[OPGELOST] Swift 1.6 Sport - RS416 - Airco Compressor icm motor toerental
#1
Hallo sinds paar dagen hebben we een Suzuki Swift 1.6 sport. bij aakoop deed de airco het niet blijkt onderin stekker los te hebben gezeten. Bij de dealer gefixt en men wist ons daar te melden dat motor altijd zo pendelt als de Aircopomp in kickt zeg maar.
Ze hebben de gashuis klep gereiningd want ervoor viel hij gelijk stil. Na reinigen blijft ie lopen maar als niet suzuki swift kenner vind ik hem verschrikkelijk pendelen.

De vraag is:
Hebben jullie -rijders van de Suzuki Swift 1.6 sport [2009] RS416 ook de ervaring van een flink pendelende motor als de airco(compressor) inkickt.
stationair van 1000->500->800->1500 zeg maar. laat ik zeggen zeeeeeer onregelmatig lopen is dat altijd zo??

[edit] ik heb gehoord dat een compressor zo n 7 pk weg pakt van de 125PK
Reply

#2
Die 7 pk kan wel aardig kloppen, maar dat pendelen is zeker niet normaal bij geen enkele auto trouwens.
De oorzaak kan ik je zo even niet aanwijzen, kan door veel dingen komen, mijn eerste gok zou zijn het te zwaar lopen van iets.
Reply

#3
Moest even 2x lezen toen je over pendelen had wat je ermee bedoelde.Nee is niet normaal dat het gebeurt.Er staat een zelfde topic over, maar dan bij een Baleno. https://www.google.com/search?client=fir...p+and+down of bouncing rpm when Air conditioning is on, intikken.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#4
ik moet eigenlijk even een filmpje posten hier. ter vergelijking
Reply

#5
9,5 jaar swift sport gereden maar geen enkele pendeling. Mischien draait die compressor te zwaar om een of andere reden en dan kan het misschien kloppen dat het toerental van motor pendelt. Maar waarom is ie losgetrokken??? Misschien is het oplaadsysteem ook niet meer top en is dat nu merkbaar wanneer je een grote verbruiker zoals de airco inschakeld. Die toerenschommelingen die je noemt zijn ook geen kleintjes. Dat is soieso niet zoals het hoort.
39



Reply

#6
ik heb een link toegevoegd om het een en ander te verduidelijken.
de stekker was los getrokken omdat men de fout van het stil vallen niet kon vinden.
na het schoonmaken van de gashuisklep viel de motor niet meer stil maar liep nog wel onregelmatig. er werd ons gezegd och het zijn kleine auto en dat heb je altijd wel een beetje met dit soort auto's Nou dat vond ik zo n raar verhaal. ik kon me niet voorstellen dat ie ooit zo de showroom is uitgereden.
en als de airco 7pk pakt van het vermogen blijft er nog altijd 118pk over die mag dat niet merken zou ik denken.

https://streamable.com/atefmk
ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken...

volgende week terug naar de Dealer....
Reply

#7
Heel raar verhaal van de garage en 7 pk afsnoepen door airco dat is best veel, dat je iets meer verbruikt en paar pk's afsnoept kan bij een kleine motor, maar nee.Kijk hier eens naar, problemen met idle air control valve: https://www.youtube.com/watch?v=uPS5, https://www.autoblog.com/2016/12/08/how-...ccounter=1
https://www.autoblog.com/2016/12/08/how-...ccounter=1


en https://www.google.com/search?client=fir...DCAwEEo6yY
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
Je stationair is ook 1000rpm. In het boekjebis waarschijnlijk 800rpm terug te vinden. Bij 500rpm stationair bijvoorbeeld zal de auto net wel of net net niet uitvallen.
39



Reply

#9
eerste link doet het nietPuzzled Maandag gaat de Dealer ernaar kijken(zoeken).
Reply

#10
Eerste linkje werkt gewoon, dit staat er, laat je even weten wat de oorzaak is/was zodat anderen er ook wat aan hebben? :
How to Troubleshoot a Surge Caused by Car Air Conditioning
YourMechanic
Dec 8th 2016 at 5:49PM

When you turn on your car’s air conditioning (AC), you just expect the cool air to flow, smoothly and quietly. You certainly don’t expect it to affect the way the car is running. It’s not at all unusual for the engine speed to drop momentarily when the AC is switched on, but if the engine starts to surge up and down, or even acts as though it’s going to shut off, there is something that needs attention.

Air conditioning operates by circulating refrigerant through a series of devices throughout the car. The refrigerant is driven by a compressor and that compressor requires a lot of power. Automobile air conditioning compressors draw that power from the engine via a drive belt. The compressor may require as much as three to five horsepower depending on how large the system is. That may not even be noticeable if your car has a five-liter V8 engine with power to spare, but if you drive a car with a 1600cc four cylinder, you can always tell when the AC is operating.

Modern cars have systems that are supposed to compensate for changes in the engine load imposed by the AC and other accessories. If your car doesn’t seem to know what to do when the AC is on, here are a few steps you can go through that can help you identify some of the more common issues.
Part 1 of 1: Troubleshooting a car that surges when the AC is on

Materials needed

AC thermometer
Safety glasses
Workshop Manual

Step 1: Check the belts. This is a good place to start because you may not have to go any further. The air conditioning compressor is the largest belt-driven device on your engine. It has two substantial hoses connected to it. It may be driven by the same belt that runs everything else, or it may have a belt of its own.

Check the belt tension according to the workshop manual. Check the operation of any automatic tensioner as well. Check the surface of the belt for cracks or glazing. If the belt is more than five years old, you should replace it or have it replaced for you.

A belt that is slipping because it is loose or worn can cause the engine to overcompensate for the air conditioning load.

Step 2: Check the air conditioning performance. Simply put, your automobile’s air conditioner should be able to pull the temperature down by 30 degrees or more: Meaning, if it’s 90 degrees outside, you should be able to get 60 degree or colder air out of the vents.

Set the recirculation switch to off, so that outside air is coming in and drive the car with a temperature gauge in the dashboard vent. If the air conditioning is not performing well, the engine might be surging because the system is undercharged or overcharged.

If it is overcharged, the load imposed by the compressor will be excessive. If it is undercharged, the AC pressure switch may be cutting the compressor on and off in rapid succession.

Listen to the engine while it is idling and the AC is on. You should be able to hear a substantial click each time the compressor engages. If these clicks are coming less than about 30 seconds apart, your system is probably undercharged.

Air conditioning charging equipment is expensive and complicated, and there are a lot of environmental laws regarding handling refrigerants. If you suspect your air conditioner is not performing properly, and that is causing your car to surge, its best to have the air conditioning system checked professionally.

Step 3: Check the vacuum lines. With any automotive performance problem, vacuum lines are a great place to start. Many things are controlled via engine vacuum and if any of these lines are misrouted or leaking it can lead to a wide variety of issues. Check the vacuum lines for good condition and correct routing using an appropriate vacuum diagram.

Step 4: Check the throttle body. The throttle body is fixed to the intake and controls the amount of air allowed to enter the engine. Often, over time, there will be an accumulation of carbon around the edges of the throttle valve itself. If this carbon prevents the valve from reaching a full closed position it just throws everything off on the idle control system. Look at the stop screw on the throttle lever, and be sure the lever is contacting the screw when not pushing the accelerator.

If it is not, there is probably a large accumulation of carbon on the throttle valve itself. Sometimes you can simply remove the large air hose and clean the throttle in place with carb cleaner and a rag, but more often, the throttle body will have to be removed to be thoroughly cleaned.

Step 5: Check the idle control valve. The idle air control valve comes in many shapes and sizes. On some cars it’s integral with the throttle body, other cars don’t have one at all. Check your workshop manual to determine its location.

If your car was made after 1996, a malfunctioning idle control valve will be signaled by a Check Engine Light. Before that, you’ll have to examine it yourself. The idle control valve has a few moving parts inside it that often become dirty and lock up over time. Sometimes you can get away with cleaning them out, but most often a valve that has been on the car long enough to get jammed up needs to be replaced.

If your car was made before 1992, you can check the function by disconnecting the electrical connector while the car is idling. A properly working idle control valve will default to open position when disconnected, so the car’s engine speed should go up sharply, returning to normal when you reconnect it. If you do this to later cars, it will cause a check engine light and a trouble code that will have to be reset with an automotive scanner.

If you have an appropriate scanner, later model cars have functions that will enable you to operate the idle control valve via the scanner to check its operation.

If you’ve been through these steps, and your car still persists in misbehaving, the cause may be more subtle. In that case, there is no substitute for experience. Your Mechanic can send you a technician with the experience you need to evaluate the problem and help you decide what to do.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
ok, de story gaat verder, vandaag bij de dealer geweest. hij is uitgelezen( wat al gebeurd was ) en ze hebben de airco pomp bekeken. bij een afspraak van 3 uur.
Het eind resultaat was dat ik niets af hoefde te rekenen maar dat als ze echt moesten gaan zoeken dit wel eens een hele dure grap kon worden. al met al niets opgeschoten.
- blijft er alleen nog de optie over om er zelf aan te beginnen geloof ik. Want de dealer had zo ie zo ook geen onderdelen op voorraad om wat te testen, zeiden ze me.

ok nou dan zelf aan de gang. ik weet alleen niet waar ik moet beginnen.
- ga ik op zoek naar een garage die hier in wil duiken? ik ben bang dat het te specialistisch is omdat het hier om elektronica gaat (sensors ed. ) moet je vaak niet bij garages zijn tenzij je veel geld kwijt wil.
Nou ben ik zelf niet helemaal onbekend in elektronica en auto's dus das dan weer een voordeel. ( in het verleden een kabel boom van een Audi TT vervangen met alle sensors erop en aan voor een vriend van me. maar dat is bij VAG auto s met vagcom) ik durf wel aan een klus als deze te beginnen. maar moet even een goede start zien te vinden.
Het handigste is een lijstje met wat verdachte onderdelen te maken en deze te lokaliseren in de auto en kijken of ik via een sloper wat donor onderdelen kan bemachtigen.

ik hoop hier op het forum wat tips te krijgen wat er bij de RS416 modellen te vervangen valt wat mogelijk te maken heeft met idle lopen van de motor.

kunnen jullie middels een zelf gemaakt filmpje het gedrag bevestigen van de toerenteller hoe het zou moeten zijn? iemand met een swift 1.6 sport met climat control en de toerenteller op beeld vast wil leggen tijdens het aan en uit duwen van de A/C schakelaar.. ( dat de airco in kickt).

en alle tips en soort gelijke ervaringen en hun oplossing zijn welkom.
Reply

#12
Is het zeker dat de pomp niet veel te zwaar draait?
Reply

#13
Is dat een veel voorkomende klacht? dat de pomp zwaar loopt.. en bedoel je dan zodra de krans in kickt of? Stel alles is wel ok: hoe zou het dan moeten werken ( en dit hebben we vast gesteld bij een exact gelijk model auto 1.6 sport 2009 met climat control en 88k op de teller tegenover de onze met 106k ;-) .)
Bij onze "testauto" die ergens te koop staat, als je daarbij de airco knop indrukt ging de motor acuut bijna 1000 toeren omhoog ( 800->zeg 1700) en kort daarna kickte de aircopomp pas in. Die bijna 1000 extra toeren die er gelijk bij komen gebeurd bij ons dus niet. Dat was wat ons conclusie daar.l... De eerder genoemde lokale dealer hebben we intussen ook afscheid van genomen met een minder goed gevoel want zij konden( wilde) ons niet verder helpen omdat ze de onderdelen niet voorradig hadden. Hun conclusie: "de airco is in orde". Daarmee waren we het wel eens want "lekker" koud wordt ie zeker, ondanks dat de motor het niet echt leuk vind als ie aan wordt gezet.... de toeren pendelen, de motor bokt, schud en valt zo ongeveer regelmatig bijna stil.

Toen we geen uitweg bij de lokale dealer meer zagen zijn we via een telefooontje met tuner-bedrijf bij een betere Dealer terecht gekomen. Die wilde ons graag in eerste instantie op afstand helpen. En na intern overleg kwamen ze tot de conclusie het moest bijna het gasklephuis bijna wel zijn, de airco pomp niet zeiden ze.
We kregen de tip mee om te beginnen bij het opnieuw inleren.
Pluskabel los maken van de +pool en 1 minuut lang kortsluiten met de minkabel die nog wel aan de -pool vast zit.
daarna pluskabel terug op de +pool vastmaken en de sleutel in het contact steken en aanzetten( niet starten)
dan een 2 tal minuten wachten en in deze periode hoor je wat geklik van de sensoren van het gasklephuis. .....daarna contact uit en klaar....
maar dat klikken hebben we nooit gehoord....raar???? toch niet ok dat gasklephuis?
of deden we de procedure verkeerd?

Kortom waar staan we nu... We hebben een voor ons bekende garage(geen dealer) contact die de mogelijkheid van een donor auto heeft en dus het issue snel kan localiseren dmv het wisselen van delen.

maandag gaat ie daarheen. We zijn benieuwd wat hieruit komt.
wordt vervolgd...
Reply

#14
Nou een veel voorkomende klacht?
Laten we maar zeggen dat het regelmatig gebeurd dat de lagers van de pomp slecht worden de pomp logischerwijs zwaarder gaat draaien met het gevolg dat je ecu gaat bijregelen.
En het gevolg is eigenlijk precies jouw klacht, kan soms natuurlijk ook in een looprolletje zitten!

Overigens vind ik wat je verteld dat in een andere auto met inschakelen van de airco de toeren met 1000 rpm omhoog gaat absoluut ook niet normaal!

Verder is het natuurlijk moeilijk om achter mijn toetsenbord de preciese oorzaak te achterhalen.

Heb jij of de garage al eens de riem van de airco pomp af gehaald?
Als de pomp heel slecht is voel je dat meestal wel als je hem met de hand draait, zoals zwaar draaien of speling op de poelie.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes in ieder geval.
Reply

#15
Omdat ik redelijk veel bezig ben met yt om kennis ed bij te houden.Kwam ik op yt-kanaal van diagnose Dan uit die zit in Mijdrecht.Heel leuke en leerzame zaken kom je tegen. Zit ook op FB misschien daar eens even een mail sturen eventueel afspraak maken. Zo zit je gewoon te kutten. Heb je de airco ed niet aangezet en zelfde ervaren toen je auto kocht?Meeste mensen die zien een auto en kwijlen gelijk kijken niet naar onderliggende zaken en dan krijg je zoiets als dit.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#16
uiteindelijk is de auto bij de juiste Garage terecht gekomen en opgelost..!

de oorzaak zat hem in de EGR-klep. na vervanging was alles ok.
Reply

#17
Was de oude EGR verstopt, lekkage of?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#18
Tja dat is een goede vraag wij hebben de auto tegen sluitingstijd opgehaald en hij heeft hem even kort laten zien. wat ik zag was flinke zwarte randen erin. de nieuwe kostte 280 euro. en de auto liep als een zonnetje ook met de airco aan/uit, geen schuddende en bijna uitvallende motor meer.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.