet), heeft iemand van jullie een idee wat hier mogelijk de oorzaak van zou kunnen zijn en of dit mogelijk te maken zou kunnen hebben met de vervanging van de versnellingsbak, zaken die hiervoor zijn losgemaakt of misschien iets simpels zoals vuile bougies???

ikzelf ben een leek op dit gebied en de reden waarom ik deze vraag ook even hier neerleg is omdat ik het vertrouwen in de garage waar ik al jaren kom ( en meer door de zoon van de eigenaar/oprichter die nu op zijn goede naam garagetje mag spelen) kwijt begin te raken , zowel op gebied van klantvriendelijkheid als wel deskundigheid.

Makkelijk gezegd kun je altijd naar een andere garage gaan natuurlijk maar een garage waar je al die jaren goed bent geholpen en waar al mijn en de meeste auto;s van mijn familieleden zijn gekocht zomaar te zijde schuiven voelt toch wel wat lastig.

daarom hoop ik een beetje op jullie feedback om een beetje een idee te hebben wat het mogelijk zou kunnen zijn...

Bij voorbaat dank!!!
Robert
Reply

#2
Lijkt me iets van een vacuüm probleem, misschien vergeten een slangetje aan te sluiten?
Of een slang lek of zit geknikt of zo, lijkt me wel iets wat jouw garage op moet lossen.

Immers als de auto voor de bakwissel goed liep en nu toevallig niet meer, in zo veel toeval geloof ik persoonlijk niet.
Reply

#3
na aanleiding van mijn eerdere bericht:


Bericht: #1Stotterende/sputterende Suzuki swift uit 2008

merkte iemand anders die even proef reed met mijn auto( om uit te sluiten dat ik zelf gek benTongue) en die wat meer verstand heeft/of beter weet waar op te letten, dat het toerental soms wegzakt naar/rond de 500 en dan begint te trillen/stotteren en zelfs afsloeg... dit doet hij overigens niet continu( ben nu ff naar de supermarkt geweest en hij bleef de gehele weg rond de 900 en reed daarmee dus prima)

heeft een van jullie enig idee waar dit zou door kunnen komen?

ikzelf dacht miss aan het volgende:
de stroom is er vanaf geweest voor de bakwissel en miss heeft dit gevolgen gehad voor de computer ecu en dat hierdoor een storing/miscommunicatie is ontstaan en dat miss een reset het zou kunnen verhelpen( eigen hypothese leek).

ook gaf die kennis aan dat ze miss het toerental wat omhoog konden brengen iets wat vroeger met een stelschroef kon maar nu computergestuurd gebeurt?

als er andere dingen zouden kunnen zijn volgens jullie dan hoor ik dat graag gewoon een kwestie ook om het probleem bij de garage beter te kunnen duiden....
Reply

#4
Ik heb je berichten even samengevoegd in dezelfde discussie, gezien het over hetzelfde euvel gaat.
Reply

#5
(30-09-2020, 15:27)Robert8055 Wrote: dat het toerental soms wegzakt naar/rond de 500 en dan begint te trillen/stotteren en zelfs afsloeg... dit doet hij overigens niet continu( ben nu ff naar de supermarkt geweest en hij bleef de gehele weg rond de 900 en reed daarmee dus prima)

heeft een van jullie enig idee waar dit zou door kunnen komen?
Heb je inmiddels al wat kunnen vinden?

Ik denk aan troep in de leiding, wegvallen van gasdruk of iets met de ontsteking. Niet dingen die zo 123 iets te maken hebben met het vervangen van je bak.

Rond de 500 zal bijna elke motor gaan bokken en afslaan. 900rpm is overigens ook niet erg hoog, wellicht prima voor een constante snelheid, maar je blok gaat het niet lekker vinden om vanaf daar verder op te trekken.

- Als je een versnelling lager gaat rijden (met hogere toeren dus), heb je dan nog last van een fluctuerend toerental?

-Toevallig ooit de tank (zo goed als) leeggerreden?

- Rij je vaak zo laag in de toeren? Tank 's E5/98, evt met spruitstukcleaner van bij de pomp. Ga dan de snelweg op en maak (in de 4) even een 20-30 minuten rit op hoge toeren. Merk je dan dat ie stationair en laag in de toeren stabieler loopt?

-Bougies of ontsteking kan inderdaad ook voor stotteren zorgen. Bougies zijn makkelijk los te halen en te bekijken. Op internet kun je wel een overzicht vinden van hoe vervuilde of kapotte bougies eruit zien. Ben je daar niet comfortabel mee, dan zou ik het door een professional laten doen.

Als een chip om één of andere reden gereset zou worden, dan moet ie springen naar default instellingen. Vaak is dit minder zuinig en zou die eigenlijk 'beter' moeten gaan lopen.
Reply

#6
Goededag, heb zelf ook een Swift uit 2008. Als deze een tijd van zijn accu is geweest loopt deze ook niet goed. Lees uitvallen bij stoplicht.

Oplossing motor een tijdje stationair laten draaien. Dan weer wat gas geven en dan weer stationair net zo lang tot t weer goed is. Bij mij was t binnen 30 min weer norma
Reply

#7
Ik denk dat oordat de accu losgekoppeld is/was dat de ECU zich weer moet resetten en opnieuw in moet leren, Als die daarna gewoon goed loopt en hij slaat niet af dan is er niks aan de hand. Waarom koppel je accu eraf?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.